شناسهٔ خبر: 28723 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رشته های منسوخ شده از کنکور 95 حذف می شوند

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم از حذف رشته های منسوخ شده در دفترچه کنکور سال ۹۶-۹۵ خبر داد این رشته ها تا شهریور و یا اوایل مهر ۹۴ شناسایی و اعلام می شوند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دکترعبدالرحیم نوه ابراهیم به تشریح جزئیات اولین جلسه شوراي عالي برنامه ريزي آموزشي پرداخت و گفت: این جلسه با حضور دکتر فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، معاون آموزشی وزارت علوم، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم ، ۴ نفر از روسای دانشگاه‌ها و ۵ نفر از متخصصین برنامه ریزی آموزشی که همگی به تازگی پست گرفته اند، تشکیل شد.

وی با بیان اینکه این ترکیب جدید بعد از یک دوره ۶ ماهه فعالیت خود را آغاز کرد، افزود: مسایل مهمی در جلسه مذکور مطرح شد، شاید یکی از مهمترین این مسایل صحبتی بود که دکتر فرهادی وزیرعلوم از روزی که وارد وزارت خانه شدند، آن را مطرح کردند و آن نیز گستردگی بیش از اندازه و بی رویه رشته های تحصیلی است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم افزود:  متاسفانه بسیاری از رشته هایی که ما در حال حاضر مشغول تربیت دانشجو در آن رشته ها هستیم در دنیا منسوخ شده اند ولی ما همچنان در این رشته ها دانشجو تربیت می کنیم. درحالی که هیچ بازار کاری برای آنها وجود ندارد.

نوه ابراهیم یادآورشد: بنابراین ماموریتی که به اعضای شوراي عالي برنامه ريزي آموزشي محول شده این است که هرچه زودتر رشته هایی که در جامعه کاربرد ندارد را شناسایی کرده و آن را تا شهریور یا مهر ۹۴ اعلام کند.

وی افزود: رشته هایی که به عنوان رشته های منسوخ شده شناسایی شوند، در دفترچه کنکور سال ۹۶-۹۵ حذف می شوند .

شناسایی رشته های با عمری بالاتر از ۱۰ سال

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم ادامه داد: ماموریت دیگر این شورا، شناسایی رشته هایی است که ۱۰ سال یا بیشتر از عمر تولید آنها می گذرد. این رشته ها توسط این شورا شناسایی شده و اگر موردنیاز بازار کار هستند دوباره باز تعریف و نو می شوند.

وی یادآورشد: زمانی که برای این کار مشخص شده آخر شهریور ماه سال  ۹۴ است که تعهد کرده ایم این کارها را تا آن زمان پیش ببریم.

نوه ابراهیم ادامه داد: در همین راستا جلسه مربوط به رشته های زیست شناسی و زیست فناوری در وزارت علوم تشکیل شد، تمام مسئولان را دعوت کردیم مسئولان ذی ربط وعده دادند در این راستا به ما کمک کنند تا رشته های جدید ایجاد شده و رشته های قدیمی شناسایی شوند و کار جدی دراین زمینه انجام شود.

وی یادآورشد: ۶ تا ۷ ماه بیشتر زمان برای مطالعه شناسایی و شناسایی رشته ها زمان نداریم باید نتایج شهریورماه سال ۹۴ اعلام می کنیم . بنابراین هر دو هفته یک بار جلسه به طور مرتب تشکیل می شود.

نظر شما