شناسهٔ خبر: 28893 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

درسگفتـار فلسفـه تحلیـلی؛ توصیف، تحلیل، نقـد

درسگفتـار فلسفـه تحلیـلی؛ توصیف، تحلیل، نقـد با تدریس محمدعلی عبداللهی برگزار می‎شود.

فرهنگ امروز: پایگاه علمی تحلیلی گذار برگزار می‎کند؛

درسگفتـار فلسفـه تحلیـلی؛ توصیف، تحلیل، نقـد

حجت الاسـلام دکتر محمـد علی عبداللهـی؛

مدرس حوزه و عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران

 

آنچه فلسفه تحلیلی نامیده می شود، نهضت و جریانی فلسفی است که آغاز آن به اواخر قرن نوزدهم و اوائل قرن بیستم باز می گردد. این حوزه فلسفی، بیش از یک قرن است در مجامع علمی و فلسفی غرب به عنوان یک رویکرد غالب، هم به لحاظ روش و هم به لحاظ طرح مباحث جدید شناخته شده است. فلسفه تحلیلی، امروزه به یک نهضت و جریان فراگیر فلسفی در دنیای تفکر بدل شده و اکنون در مرحله استخراج لوازم و نتایج خود در زمینه های گوناگون حیات بشر معاصر است.

از سوی دیگر در سنت فکری ما، فلسفه اسلامی، هم به لحاظ روش و هم به لحاظ طرح مباحث بسیار مهم فلسفی حائز مقامی تاریخی است که با توجه به وضع کنونی که بیش از هر زمان دیگری فلسفه ورزی در قلمرو های مختلف حیات فکری بشر ضروری می نماید، تطبیق و سنجش نظام های مختلف فکری ـ فلسفی و قلمروهای متفاوت علمی این دو سنت فکری می تواند در رشد و پیشبرد علم سهم بسزایی داشته باشد. لذا سنجش و مقایسه روش، موضوعات، مسایل و دست آورد های این دو سنت فکری در روزگار ما امری ضروری است.

چه بسا مهمتر سنجش سنت فلسفه تحلیلی با سنت تعلیمی ما مسلمانان به ویژه شیعیان در قلمرو علم اصول فقه است. در قلمرو علم اصول بر اساس ضرورت، تحقیقاتی در زمینه مباحث زبانی و استنباط احکام شرعی از ادله لفظی صورت گرفته است که هم به لحاظ روش و هم به لحاظ طرح مباحث ابتکاری و نو جای بسی کار و تحقیق دارد.  لذا عرضه درست و دقیق این کارها و سنجش آنها با سنت فلسفه تحلیلی در مغرب زمین می تواند به رشد و تکامل علم اصول کمک نماید.

درس گفتارهای فلسفه تحلیلی با هدف آشنایی طلاب فلسفه و اصول با حوزه فلسفه تحلیلی صورت می گیرد تا بدین وسیله زمینه سنجش و مقایسه قلمرو های مختلف فلسفه اسلامی، علم اصول و فلسفه تحلیلی فراهم آید. در این درس گفتارها چهار محور اصلی روش شناسی، جریان شناسی، موضوعات و زمینه های تطبیقی بررسی خواهد شد.

این درس گفتار توسط حجت الاسلام دکتر محمد علی عبداللهی؛ مدرس حوزه و عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران از تاریخ اول اسفند ماه ۹۳ ارائه می گردد.

زمان برگزاری: هر هفته، شنبه ها، بعد از نماز مغرب و عشاء

مکان برگزاری: مدرسه علمیه سعادت

(قم، جنب مدرسه آیت اله گلپایگانی، کوچه تولیت)

 

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تلفن ۰۹۱۹۶۶۶۹۴۱۵ تماس حاصل نمایند.

نظر شما