شناسهٔ خبر: 28844 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

در مناظره برنامه «حذف و اضافه» مطرح شد؛

کوچک زاده: هدف دولت از طرح فروش غیبت سربازی، تأمین منابع بودجه کشور است

سی ودومین قسمت از برنامه «حذف و اضافه» با موضوع طرح فروش غیبت خدمت سربازی و بررسی آسیب ها و فواید آن برگزار شد.

فرهنگ امروز: در بخش ابتدایی برنامه و در آیتم خبرنامه، به آخرین اخبار دانشگاهی کشور در هفته جاری پرداخته شد.

پرسش پیامکی قسمت سی ودوم برنامه «حذف و اضافه» اینگونه طرح شد: "آیا طرح فروش خدمت سربازی (در صورت غیبت ده ساله) را کارشناسی شده و منصفانه می دانید؟ ۱) بله، ۲) خیر".

در این برنامه دکتر احمد امیرآبادی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون تلفیق و دکتر مهدی کوچک زاده، نماینده مجلس شورای اسلامی و مخالف طرح فروش غیبت سربازی، میهمان «حذف و اضافه» شدند. دکتر امیرآبادی در ابتدای بیان داشت: دولت محترم در لایحه بودجه سال ۹۴ پیشنهادی داشتند که هزار میلیارد تومان از محل بحث غیبت سربازی بودجه اخذ کنند. در کمیسیون تلفیق بنده به عنوان مخالف ثبت نام و صحبت کردم تا رای نیاورد، اما نهایتا رای آورد. حتی پیشنهاد آمد و در کمیسیون تلفیق عدد درآمد را هم از ۱۰۰۰ میلیارد به ۲۷۰۰ میلیارد بیشتر کردند. پس از این اتفاق هیئت رئیسه محترم کمیسیون تلفیق ماموریتی به بنده دادند با توجه به سوابق بنده که با دوستان وزارت دفاع و نیروهای مسلح بنشینم و پیشنهادی را به کمیسیون تلفیق بیاورم تا نمایندگان محترم براساس آن پیشنهاد، اظهارنظر کنند.

وی افزود: در لایحه دولت هزار میلیارد درج شده بود و قرار بود آئین نامه ای را هیئت وزیران تصویب کند. نمایندگان محترم فرمودند اگر این آئین نامه بخواهد تصویب شود، فرآینده اش طولانی می شود و از آنجا که این قانون یک ساله است، بهتر است در همین کمیسیون تلفیق آئین نامه آن تدوین شود. از طرفی خود سازمان نظام وظیفه براساس مشاوره ای که با ستاد کل داشتند ثبت نام را از ۱۵ بهمن تا ۱۵ اسفند شروع کردند تا آماری از این موضوع به دست بیاورند. به همین جهت دوستان نماینده ترجیح داشتند این موضوع در کمیسیون بودجه بسته شود.

این نماینده مجلس خاظرنشان کرد: در کمیسیون بر اساس مدارک تحصیلی مبالغی مشخص شد. البته ما در کمیسیون امتیازاتی را به طرح اضافه کردیم. یک اینکه کسانی که سربازی نرفتند و قرار است از این معافیت استفاده کنند، باید از برخی امتیازات محروم شوند. برای مثال اینکه اینها دیگر نمی توانند برای انتخابات شورای شهر و روستا کاندید شوند. دیگری اینکه نمی توانند پست های اداری دولتی بگیرند. یعنی مشمول ماده ۵ خدمات کشوری نمی شوند. پست سازمانی به معنای اینکه منصب اداری یا سیاسی نمی تواند کسب کند. در ادارات دولتی امکان استخدام دارند، اما مناصبی را نمی توانند کسب کنند. یعنی کارمند باقی می مانند. اصولا کارت پایان خدمت این افراد متفاوت است.

امیرآبادی در ادامه بیان داشت: این طرح پیشنهاد ۱۰سال غیبت را داشت، اما در کمیسیون تلفیق ۸ سال غیبت رای آورد. دیگر اینکه کسانی که از ۸ سال بیشتر غیبت کرده ان،د به ازای هر سال ۱۰ درصد به این مبالغ افزوده خواهد شد. همچنین از ۶ ماه به بالا یک سال غیبت محسوب می شود. با این تغییرات این طرح در کمیسیون تلفیق مصوب شد.

