شناسهٔ خبر: 28900 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حاکمیت قانونی در اسلام پیشامدرن در قالب یک کتاب بررسی شد

تلاش فچریزال حلیم در کتاب «حاکمیت قانونی در اسلام پیشامدرن Legal Authority in Premodern Islam» ارائه تجزیه و تحلیل دقیق از ساختار قدرت در قوانین اسلامی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، فچریزال حلیم در کتاب «حاکمیت قانونی در اسلام پیشامدرن Legal Authority in Premodern Islam» دست به مطالعه مناسبات مطرح در حقوق عمومی اسلام زده است.

وی این مناسبات را در حقوق اسلامی دوره پیشامدرن مورد بررسی قرار داده است. در این میان مطالعه مفهوم حاکمیت، راهکار های اعمال و کارویژه های آن در جامعه از زاویه حقوق اسلامی مورد توجه نویسنده قرار گرفته است.

تلاش نویسنده ارائه تجزیه و تحلیل دقیق از ساختار قدرت در قوانین اسلامی است. وی می کوشد این مهم را در منابع سنتی حقوق اسلامی مورد پژوهش قرار دهد. تمرکز اصلی نویسنده مطالعه مناسبات قانونی و حقوقی در مکتب فقه شافعی است.

تحلیل تاریخی ارائه گردیده در این کتاب بر آن است که در دوران پیشامدرن جامعه اسلامی خواستار ایجاد ثبات در وضع حقوقی بود. در عین حال این ثبات حقوقی را در ارتباط با اقتدار مذهبی و سازگار با آن دنبال می نمود. جامعه پیشامدرن اسلامی توان تولید حاکمیت مقتدر مبتنی بر نیروهای اجتماعی را در خود نمی دید هم از این روی قدرتهای حاکمه مطلقه را بازتولید می نمود. چرا که ایجاد حاکمیت منفک از جامعه در فضایی بی نیاز از قانون و نظارت عمومی قابل تحقق است.

نویسنده این شکل از حاکمیت در خاورمیانه پیشامدرن را تمدن سلطنتی می نامد. بنابر نگرش تاریخی کتاب در مطالعه تمدن خاورمیانه در جامعه اسلامی پیشامدرن و در شرایط یگانه بودن منبع قدرت امکان زایش حاکمیت قانون از درون جامعه وجود نداشت. نویسنده ضمن پذیرش مفروض پیشین بر این ایده پای می فشارد که استعداد حاکمیت قانون را می توان در منابع سنتی فقه و حقوق اسلامی مورد پژوهش قرار داد.

در یک جمع بندی پایانی باید گفت کتاب در صدد ارائه تفسیری از مفهوم تشریع برآمده است که مطابق آن استعداد حاکمیت قانون در حقوق اسلامی قابل ردیابی است. نویسنده جهت اثبات ادعای خود به مطالعه مذهب شافعی، رابطه میان دکترین حقوقی و تشریع و فلسفه حقوق اسلامی همت گمارده است.

علاوه بر مباحث پیشین مطالعه فرهنگ، تاریخ و سیاست در خاور میانه از جمله مباحثی است که در خلال مطالب کتاب پی گرفته می شود.

کتاب «حاکمیت قانونی در اسلام پیشامدرن» در سال 2015 توسط انتشارات معتبر راتلج در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

نظر شما