شناسهٔ خبر: 28827 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قرارداد رسانه‌ ملی برای ساخت مستند یوزپلنگ ایرانی در بازار برلین

مدیر رسانه بین‌الملل سیما از ساخت آثار مشترک با آلمان و قرارداد بستن با بازار فیلم برلین برای ساخت مستندی با موضوع یوزپلنگ ایرانی و همچنین عرضه تولیدات سازمان صداوسیما در بازار جهانی فیلم خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ چنگیز حسنی مدیر رسانه بین الملل سیما و سرپرست غرفه سازمان صدا و سیما «IRIB» در بازار فیلم اروپا «efm» که در حاشیه جشنواره فیلم برلین برگزار می شود در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه این غرفه کاملا مستقل و در کنار غرفه سینمای ایران قرار دارد، به اهم برنامه های سازمان صدا و سیما در این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: اداره کل تامین برنامه و رسانه بین‌الملل صدا و سیما زیر مجموعه معاونت سیمای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کند و مسئولیت خرید برنامه های خارجی، تولیدات نمایشی داخل کشور را برعهده دارد.

وی ادامه داد: در این بخش با حضور کارشناسان فیلم های خارجی در بازارهای بین المللی مانند برلین محصولات خارجی به صورت انیمیشن، سریال و فیلم تولید می شود و توسط کارشناسان و نمایندگان شبکه های تلویزیونی این آثار ارزیابی شده و در صورت تایید و قابل پخش بودن برنامه ها، مذاکرات لازم برای خرید آثار انجام می شود و بعد از آن به مرحله عقد تفاهم نامه و در تهران به مرحله قراردادها می رسد.

این مدیر سینمایی بیان کرد: علاوه بر خرید آثار خارجی، مسئولیت فروش تولیدات سازمان نیز در اداره رسانه بین الملل انجام می شود که از آن جمله می توان به فروش سریال، تله فیلم، انیمیشن و برنامه های کوتاه اشاره کرد همچنین گاهی برنامه های سرگرمی به علاقه مندان فروخته می شود.جشنواره فیلم برلین

ساخت مستندی به صورت مشترک با آلمان با موضوع یوزپلنگ ایرانی

حسنی گفت: حضور در جشنواره های خارجی توسط اداره رسانه بین الملل انجام می شود که برای حضور در جشنواره های بین المللی تلویزیونی زمینه مناسب برای تولیدات مشترک در بازار فیلم را ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه های مهم اداره رسانه بین الملل در حوزه تولیدات مشترک است، توضیح داد: با توجه به اینکه یکی از موفقت ترین فعالیت های ما در این حوزه تولید مستند برای شبکه zdf آلمان بود، امسال نیز در بازار فیلم برلین، برای ساخت مستندی به صورت مشترک با موضوع یوزپلنگ ایرانی قرارداد بستیم.

وی تاکید کرد: مانند اکثر بازارهای بزرگ جهانی که در آن شرکت می کنیم، امسال نیز یک غرفه اجاره کردیم که در آن فعالیت های خرید و فروش و تولید مشترک را ادامه می دهیم. امسال غرفه ما در کنار چتر سینمای ایران قرار گرفته است و همچنان به صورت مستقل به کار خود ادامه می دهد.

عرضه تولیدات سازمان در عرصه بازار جهانی را دنبال می کنیم

مدیر رسانه بین الملل سیما ادامه داد: هدف اصلی ما از حضور در بازارهای بین المللی علاوه بر خرید به موقع برنامه ها، ارتباط مستقیم با تهیه کنندگان برنامه های تلویزیونی و حذف واسطه برای خرید این آثار است در چنین شرایطی مستقیما می توانیم با صاحبان اثر ارتباط برقرار کرده و در هزینه خرید آثار صرفه جویی کنیم.

مسئول غرفه صدا و سیما IRIB گفت: همچنین یکی از مهمترین بحث هایی که در بازار فیلم دنبال می کنیم بحث عرضه تولیدات سازمان در عرصه بازار جهانی است، با توجه به اینکه بازار فیلم اروپا بازار در سال جدید میلادی است می تواند فرصت خوبی برای فروش آثار به کشورهای منطقه از جمله ترکیه به عنوان خریدار خوب برنامه های ایرانی باشد.

