شناسهٔ خبر: 28756 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سخه آزمایشی وب‌سایت اهل قلم رونمایی شد

صالحی: خانه کتاب باید باشگاه اهل قلم باشد

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین رونمایی از نسخه آزمایشی وب‌سایت اهل قلم، گفت: فضای یادداشت‌نگاری اهل قلم و گفت‌وگوی وبلاگی اهالی قلم از کاربری‌های آینده این وب‌سایت خواهد بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ صالحی در این مراسم، اظهار کرد: خانه کتاب، خانه اهل قلم است و اگر بخواهیم از کتاب صحبت کنیم، پدیدآورندگان ضلع اصلی و شالوده این بحث هستند. با این نگاه، در طول دوره‌های مختلف همواره این اهتمام در خانه کتاب وجود داشته که درحد مقدورات خود، به اهل قلم در حوزه‌های مختلف توجه کند.

 
وی ادامه داد: در دوره یک سال گذشته، در خانه کتاب اقداماتی در این حوزه انجام شده است و برخی اقدامات در حال انجام شدن و برخی دیگر از اقدامات، انجام خواهند شد. یکی از این فعالیت‌ها، راه‌اندازی دفتر مشاوره حقوقی اهل قلم است.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با توجه به مناعت و نجابت ذاتی اهل قلم، این دفتر کمک می‌کند در بحث‌های حقوقی آنها ورود پیدا کند و به حل و فصل مسائل حقوقی آنها بپردازد. همچنین این دفتر در حوزه چگونگی ارتباطات اهالی قلم اعم از ارتباط نویسندگان با ناشران و نویسندگان با یکدیگر به برپایی جلسات مشاوره اقدام می‌‌کند. خوشبختانه این دفتر رو به تکامل است و به نظر می‌آید این گام، با توجه به این‌که اهالی قلم به حمایت‌های معنوی بیش از حمایت‌های مادی نیازمندند، یکی از حمایت‌های نرم‌افزاری خانه کتاب محسوب می‌شود که به خوبی اتفاق افتاده است.
 
صالحی با اشاره به سایر اقدامات خانه کتاب در طول یک سال گذشته، گفت: اهالی قلم آن‌طور که باید و شاید با حقوق مادی و معنوی خود آشنایی کامل ندارند. پاره‌ای از اقشار فرهنگی این جسارت و ادبیات را دارند که از حقوق خود دفاع کنند اما این جسارت در حوزه اهل قلم کمتر دیده می‌شود؛ در این زمینه مؤسسه خانه کتاب با حضور در نمایشگاه‌های استانی کتاب، توانسته است بسیاری از اهالی قلم استان‌های سراسر کشور را تحت پوشش خود درآورند و آنها را با خدمات این مؤسسه آشنا کنند.
 
وی توضیح داد: از دیگر حمایت‌هایی که به شکل مادی ـ ولو محدود ـ از اهالی قلم صورت می‌گیرد، خدمات صندوق اعتباری هنرمندان وزارت ارشاد است اما متأسفانه سهم اهالی قلم در این صندوق نسبت به جامعه سینمایی و سایر هنرها بسیار محدود است؛ این موضوع از جمله دغدغه‌های ماست تا این درصد را افزایش دهیم. امیدواریم با گشایشی که سال آینده در این صندوق رُخ خواهد داد، اتفاقات مهمی درزمینه حمایت از اهالی قلم را شاهد باشیم.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ثبت خاطرات شفاهی اهالی قلم در خانه کتاب خبر داد و گفت: اهالی قلم خاطرات و تجربیات اندوخته متراکمی دارند که می‌تواند برای نسل بعدی در مسیر تولید علم و دانش آموزنده باشد. خانه کتاب در این زمینه پروژ «عصر کتاب» را راه‌اندازی کرده است که در آن پدیدیآورندگان، مترجمان و مصححان حضور فعال خواهند داشت.
 
وی با اشاره به ضرورت راه‌اندازی وب‌سایت اهل قلم عنوان کرد: همواره جای خالی یک فضای مجازی برای اهل قلم احساس می‌شد، البته خبرگزاری کتاب ایران وجود دارد اما برای برقراری یک ارتباط دو طرفه و تعامل هر چه بیشتر ضرورت داشت وب سایت اهل قلم راه‌اندازی شود.
 
صالحی در ادامه سخنانش، گفت: تبدیل وب سایت اهل قلم به فضای یادداشت نگاری اهل قلم و گفت‌وگوی وبلاگی اهالی قلم از جمله کاربری‌های این وب سایت در آینده خواهد بود.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تأکید بر این نکته که خانه کتاب باید یک باشگاه اهل قلم باشد، گفت: یک بخش از این باشگاه، فیزیکی است اما به دلیل این‌که همه اهالی قلم در تهران مستقر نیستند، باید یک بخش مجازی نیز به این باشگاه افزوده می‌شد تا اهالی قلم ارتباطات فعال با یکدیگر برقرار کنند.
 
وی ادامه داد: این نسخه از وب سایت اهل قلم، همان‌طور که از اسمش پیدا است، نسخه آزمایشی محسوب می‌شود؛ به عبارت دیگر این نسخه، دوباره ویرایش خواهد شد. وقتی بازخوردها و نظرات اهالی قلم گردآوری شود، به راه‌اندازی نسخه نهایی آن نیز اقدام خواهد شد. البته نسخه نهایی نیز بنا به ضرورت به روز رسانی خواهد شد.
 
صالحی افزود: در ابتدا تصمیم بر آن بود که این نسخه، بی‌اطلاع آزمایش شود اما عیب این بی‌اطلاعی این بود که جامعه محدودی را دربرمی‌گرفت و گستره نظریات و تجربیات اهالی قلم بسیار محدود می شد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم این اطلاع‌رسانی به صورت عمومی صورت بگیرد.

در این آیین مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب، نجفقلی حبیبی، سید علی آل‌داوود، جمشید کیانفر، محمدحسین ساکت، علی‌محمد مودب، علی الله سلیمی، محمود حکیمی، راضیه تجار، حبیب‌الله اسماعیلی، فیروز زنوزی جلالی و جمعی از چهره‌های  فرهنگی حضور داشتند.

نظر شما