در ادامه دکتر کوچک زاده در انتقاد از این طرح بیان داشت: در ابتدا که لایجه بودجه سال ۹۴ توسط دولت طرح شد، بنده نظرم این بود که این بنده ت تبصره ۱۶ یعنی "خرید غیبت سربازی" به اندازه کافی بر روی آن کار کارشناسی صورت نگرفته است. قانون زمانی نوشته می شود که گره ای در امور کشور است و بخواهیم آن گره را باز کنیم. به طور معمول قانون بودجه هر سال صورت دخل و خرج آن سال را معین می کند. آن وقت ما مشکلی داریم به نام مشکل مشمولان غایب سربازی. این مسئله، یک مشکل ساله نیست که برای خود درآمدی را از محل آنها پیش بینی کنیم. این اشکال بزرگی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: چند سوال اساسی وجود دارد. ترکیب افرادی که دارای چنین مشکلی هستند - که پیش بینی می شود ۱ الی ۲ میلیون نفر هستند - به لحاظ تمکن مالی چه ترکیبی دارند؟ حرف های بی ربط زیادی زده می شود که اینها همه بچه پولدار هستند یا همه فقیر هستند! این چنین نیست. به نظر بنده یک کار چند ماهه توسط یک نهادی نیاز است تا بفهمیم این افراد از چه تمکن مالی ای برخورداند. دوم اینکه هر کدام از چه میزان تحصیلاتی برخورداند؟ ما مشمول غایب زیردیپلم تا دکترا داریم! آیا برخورد یکسان با همه این افراد عدالت است؟

این نماینده مجلس ادامه داد: خیلی ها اعتراض می کنند که فردی ۸ سال پیش دیپلم ش را گرفته و سربازی باید می رفته اما نرفته است، ایشان امروز مشمول غایب حساب می شود. بنده ۸ سال پیش دیپلمم را گرفته ام و بعد دانشگاه رفتم و امروز دکترا گرفتم. چرا به من این اجازه داده نمی شود خدمتم را بخرم، اما به او اجازه داده می شود غیبتش را بخرد؟ ببینید اساسا بحث فروش خدمت سربازی مطرح نیست. چرا که اصلا این کار شایسته نیست! بنده مخالف نظر این افراد هستم. این کار نیز درست نیست.

کوچک زاده افزود: دولت می خواهد با این پیشنهاد پولی را از کسانی که غیبت کرده اند بگیرد و البته نسنجیده هم است این کار و من با این شکل اجرای آن مخالف هستم. ما در قانون برنامه پنج ساله پنجم پیش بینی کردیم و سربازی را در قانون تعریف کردیم. سربازی تخصصی، عدالت محور، کارآمد و پویا در راستای حرفه شخص و ارتقای مهارت های تخصصی اش برای پیشبرد اهداف کشور و انقلاب و افزایش عزت عمومی جامعه ی هدف. کاری با آنچه اتفاق می افتد، ندارم. اما بر طبق این تعریف بنده مخالف فروش خدمت سربازی برای تحصیل کرده هایمان هستم، چون این سربازی می تواند هم برای او هم جامعه مفید باشد.

وی افزود: لذا اگر ضعفی تا حدودی در بخشی است، باید تلاش کنیم آن ضعف را در شکل انجام خدمت تحصیل کرده ها برطرف کنیم، نه اینکه بگوئیم کسی خدمت نیاید. اما بحث ما الان بر سر چیست؟ بر سر مشمولین غایبی است که قرار است با پرداخت هزینه غیبت خود را جبران کنند. به نظر من دولت که این تبصره را در لایحه بودجه ۹۴ گنجانده است، فقط هدفش گرفتن پول و تامین منابع برای بودجه کشور است. اگر واقعا هدفتان تامین منابع برای بودجه کشور است، ۲ میلیون نفر غایب داریم، از هر نفر ۵ میلیون تومان بگیرید، روی هم می شود ۱۰ هزار میلیارد تومان. بروید با آن هزار طرح عمرانی اجرا کنید. متاسفانه در این دولت این دیدگاه ها زیاد است. یعنی هدف این است که منابعی این چنینی پیدا شود، یکسری راه و ساختمان ساخته شود. اینکه عدالت کجاست، کسی دغدغه ای ندارد.

