شناسهٔ خبر: 28811 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سوال کمال تبریزی درباره زندانی سیاسی و انرژی هسته‌ای چه بود؟

نشست خبری فیلم سینمایی «طعم شیرین خیال» امروز در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد. کارگردان این فیلم گفت در میان مخاطبان بخش های سانسور فیلمش در دو موضوع یعنی «انرژی هسته ای» و «زندانی سیاسی» را برای حاضران نقل کرد و گفت: آیا زندانی سیاسی نداریم؟ که با پاسخ مثبت حاضران مواجه شد. همچنین به گفته تبریزی واژه «انرژی هسته‌ای» در این فیلم به «انرژی شیمیایی» تغییر کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسکانیوز؛ ابتدای این نشست کمال تبریزی درباره ساختن یک فیلم محیط زیستی با لحن شاد، توضیح داد: از مدت ها قبل دغدغه محیط زیست را داشته و دارم. حتی با گروهی از سینماگران هم تصمیم داریم که انجمن محیط زیست را تاسیس کنیم تا مردم را به آینده ای که از محیط زیست‌مان در انتظار داریم، باخبر کنیم.

 

8a0aaeaf-405b-4466-a0a2-8efc1fd547c5

 

وی ادامه داد: محمدعلی حسین‌نژاد که تهیه‌کنندگی این فیلم را بر عهده گرفته بود در تماسی با من، طرح این فیلمنامه که ضرورت و حساسیت محیط زیست را نشان می داد، پیشنهاد کرد و چون این موضوع دغدغه خودم بود پیشنهاد حسین‌نژاد را پذیرفتم.

کارگردان فیلم سینمایی«طبقه حساس» یادآور شد که فیلمنامه فیلم «طعم شیرین خیال» همکاری فکری چهار نفر بوده است.

تبریزی در ادامه به پیام فیلم «طعم شیرین خیال» اشاره کرد و گفت: موضوعی که در فیلم نه به شکل شعارگونه به آن تاکید می شود این است که همه انسان ها مسائل خوب را در خیال می‌بینند و همه باید دست به دست هم دهیم تا این خیال ها را به واقعیت تبدیل کنیم.

 

fc0814e5-96ca-468a-b459-c8f250bb2f8c

 

وی ادامه داد: ما مجبوریم در جهان ذهنی خود زندگی کنیم و اگر خیال ها از خودمان بگیریم، امکان ادامه حیات را نخواهیم داشت. چیزی که در فیلم می بینیم خیال و آرمان هایی هستند که قرار است به واقعیت تبدیل شوند.

 

کارگردان فیلم سینمایی «مارمولک» درباره گروه مخاطبان «طعم شیرین خیال» گفت: فیلم را برای مردم عام ساخته و تلاش کردم همه مردم کوچه و بازار آن را درک کنند. در واقع مهم‌ترین مخاطب این فیلم اقشار عادی جامعه هستند. شاید خیلی از آدم‌هایی که نسبت به محیط زیست معلومات دارند پاکیزگی محیط پیرامون را رعایت می کنند اما عموم مردم اینگونه نیستند و این عدم درک، آینده محیط زیست را به مخاطره می اندازد.

 

تبریزی با اشاره به اینکه متاسفانه در جنگل‌ها‌،‌کنار دریا‌ ‌، کوهستان‌ها و حتی در سطح شهر شاهد صحنه‌های خوبی نیستیم‌، خاطره‌ای از سفر خود به ژاپن را به همراه کیومرث پوراحمد یادآوری کرد که در تمام مدت نه آشغالی در خیابان‌ها دیدند و نه حتی سطل آشغالی.

 

این کارگردان درباره بخشی که به صورت انیمیشن در فیلمش گنجانده شده است، نیز بیان کرد: در «طعم شیرین خیال» دو بخش انیمیشن داشتیم. یکی کمیک‌موشن است که آقای جمشیدی برای آن کار خلاقانه‌ای انجام داد و موشن‌ها را به عکس هایی که طراحی شده بودند اضافه کرد و بخش دیگر را با چیدن ریل‌هایی که در کادر بودند تصویربرداری کردیم که فرهاد یوسفی (مسئول جلوه های بصری) استادانه این ریل ها را از تصویر پاک کرد.

 

599b5b02-24b7-4918-86f5-d7bc76764626

 

تبریزی در پاسخ به این سوال که چرا بعد از سال‌ها همکاری با پیمان یزدانیان، آهنگساز را برای فیلم جدیدش تغییر داده است، گفت: سعی می کنم با جوانترها هم کار کنم و خیلی از عوامل فیلم از جوان‌ها بودند. مضاف بر اینکه از ابتدا به این موضوع فکر کردم که با اهالی استان کرمان همکاری کنم.

وی خاطنشان کرد: نمونه کارهای مسعود سخاوت را شنیدم و حس و کار او روی سازهای محلی کرمان برایم جذاب بود. هر فیلمی با توجه به شرایط و نوع ساختی که دارد می تواند عوامل تازه‌ای را داشته باشد و دلیل نمی شود که با جوان‌ترها کار نکنیم.

 

404f5ec3-5eb6-4771-a6f9-c70e34689ecb

 

کمال تبریزی درباره انتخاب بازیگران «طعم شیرین خیال» اظهار کرد: اگر امکانش وجود داشت، دلم می خواست از بازیگران استان کرمان استفاده کنم اما نیاز داشتیم که از بازیگران حرفه ای استفاده کنیم. کارگردان فیلم سینمایی «طعم شیرین خیال» در ادامه سخناش درباره موضوعی که در فیلمش مطرح می کند، تاکید کرد: در این فیلم موضوعی را مطرح می‌کنیم که اغلب، گوش ها برای شنیدن آن بسته است و باید فریاد می زدیم که گوش ها باز شوند. دوست داشتم فریاد بزنم و شعار بدهم که محیط زیست را نابود نکنیم.

در نشست فیلم «طعم شیرین خیال» برخی عوامل این اثر سینمایی از جمله علی تبریزی‌(فیلمبردار)، آسیه سلطانی(بازیگر)، سخاوت‌دوست(آهنگساز) و فرهاد یوسفی حضور داشتند.

همچنین نمایش فیلم «طعم شیرین خیال» کمال تبریزی در برج میلاد با اعلام موارد سانسور شده فیلم در طول پخش فیلم توسط این کارگردان همراه بود.

پیش از آغاز این فیلم، کمال تبریزی که به همراه محمدعلی حسین‌نژاد - تهیه‌کننده این فیلم - بر روی سن حاضر شده بود،‌ با انتقاد از ممیزی‌های اعمال شده بر فیلمش گفت: پیش از این فیلم‌ها در جشنواره ممیزی نمی‌شد‌، اما گویا امسال وضعیت تغییر کرده است. به طوری که علی‌رغم میل من با اصراری که شد،‌ مجبور به حذف دو جمله از فیلم شدم.

وی با اشاره به این صحنه‌ها اظهار کرد: در صحنه‌ای دانشجو از استادش درباره انرژی هسته‌ای می‌پرسد که به من گفتند باید تغییر کند و به جای آن انرژی شیمیایی گذاشتم و در صحنه دیگر یکی از شخصیت‌های فیلم در مورد یک فرد زندانی صحبت می‌کند که در جواب می‌شنویم ما اصلا زندانی سیاسی نداریم.

این کارگردان در پایان سخنانش اظهار کرد: در طول نمایش فیلم این دو مورد را اشاره خواهم کرد.

نظر شما