شناسهٔ خبر: 28829 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اجرای موسیقی هنرمندان ایرانی در دانشگاه لوند سوئد

مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه لوند سوئد میزبان موسیقی مقامی و سنتی ایران خواهد بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ در این رویداد فرهنگی که روز ۲۴ بهمن ماه جاری در آمفی‌تئا‌تر «مرکز مطالعات خاورمیانه» دانشگاه لوند برگزار خواهد شد، قرار است گوشه‌های اصلی موسیقی مقامی و نیز چند فراز شناخته‌شده از موسیقی دستگاهی ایران نواخته شوند. دانشگاه لوند واقع در جنوب سوئد، با حدود ۵۰۰ سال قدمت از کهن‌ترین مراکز دانشگاهی شمال اروپاست و در میان ۱۰۰ دانشگاه بر‌تر جهان قرار دارد.

این دانشگاه از چندی پیش با راه‌اندازی «مرکز مطالعات خاورمیانه» برآن شده تا با ایجاد زمینه‌های مساعد برخورد بینافرهنگی و بده‌بستان‌های اندیشه‌ای، راه را برای تبادل فرهنگی بین خاورمیانه و شمال اروپا هموار کند. در این راستا، هنرمندی چون رضا شایسته، مقیم سوئد برای اجرای موسیقی به این مرکز دعوت شده تا صدای موسیقی محلی و سنتی ایران را به گوش دانشگاهیان سوئد برساند.

رضا شایسته از سال‌ها پیش و در زمان اقامت در ایران زیر نظر اساتید شناخته شده‌ای چون محمدرضا لطفی موسیقی ایرانی و دستگاهی را فرا گرفته بود. او پس از مهاجرت به سوئد هم این روند را‌‌ رها نکرده و با مداومت بر نواختن سازهای ایرانی و تمرین مداوم این نوا‌ها و گوشه‌ها اینک و در چارچوب منطقه‌ای خود به عنوان یک چهره فعال در این عرصه شناخته می‌شود. شایسته در این سالیان دراز دوری از ایران، در کشورهایی چون دانمارک، لهستان، اسپانیا و نقاط مختلفی از سوئد به اجرای موسیقی ایرانی پرداخته و جدای این‌ها در نواختن چندین ساز ایرانی تبحر دارد: تنبور، تار، سنتور، دف، تنبک و البته ساز تخصصی‌اش سه‌تار.

اما شایسته در این سال‌ها از آموزش آکادمیک هم غافل نبوده و سال‌های پیش و درپی فراغت از تحصیل در "مدرسهٔ عالی موسیقی مالمو" در رشته موسیقی ملل، در‌‌ همان مرکز به‌عنوان استاد مدعو به تدریس موسیقی هم مشغول است. شایسته برای این اجرا در دانشگاه لوند، بهار ستارپور را به‌همکاری دعوت کرده که قرار است او را با نواختن ویولون و پیانو همراهی کند. ستارپور ایرانی‌الاصل متولد سوئد و از شاگردان خود شایسته است که از سن ۱۳سالگی نواختن دف را زیر نظر او آموخته و در حال حاضر در دانشگاه لوند به تحصیل در رشته "مطالعات خاورمیانه" مشغول است.

در میانه این برنامه قرار است مدیر این مرکز درباره موسیقی مقامی و دستگاهی ایران سخنرانی کند.

نظر شما