کوچک زاده بیان داشت: عده ای واقعا این مسئله را طرح می کنند که چرا ما رفتیم در بدترین شرایط آب و هوایی مرزها خدمت کردیم؟ و یک عده ای راحت با پرداخت پول غیبت خود را بخرند. به نظر این چنین می آید که هدف این طرح چیزی جز این نیست. اگر این چنین نیست سردار کمالی یا دیگر دوستان در دولت بیایند توضیح دهند. تنها یک بند دو خطی نوشتند که می توان سربازی را فروخت و هزار میلیارد تومان آن را خرج بودجه دفاعی کشور کرد. اگر هدف پول درآوردن است، پیشنهاد من بهتر است. من صریح می گویم. دو میلیون نفر، نفری ۵ میلیون تومان بدهند. دیگر دعوای پولدار و فقیر هم نمی شود. همه می توانند بپردازند. مجموعا می شود ده هزار میلیارد تومان! شما کلا هزار میلیارد تومان پیش بینی کردید.

وی ادامه داد: وقتی بطور متوسط ۲۵ میلیون تومان برای خرید غیبت تعیین کردید چه کسی می تواند بدهد؟ چه کسی تمکن پرداخت این هزینه را دارد؟ بسیاری از کسانی که سربازی نرفتند برای تامین معشیت خانواده غیبت کرده اند! لذا با میزان جریمه قابل پرداخت نیست! از طرفی جریمه ها را پلکانی تعیین کرده اید. به طوری که زیردیپلم کمترین هزینه را بدهد و هر چه مدرک بالاتر می رود هزینه غیبت او بیشتر می شود. یعنی چی؟ یعنی هرکسی تحصیل کرده تر بود هزینه بیشتری از او بگیریم؟ به نظر بنده علی رغم زحمت کمیسیون تلفیق برای اصلاح این تبصره کارشناسی نشده دولت در لایحه، چون بنیان این طرح خراب است و بدون عدالت، کار خراب تر شده است.

در ادامه دکتر امیرآبادی در پاسخ به کوچک زاده بیان داشت: مسئله این است که از هر روشی به این طرح وارد می شدید تبعیض در این طرح بود. تحصیلات، سن، روستایی شهری یا هر شرطی...

کوچک زاده پاسخ داد: من مشکلم این است که جای این طرح در لایحه بودجه نیست. من پیشنهادم این است که باید مجزا این قانون در مجلس مطرح شود. این تبصره از بودجه حذف شود و ما در طول سال بیاییم به عنوان یک قانون دائمی آن را بررسی کنیم. ما ترکیب کسانی که این دو میلیون نفر را تشکیل می دهند ظرف ۶ ماه بررسی کنیم و سپس متناسب با اینکه در چه سطحی هستند از آنها جریمه بگیریم.

امیرآبادی در پاسخ بیان داشت: راستی آزمایی شروع شده است. ثبت نامی که نیروی انتظامی در این هفته شروع کرده است نشان می دهد بیشتر مراجعان برای زیردیپلم هستند. این افراد نیز اکثرا چندین فرزند دارند. همه اینها در کمیسیون تلفیق بررسی شده است. ستاد کل نیروهای مسلح با هماهنگی دولت باید بنشیند و کار کارشناسی دقیق کنند. اما آنچه که در کمیسیون تلفیق رخ داد این بود که این دو خطی که دولت در لایحه بودجه نوشت و اساسا قابلیت اجرایی نداشت را سعی کردیم، بشکافیم و عملیاتی کنیم.

وی افزود: یکی از نکاتی که نمایندگان در کمیسیون تلفیق مطرح کردند این است که برای افرادی که ۸ سال غیبت کرده اند، امکان حضور در پادگان ها مشکل است.

در ادامه کوچک زاده پاسخ داد: این حرف وارد نیست. چون کسی هم که ۸ سال درس خوانده امروز می گوید برای بنده امکان حضور در پادگان مشکل است. من و شما در زمان جنگ چند سالمان بود؟ من سال ۶۵ در حالی که ۳ فرزند داشتم در شلمچه مجروح شدم.

امیرآبادی در پاسخ اظهار داشت: این نظر بنده نیست. نظراتی است که در کمیسیون آموزش طرح شد. می گفتند با توجه به سن شان و آمادگی جسمانی فعلی شان امکان حضور در پادگان برایشان سخت است. بحث دیگر این بود که این افراد امروز متاهل و دارای خانواده هستند. به هر حال دو میلیون نفر در کشور هستند که برخی فارغ التحصیل اند و برخی در خارج از کشور به سر می برند و بعضا رفت و آمد آنها غیرقانونی صورت می گیرد. لذا این یک مشکل موجود در کشور است و اینها ترجیح دادند این مشکل را با گرفتن پول حل کنند و دولت نیز لایحه کرده است برای تقویت بنیه دفاعی کشور، عددی را از این راه کسب کند. نمایندگان هم در کمیسیون تلفیق به آن رای دادند.

