شناسهٔ خبر: 28766 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

باقری: ۵۰ درصد تولید خود را در کتاب‌های الکترونیک افزایش می‌دهیم

مدیر تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: ما از همه ظرفیت خود در این زمینه استفاده نکرده ایم سال آینده ۵۰ درصد تولید خود را در کتاب های الکترونیک و ۳۰ درصد در کتاب های بریل افزایش می دهیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مهدی باقری مدیر تولید کانون پرورش فکری در مراسم رونمایی از کتاب های الکترونیک و بریل این مرکز که صبح امروز ۲۰ بهمن ماه برگزار شد آینده پژوهی را ضرورت کانون برشمرد و افزود: ما به یک آینده پژوهی در تولیدات کانون نیاز داریم. کاری که تولید شده برای امروز ما خوب است آیا دو سال دیگر هم پاسخگوی نیاز جامعه مخاطبان ما خواهد بود یا نه؟

او به ۴۰ عنوان کتاب الکترونیک کانون اشاره کرد و افزود: ما تاکنون نزدیک به ۴۰ عنوان کتاب الکترونیک تولید کرده ایم اما ویژگی کتاب های تازه این است که متناسب با واژگان کودک بوده و نوآورانه است همچنین معادل لغت هایی که انتخاب کرده ایم موجب زبان آموزی کودکان می شود به این معنی که آنها عربی و انگلیسی را هم می توانند بیاموزند.

به گفته باقری بازی ویژگی مهم کتاب های الکترونیک کانون است چراکه دنیای کودکان با بازی معنی پیدا می کند. از سوی دیگر کانون پرورش فکری به تولید کتاب برای کودکان کم بینا و نابینا پرداخته است. کانون از ۱۰ سال پیش تاکنون کتاب هایی را به خط بریل منتشر کرده، امروز هم از ۱۲ عنوان خط بریل رونمایی می شود.

مهدی باقری

 

 

 

 

 

 

 

 

مدیر تولید کانون به مراکز فراگیر اشاره و بیان کرد: در مراکز فراگیر ما بچه هایی که معلولیت های جسمی و ذهنی دارند در کنار بچه های عادی کتاب می خوانند و بازی می کنند و ما از کتاب های بریل خود در این مراکز فراگیر استفاده می کنیم. امیدوارم که سال آینده ۵۰ درصد به ظرفیتی که امروز شاهدش هستیم در بخش کتاب الکترونیک و ۲۰ تا ۳۰ درصد به ظرفیت خود در بخش کتاب های بریل بیفزاییم.

می توان هر فصل مراسم رونمایی از کتاب الکترونیک و بریل برگزار کرد

محمدعلی شاهمانی مشاور عالی مدیرعامل کانون پرورش فکری نیز با اشاره به اینکه ما به مخاطبان خود متعهد هستیم گفت: این تعهد یک باور عمیق است خیلی خوب نیست که امروز تنها از ۱۲ عنوان کتاب برای بچه های نابینا رونمایی می کنیم باید این تعداد به فراتر از این برسد باید از خود سوال کنیم برنامه سال آینده ما کدام است می توان هر فصل برای بچه های کم بینا و نابینا کتاب به خط بریل تولید کرد همانگونه که می توان هر فصل مراسم رونمایی از کتاب های گویا و الکترونیک برگزار کرد.

او در ادامه بیان کرد: کانون بر آن است تا به انتشار کتاب های الکترونیک، کتاب سوتی و کتاب بریل برای مخاطبان خود بپردازد و هر فصل این میزان را افزایش دهد.

نورا حق پرست مدیر انتشارات کانون نیز به اینکه تا به حال ۱۱۰ عنوان کتاب بریل از سوی کانون پرورش فکری منتشر شده اشاره کرد و گفت: ما از سعید لواسانی تشکر می کنیم چراکه این ۱۲ عنوان کتاب بریل را در یک مدت زمان بسیار کوتاه آماده کرد و تمام مراحل چاپ و تولید بر عهده او بود در برنامه انتشارات کانون هست که در زمینه انتشار کتاب های الکترونیک و همچنین کتاب های بریل بیش از این فعالیت کند.

نخستین اپلیکیشن ۵ زبانه از سوی کانون منتشر شد

جلال وزیری طراح و کارگردان کتاب های الکترونیک در ادامه مراسم بیان کرد: اواخر سال ۱۳۸۷ اولین مجموعه کتاب الکترونیک به اسم «کاغذ بازی» را به کانون پیشنهاد دادیم و این مجموعه تولید و منتشر شد. «گفتگوی رنگها، بابا برفی، دعای موش کوچولو» و هفت عنوان دیگر آثاری بود که یکی دو سال بعد از سوی کانون منتشر شد و ۵ عنوان از این کتاب ها توسط یک ناشر ژاپنی خریداری شد و به صورت اپلیکیشن در آمد.

این طراح و کارگردان با اشاره به اینکه از دو سال پیش تاکنون ۱۰ عنوان کتاب دیگر را به صورت کتاب الکترونیک در آورده گفت: «آهو و پرنده ها»، «قصه گل های قالی»، «زرد و صورتی»، «گل بلور و خورشید» و «عمو نوروز» و «خاله نوبهار» و... از جمله کتاب هایی بودند که از ۲ سال پیش تاکنون به صورت اپلیکیشن در آمدند و مجموعه ای که امروز رونمایی می شود نخستین اپلیکیشن ۵ زبانه است.

به گفته جلالی کل این اپلیکیشن به صورت بازی دیده شده است و کار نوآورانه و خلاق است به این معنی که از هیچ نمونه خارجی یا داخلی کپی برداری نشده است. ناشران خارجی این کار را پسندیده اند و نمره متوسط بازار را به این اپلیکیشن اختصاص داده اند.

سعید لواسانی رئیس مجتمع آموزشی نابینایان شهید محبی تهران و تولیدکننده ۱۲ عنوان کتاب بریل یکی دیگر از کسانی بود که در مراسم رونمایی از تولیدات جدید کانون صحبت کرد. او با اشاره به اینکه بیش از اینکه تهیه خود کتاب به خط بریل ارزش داشته باشد اقدام مرکزی چون کانون پرورش فکری برای اینگونه کتاب ها مهم است گفت: کانون تنها نهادی است که کتاب به خط بریل منتشر می کند ای کاش سازمان ها و ناشران دیگر نیز به این کار بپردازند.

لواسانی به اینکه از سوی ۸۸ انتشار کتاب به خط بریل و همچنین کتاب گویا را آغاز کرده گفت: ۴ یا ۵ سال پیش کانون پرورش فکری تصمیم گرفت تا کتاب هایی به خط بریل منتشر کند بنابراین متون کهن و بخشی از کتاب های تازه خوانده شد و حتی کتابی چون قلب زیبای بابر به صورت نمایشی در آمد و استقبال خوبی هم از این کتاب شد. امیدواریم انتشار این نوع کتاب ها ادامه پیدا کند و هر سال بیش از سال گذشته باشد.

نظر شما