شناسهٔ خبر: 28743 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«دل شده» کتاب نکوداشت محمدعلی کشاورز انتشار یافت

کتاب نکوداشت محمدعلی کشاورز با عنوان «دل شده» همزمان با سی‏ و سومین جشنواره فیلم فجر منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، کتاب نکوداشت محمدعلی کشاورز با عنوان «دل شده» به کوشش رامک صبحی و شاهین امین، همزمان با آغاز سی‏ و سومین جشنواره فیلم فجر منتشر شد. بهانه تدوین این کتاب برگزاری مراسم بزرگداشت این هنرمند در جشنواره فیلم فجر و تقدیر از نیم قرن حضور او در عرصه بازیگری تئاتر، سینما و تلویزیون است.

صبحی و امین که سابقه بیش از بیست سال فعالیت روزنامه‏‌نگاری در نشریات تخصصی سینمایی را دارند، با هدف بررسی زندگی هنری این هنرمند ارزشمند و جایگاه ایشان در عرصه هنر، مطالب این کتاب را گردآوری کرده‌‏اند. آغازگر کتاب یادداشت‏‌هایی از حجت‏الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا رضا داد دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر است که در ادامه آن پیشگفتاری به قلم رامک صبحی آمده است.

این کتاب در سه فصل تنظیم شده ‏است. فصل اول  کتاب که «کشاورز به روایت کشاورز » نام دارد به گفتگو با این بازیگر اختصاص دارد. در بخشی از این گفتگو خاطرات دوران کودکی، خانواده و مدرسه و تاثیر و تاثر این دوران بر محمدعلی کشاورز مرور شده ‏است. چگونگی شروع فعالیت‎های هنری در تئاتر و ادامه آن در سینما و تلویزیون، همراه با یادی از نقش‌های به یادماندنی، بخش دیگری از این گفتگو است. در لا به لای این گفتگو همچنین وقایعی که طی دوران فعالیت هنری کشاورز، فضای هنری کشور و همچنین روند فعالیت‏های این هنرمند را تحت تاثیر قرارد اده، توسط نویسنده مطلب مرور شده است. این بخش با درج  فهرستی از فیلم‌ها، تئاترها و تله تئاترها و مجموعه‌های تلویزیونی و بیوگرافی محمدعلی کشاورز تکمیل می‌شود.

دل شده

در بخش دوم این کتاب که عنوان آن «کشاورز به روایت هنرمندان» است، سیزده هنرمند در قالب یادداشت یا گفتگو از محمد علی کشاورز گفته‌اند؛ علی نصیریان، عباس کیارستمی، اسماعیل شنگله، داود رشیدی، امین تارخ، مهدی‌ هاشمی،مسعود جعفری جوزانی، محمدمهدی دادگو، داریوش فرهنگ، مجتبی راعی، جمشیدهاشم‌پور، احمدبخشی و محمودپاک نیت، هر کدام به بخشی از خلق و خو و سلوک و منش این بازیگر ۸۴ ساله اشاره کرده‌اند. در هر کدام از این مطالب گوشه‌ای از رخداد‌های هنر ایران هم طی نیم قرن اخیر بیان شده است.

در بخش آخر کتاب که «کشاورز به روایت منتقدان» نام گرفته، چهار منتقد و نویسنده نام آشنای سینما، هر کدام از نگاه خود به بررسی کارنامه بازیگری کشاورز پرداخته‌اند. احمد طالبی‌نژاد و جواد طوسی در مقاله‏‌هایشان کارنامه هنری این هنرمند را با تاکید بر نقش‌های کلیدی او در تئاتر، سینما و تلویزیون بررسی کرده‌اند. رامتین شهبازی هم در مطلب خود با تکیه بر فیلم‌های «مادر» و مجموعه «هزاردستان»، نگاهی به شمایل هنرپیشگی این بازیگر دارد. مقاله سعید مروتی هم مروری اجمالی و تاریخی بر کارنامه سینمایی کشاورز است. این بخش با یادداشتی از شاهین امین به پایان می‏‌رسد. در انتهای کتاب با آلبوم تصاویر از دوران نوجوانی تا صحنه تئاتر و سینما و تلویزیون استاد محمدعلی کشاورز منتشر شده است.

نظر شما