وی ادامه داد: آن چه که الان مهم است این است که کسی که امروز متخصص است و در این ۸ سال نرفته است، بیش از این ۵۰ میلیون تومان درآمد کسب کرده است. اما در مورد کسانی که زیر دیپلم هستند که ۱۰ میلیون تومان پیش بینی شده است. علتش این بود که این افراد درآمد آنچنانی نداشته اند. البته این بحث نیز مطرح بود که کسانی که متاهل اند و فرزند دارند ۵ درصد نیز از این هزینه کسر شود. محرومیت هایی که در نظر گرفته شد در همان دو موضوعی بود که عرض کردم. والا محرومیت ممنوعیت دریافت گواهینامه یا پاسپورت که شایعه شده است، درست نمی باشد.

در ادامه کوچک زاده بیان داشت: یکی از اهداف بنده این است که پیگیری کنم تا این بند را از لایحه حذف کنیم و به صورت یک قانون در مجلس طرح و بر منطق عدالت طرح و تصویب شود. صرف هدف کسب درآمد، غلط است.

امیرآبادی در پاسخ بیان داشت: البته این اگر بصورت یک قانون دائمی طرح شود، ایراد خیلی بزرگی دارد. این قانون الان یکساله است و این یک سال مقطعی است تا کسانی که ۸ سال به بالا غیبت دارند بیایند و این جریمه را بپردازند و کارت معافیت بگیرند. اما اگر قانون دائم شود، ممکن است انگیزه ایجاد شود تا سربازی نروند.

کوچک زاده پاسخ داد: به شکل یک قانون دائمی بررسی شود. ممکن است حال در آنجا بگویند نخیر ما در هیچ شرایطی سربازی را نمی فروشیم. اما در این قالب به نظرم فرصت اینکه بررسی دقیق و همه جانبه ای صورت گیرد، نیست.

وی در ادامه پیرامون مسئله عدالت عنوان داشت: همه این نفس زدن ها برای عدالت است. یعنی مردمی که در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت داشتند، همه خواسته شان از جمهوری اسلامی عدالت است. مردم وقتی می بینند یک سرباز، به اسم یک فوتبالیست از کشور خارج می شود درحالی که مشمول است و نهایتا فرار می کند، احساس تبعیض و بی عدالتی می کنند. دلسردی ایجاد می شود. همه بار این نظام بر دوش همین مردم است. ما هر کاری می توانیم باید بکنیم تا اینها احساس واقعی عدالت کنند. این معنی ندارد که برای کسب درآمد دست به فروش غیبت ها بزنیم.

این نماینده مجلس افزود: اتفاقا من می خواهم بگویم کسانی که دیپلمه هستند همان کسانی هستند که پدرانشان پورشه زیر پایشان گذاشته اند. اگر شما این هدف را دارید، هزار تا از این بچه پولدارها را بیاورید و ۱۰۰ میلیون تومان از هر کدام بگیرید تا موضوع حل شود. کشوری که این نهضت خونین را کرده است، در هر قدمی که برمی داریم، هر سخنی که بر زبان می آوریم، هر قلمی که بر قانون می نگاریم، باید بدین فکر کنیم که این انقلاب را چه کسانی انجام داده اند. چه کسانی تا به امروز آن را حفظ کرده اند، برای آنها تلاش کنیم. باقی به قول امام (ره) هیچ حقی ندارند.

کوچک زاده عنوان داشت: من معتقدم بهترین امکاناتی که به کارکنان نفت و راه و شهرسازی در کیش، شمال، مشهد و ... داده می شود، همه باید به سرباز داده شود. به کسی که برای امنیت این کشور تلاش می کند تا آن کارمند نفت راحت زندگی کند. اصلا مسابقه است برای اینکه یک عده ای بروند در شرکت نفت استخدام شوند. برای چه؟ برای اینکه حقوق و امکانات بی حساب و کتابی آنجا هست. من می گویم اگر امکاناتی هست باید اولویت بندی شود. اول بدهند به معلم و سرباز. این چیزها اولویت بندی نشده است. در قانون لحاظ شده است، اما در اجرا دولت بنا به میل خود اجرا می کند.

