شناسهٔ خبر: 28644 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

زن 7 هزار ساله را به موزه می‌برند؟

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با هدف حفاظت از اسکلت زن 7هزار ساله تهران و همچنین شناسایی ژنتیکی آن، اقدامات عملی و مطالعاتی انجام داده است.

به گزارشفرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ حمید فدایی - عضو هیات علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری - با بیان این مطلب گفت: در بخش عملی روی دو گزینه شامل استمرار نگهداری از اسکلت در محل و انتقال آن به موزه در حال رایزنی هستیم.

او با اشاره به اینکه هنوز تصمیمی برای انتقال یا نگهداری اسکلت از محل گرفته نشده است، افزود: در صورتیکه پژوهشکده باستان‌شناسی تصمیم بگیرد که کار انتقال انجام شود، اسکلت منتقل می‌شود، اما اگر قرار باشد که کاوش‌ها در محل ادامه یابد، کار حفاظت با ایجاد پوشش‌های موقت در دستور کار قرار می‌گیرد.1422629878099_hamid forootan-17.jpg

وی ادامه داد: برای ادامه کاوش در خیابان مولوی لازم است تا ترانشه‌ها گسترش یافته و اقدامات حفاظتی ویژه‌ای در نظر گرفته شود، همچنین در صورت تصمیم‌گیری مبنی بر انتقال نیز با در اختیار گرفتن فضای بیشتر بر انتقال یکپارچه تأکید داریم.

 

امکان شناسایی ژنتیک اسکلت زن 7هزار ساله تهران

این کارشناس با اشاره به فعالیت‌های مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، اظهار کرد: در ابتدا مستندنگاری دقیق با اسکنرهای نوری که یک مدل سه‌بُعدی را ارایه می‌دهند انجام شد، سپس با برقراری ارتباط با مرکز تحقیقات ژنتیک انسانی دانشگاه «بقیه الله اعظم» بود به عنوان تنها مرکز معتبر فعال در این زمینه، پژوهش روی این اسکلت انجام شد.

فدایی با اشاره به فعالیت‌های گسترده‌ای که در ایران در حوزه‌ی باستان‌شناسی انجام می‌شود، بیان کرد :این امری معقول است که علاوه بر فعالیت‌های باستان‌شناسی که به کشف‌های ارزنده‌ای می‌رسد، روی مطالعات ژنتیک هم کار شود.

 

زن 7هزار ساله، بهانه‌ تحقیق

به گفته‌ او، پژوهشگاه از مدت‌ها قبل با این مرکز تحقیقاتی، تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده بود، اما تا این زمان موقعیتی برای فعالیت پیش نیامده بود که وجود این اسکلت بهانه‌ای شد برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی روی ژنتیک یافته‌ها.

این عضو هیات علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت با اشاره به بازدید محمود تولایی، رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک انسانی دانشگاه بقیه‌الله اعظم از این اسکلت اشاره کرد و افزود: او در این بازدید اظهار امیدواری کرد تا با در نظر گرفتن شرایط قرار گیری اسکلت، امکان شناسایی ژنتیک آن فراهم شود.

این کارشناس حوزه‌ی حفاظت فراهم شدن امکان تصویربرداری رادیولوژی (ایکس‌ری) در قدم بعدی با همکاری دانشکده‌ی دامپزشکی دانشگاه تهران را اقدام بعدی دانست که در این پروژه انجام شده و گفت: متخصصان با حضور در محل و با عکسبرداری توانستند اقدامات اولیه را انجام دهند که این کار نیازمند اقدامات تکمیلی است.

فدایی افزود: به دلیل اینکه این اسکلت در واقع عنصر هویت بخش به تاریخ تهران است، پژوهشکده‌ی حفاظت و مرمت نظر ویژه‌ای به سایت موزه شدن منطقه‌ی حفاری شده دارد، که برای ایجاد آن نیز ظرفیت ویژه ای در نظر گرفته شده است.

نظر شما