شناسهٔ خبر: 28669 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتقاد ازخطوط‌ قرمز کثیرالاضلاع ممیزی

رئیس‌جمهور با انتقاد از خطوط‌ قرمز ممیزی کتاب، گفت: نمی‌شود برای ممیزی 100 اصل داشته باشیم، نهایتا سه تا چهار اصل برای ممیزی کافی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم سی و دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: کتاب کلید است و باید همه قفل‌های زندگی را بگشاید و ابهام‌ها را باز و ظلمت‌ها را به نور و روشنایی تبدیل سازد.

وی همچنین با اشاره به سی و ششمین بهار انقلاب اسلامی گفت: شما فرهیختگان این بار سنگین را بر دوش دارید که طراوت و تازگی انقلاب را تضمین کنید و مفاهیم انقلاب را بسط دهید.

رئیس‌جمهور افزود: شما فرهیختگان و اندیشمندان باید به جهانیان بگویید که انقلاب ما، انقلاب اعتدال بود. به جهانیان بگویید که در انقلاب ما، خردسوزی و کتاب‌سوزی وجود ندارد. در انقلاب ما افراط و تفریط وجود ندارد. بلکه انقلاب ایران، عقلانیت و فهم است و گره از زندگی مادی و معنوی مردم باز می‌کند.

روحانی با مخاطب قرار دادن اصحاب قلم و با بیان اینکه شما باید بیاندیشید که چگونه نقد کنیم، گفت: نقد کردن، شیوه می‌خواهد و امسال در میان این کتاب‌ها، یک کتاب در زمینه شیوه نقادی بود و ای کاش در کنار این کتاب‌ها، جایزه سال نوجوان و جوانی را هم قرار می‌دادیم که بهترین کتاب را در طول یک سال خوانده و ای کاش جایزه‌ای را هم برای نقادان سال گذشته قرار می‌دادیم.

وی نقد را وسیله حرکت نامید و گفت: نقد در فضای آزاد و امن امکانپذیر خواهد بود.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: نقد را باید یاد بگیریم. اینکه دو نفر چگونه راه می‌روند، نقد کردن نیست، اینکه قدم را به کجا برمی‌دارند، این مهم است. اما اگر نقد کنیم که تند راه رفت، کند راه رفت، دو نفره رفتند، سه نفره رفتند؛ نقد نیست. ما باید نقد کنیم که کجا رفتند و به چه سمت حرکت کردند و این برای ما مهم است.

 روحانی افزود: اینکه بگوییم کفش‌اش، چه و رنگ لباسش چگونه بود. باید یک مقدار هم به جواهر و جوهر بپردازیم. به جای پرداختن به این همه اعراض، به ماهیت و وجود مساله بپردازیم.

رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد:‌ این شما فرهیختگان و اهل قلم هستید که باید کتاب و مقاله بنویسید، نقد را تحلیل و راه نقد را بیاموزید. حتی شما باید به ما بگویید که چگونه بر کتاب نظارت شود، نه اینکه ما به شما بگوییم. چرا که در همه‌ها حوزه، متخصصان آن حوزه بهتر از دولت نظر دهند و ما باید این را باور کنید و تردید نکنیم که اصحاب قلم و اصحاب کتاب بهتر از یک وزارتخانه در حوزه خودش نظر خواهد داد.

وی تصریح کرد: در حوزه هنر، اصحاب هنر بهتر می‌توانند سخن بگویند و از هنر نقادی کنند. چرا ما با آنها مشورت نمی‌کنیم؟ این چه ظلمی است که بر توسعه، دانش و علم و هنر کشور می‌کنیم؟ ما باید راه را باز کنیم و سوء ظن‌ها را کنار بگذاریم.

روحانی با بیان اینکه اندیشمندان، صاحبنظران، تحصیلکردگان و کتاب‌خوانده‌ها، معادن این کشور هستند، گفت: مگر به کوچک‌ترین بهانه می‌شود معادن طلا را بست. ما باید اشکال را با زبان نرم بگوییم، چرا سوء‌ظن پیدا می‌کنیم؟ چرا سرمایه‌ها را به خاطر یک نقص کوچک، تعطیل می‌کنیم.