این نماینده مجلس افزود: دولت امروز خوشحال است که ۱۲ میلیارد دلار گرفته است. حال به چه قمیتی؟ چه داده شده است؟ فردو را که تعطیل کرده اید! اراک را که متوقف کرده اید! توسعه و گسترش سانتریفیوژها را که متوقف کرده اید! نظنز را که متوقف کرده اید! به این قیمت؟ اینها دیدگاه های مجریان را می رساند. آن مجری امروز دیدگاهش برای تأمین بودجه این طرح است.

وی در پاسخ به این سوال که حقوق سرباز تخصصی را چگونه باید تأمین کرد، بیان داشت: از همان امکاناتی که به کارمندان نفت داده می شود. بروید ببنید وزارت جهاد و کشاورزی چند مرکز تفریحی در سطح کشور دارد! این هزینه ها با اولویت خرج نشده است. این هزینه ها باید برای سربازان مرزی خرج شود.

کوچک زاده با اشاره به بیانات رهبر انقلاب افزود: مقام معظم رهبری چند وقت پیش سخنی را خطاب به مسئولین گفتند که بنده حفظ هستم. آقا خطاب به مسئولین گفتند: آقایان مگر مردم ما کورند؟ مگر نمی بینند ما چگونه زندگی می کنیم؟ نمی شود ما در زندگی روزمره مثل حیوان بچریم و بغلتیم و بعد مردمی که از اولیات زندگی محروند این را ببینند؟ این نمی شود!

امیرآبادی در پاسخ بیان داشت: این طور که شما می گویید نیست. باید راه حل ارائه کرد. ما امروز در وضعیتی هستیم که نفت زیر ۴۰ دلار آمده است. تحریم ها از سویی دیگر فشار می آرود. بنیه دفاعی کشور باید تقویت شود. البته بنده با کلیت فروش در این طرح مخالف هستم. چون می فهمم حس بی عدالتی در این طرح را برای سربازان دیگر. اما به هر صورت یک منطقی را باید داشته باشیم.

کوچک زاده در پاسخ بیان داشت: منطق ما عدالت است. این کسانی هم که امروز مدیریت کشور را در دست گرفته اند و منطق شان توسعه غربی است همین را می گویند که این حرف های شما شعار است. به آقای رحیم پور هم در نمازجمعه می گویند این حرف های شما برای انقلاب کردن خوب است، اما برای اداره کشور بدرد نمی خورد. نخیر! با این حرف ها کشور در سخت ترین شرایط در زمان جنگ اداره شده است.

امیرآبادی در ادامه بیان داشت: اولا در جریان باشید این پول را مجلس برای خرج خود کسانی که در سربازی اند گذاشته است.

کوچک زاده ادامه داد: برای تقویت بنیه دفاعی کشور اختصاص داده است. حالا ممکن است خرج پدافند هوایی شود!

امیرآبادی بیان داشت: به هر حال در اختیار ستاد کل نیروهای مسلح است. اینکه سربازان زین پس امکانات بهتری دارند یا خیر، در اختیار ستاد کل است که این هزینه را برای چه امری خرج کنند. ما به ستاد کل اعتماد داریم. بنابراین قطعا این هزینه برای همان نیروها مصرف می شود.

وی نهایتا عنوان داشت: درمورد افرادی نیز که غیبت داشته اند، شما نگاه کنید فردی هست که ۱۵ سال غیبت کرده و حالا ۳ فرزند دارد. فقط بحث ۸ سال نیست. ۸ سال کف این میزان است. این فرد در این شرایط دیگر به درد ستاد کل نیروهای مسلح نمی خورد. نمی تواند از او کار بکشد. من عرضم این است که به هر حال نزدیک به ۲ میلیون نفر چنین شرایطی دارند و این معضل وجود دارد، که باید به نوعی حل شود.

طبق نظرسنجی برنامه ۶۴ درصد مخاطبان، روش فعلی را برای جبران غیبت سربازی با خرید آن منصفانه و کارشناسی شده ندانستند.

برنامه تلویزیونی «حذف و اضافه» کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه سه سیما است که به مؤلفه‌های دانشگاه طراز انقلاب اسلامی و بررسی مسائل و مشکلات دانشجویان و دانشگاه‌ها می‌پردازد. مخاطبان می‌توانند از طریق شماره پیامک ۲۰۰۰۰۳۵۹ یا ایمیلDaneshgah@tv۳.ir با این برنامه تماس حاصل کنند.

نظر شما