استقبال ترکیه از سریال «جلال الدین» و فراهم کردن مقدمات پخش جهانی «جلال الدین»

وی ادامه داد: به عنوان مثال در این دوره از بازار فیلم اروپا چند کمپانی از کشور ترکیه استقبال خوبی از سریال «جلال الدین» داشته اند که در حال مذاکره برای فروش این سریال به این کشور هستیم. علاوه بر آن با توجه به اینکه پخش جهانی «شیار ۱۴۳» در اختیار ما قرار دارد مقدمات مختلف برای پخش جهانی آن را در این بازار فراهم کرده ایم. به عنوان مثال مقدمات دوبله این فیلم به زبان های مختلف از جمله انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی و عربی فراهم شده که طی یک ماه آینده آماده می شود. در کنار آن زیرنویس این فیلم به زبان های مختلف نیز انجام شده است.

جشنواره فیلم برلین

تا اواخر سال برای اکران «شیار ۱۴۳» در سطح جهانی آماده می شویم

حسنی بیان کرد: طی روزهایی که از برگزاری جشنواره فیلم برلین می گذرد، با کمپانی هایی از کشورهای ترکیه، کره، ژاپن، فرانسه و آلمان برای پخش جهانی «شیار ۱۴۳» وارد مذاکره شده و تا اواخر سال برای اکران فیلم در سطح جهانی آماده می شویم. البته امیدوارم در روزهای باقی مانده از بازار فیلم اتفاقات بهتری برای سینمای ایران تولیدات تلویزیونی رخ داده و بتوانیم فروش خوبی را در بازار داشته باشیم.

وی توضیح داد: بازارهای بین المللی می تواند فرصت خوبی برای توسعه و نشر فرهنگ اسلامی داشته باشد.

مدیر رسانه بین الملل سیما بیان کرد: طبق روال بازارهای بین المللی، غرفه ما نیز تعدادی فیلم های جدید دارد که طی یک سال گذشته تولید شده و برای عرضه در نظر گرفته است، همچنین تعدادی از فیلم های تولید سال های قبل نیز برای ارائه به خریداران انتخاب شده و بروشور و نسخه دی وی دی این دسته از محصولات آماده شده تا به علاقه مندان معرفی شود. در این گروه از فیلم ها هر محصولی را که فکر می کنیم می تواند برای مخاطب بین المللی جذاب باشد، معرفی می کنیم.

وی توضیح داد: از میان فیلم های تولیدی جدید «تنهای تنهای تنها»، مستند «از آلپ تا دماوند»، سری جدید مستند «ایران»، تله فیلم « قصه من و دوچرخه بابام» و تولیدات جدید انیمیشن مرکز صبا برای ارایه در این بازار آماده شده است.

این مدیر تلویزیونی تاکید کرد: براساس آمار و ارقام فیلم های تاریخی و مذهبی، مانند «مریم مقدس»، «یوسف پیامبر»، «مختار نامه» از جمله تولیدات مورد استقبال در کشورهای منطقه و کشورهای آسیایی و تولیدات مستند ما بیشتر در کشورهای شمال افریقا مورد استقبال قرار گرفته است. البته تلاش می کنیم تا تولیدات تاریخی و مذهبی در حوزه اروپا و امریکا و کانادا با توجه به تعداد مخاطبی که وجود دارد، جای خود را پیدا کند.

حسنی در پایان گفت: یکی از مهمترین نکات در حوزه تولید و عرضه، بحث تولیدات مشترک است، اگر بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که در طول سال ۵ کار تولیدی در عرصه های مختلف از جمله انیمیشن و مستند داشته باشیم می توانیم با ارتقا کیفیت مناسبی در این زمینه مواجه شویم.

غرفه سازمان صدا و سیما «IRIB» در بازار فیلم اروپا «efm» (که در حاشیه جشنواره فیلم برلین برگزار می شود) در ساختمان «MGB» قرار دارد.

نظر شما