رئیس‌جمهور همچنین ضمن انتقاد از قانون ممیزی، گفت: من نمی‌گویم که ممیزی باشد یا نباشد، اما نمی‌شود 100 اصل برای آن درست کنیم.

وی تصریح کرد: برای ممیزی، نهایتا دو تا سه و یا چهار اصل باید قرار دهید؛ اخلاق، قداست، ارزش‌ها و امنیت و مصالح ملی باید از اصل‌های آن باشد. اما نمی‌شود 100 تا خط قرمز گذاشت؛ خط قرمز یا مثلث است یا مربع و نهایتا ذوزنقه، دیگر ما هزار ضلعی نداریم.

روحانی با بیان اینکه ممیزی ما کثیرالاضلاع است، گفت: ما باید نظارت کتاب را قدم قدم به صاحبان امر واگذاریم که ناشران و اساتید برجسته بیایند و نظارت کنند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز هزاران هزار رسانه وجود دارد، گفت: انقدر ما نباید مته به خشخاش بزنیم و تهدید کنیم و شما بزرگان بگویید که ما چگونه بر امور فرهنگی نظارت کنیم؟ و شما بگویید و گفته شما به قانون و آیین‌نامه تبدیل شود. چرا که قانونی که ریشه‌اش نظرات صاحبنظران باشد، استحکام بیشتری خواهد داشت.

وی با تاکید بر ضرورت ترویج کتابخوانی، گفت: ما باید در کنار جشن برای بهترین کتاب‌ها، برای روزی که در این کشور جوان‌ها و نوجوان‌ها کتاب بیشتری می‌خوانند هم جشن بگیریم.

روحانی افزود: ما باید این نقص را پیدا کنیم که چرا جوانان ما کتاب نمی‌خوانند؟ آیا کتاب‌های ما جاذبه ندارد؟ یا مشوق‌های لازم برای خواندن کتاب در نظر گرفته نشده است و یا آنکه ارزش کتاب، تبیین نشده است؟ شما صاحبان قلم باید بگویید که مشکلات کتاب را چگونه حل کنیم و دولت و آموزش و پرورش نیز چگونه باید در این زمینه کمک کنند؟ و ما همه بیاییم جامعه را تشویق کنیم و با نوشتن کتاب‌های لازم، گره‌های جامعه را باز کنیم.

رئیس‌جمهور همچنین با تاکید بر اینکه باید در کتابهایمان در مورد انقلاب اسلامی بنویسیم، گفت: صدها ابهام در ذهن جوان‌ها وجود دارد. باید برای جوان‌ها، شعارهای انقلاب را معنا کنیم و بگوییم استقلال یعنی چه؟

وی تصریح کرد: هنوز برخی‌ها فکر می‌کنند با خارجی حرف زدن، گوشه استقلال خراشیده می‌شود و با زبان خارجی یاد گرفتن، مسیر شیطانی باز می‌شود؛ اما این گونه نیست. آموختن زبان خارجی یعنی باز شدن باب جدید به فرهنگ، فهم و علم.

روحانی با تاکید بر اینکه ما باید در کتاب‌هایمان استقلال را معنا کنیم، گفت: ما باید در کتاب‌هایمان استقلال و آزادی را معنا کنیم؛ نه شرقی و نه غربی را معنا کنیم والا انقلاب را برمی‌گرداند به ضد انقلاب و شما اندیشمندان، واقعیت انقلاب و ماهیت شعارهای آن و مسیر اصلی انقلاب را باید برای نسل جوان تبیین کنید.

رئیس‌جمهور همچنین با تاکید بر اینکه صاحبان قلم باید اسلام رحمانی را برای دنیا تبیین کنند، یادآور شد: افراط، آدم‌کشی و تروریسم نه تنها از اسلام نیست بلکه هیچ ربطی با اسلام رحمانی و محمدی ندارد.

وی با بیان اینکه صاحبان قلم و اهل کتاب باید با نوشته‌هایشان، امید را بیشتر و راه تدبیر را به دولت نشان دهند، خاطر نشان کرد: صاحبان قلم باید وحدت را در سراسر کشور، بیشتر و تنش را در جهان کمتر و کمتر کنند و همزیستی مسالمت‌آمیز را برای جهان به ارمغان آورند.

ارسال به

 

    نظر شما