شناسهٔ خبر: 28987 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری کارگاه انسان‌شناسی عکس و عکاسی با حضور ناصر فکوهی

عکاسی در این کارگاه در مفهوم عام واژه منظور نظر قرار گرفته است، یعنی هم به عکاسی مستند، هم به عکاسی هنری، هم به عکاسی حرفه‌ای و هم به عکاسی آماتور پرداخته می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از انسان‌شناسی و فرهنگ؛ انسان‌شناسی و فرهنگ  و انجمن معماران معاصر، در چارچوب برنامه‌های مشترک خود،  کارگاه «انسان شناسی، عکس و عکاسی»  را در دو روز (7 و 21 اسفند) از ساعت 10 تا 18 ، به مدت 16 ساعت برگزار می‌کنند. برنامه عمومی این کارگاه که  شرکت‌کنندگان در آن گواهی آموزشی دریافت خواهند کرد در زیر به اطلاع می رسد. مدرس این کارگاه، ناصر فکوهی، استاد انسان‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و مدیر «انسان‌شناسی و فرهنگ» است.

 عکاسی-ناصر فکوهی-کانون معماران معاصر.jpg

کارگاه آموزشی «انسان شناسی عکس و عکاسی»

مخاطبان این کارگاه به ویژه هنرمندان و عکاسان علاقمند به حوزه ی علوم اجتماعی و انسانی هستند، ولی برای دانشجویان و دانش آموختگان رشته های علوم اجتماعی که به هنر علاقمند هستند نیز می تواند مفید باشد. هدف از این کارگاه آشنا شدن علاقمندان با دیدگاه های نظری درباره عکاسی در علوم اجتماعی و کاربرد آنها در این مهارت و هنر است. عکاسی در این کارگاه در مفهوم عام  واژه  منظور نظر قرار گرفته است، یعنی هم به عکاسی مستند، هم به عکاسی هنری، هم به عکاسی حرفه ای و هم به عکاسی آماتور پرداخته می شود. با وجود این، رویکرد ما بیشتر، رویکردی اجتماعی و انسان شناختی خواهد بود. همچنین در این کارگاه تلاش می شود نمونه­های تصویری، تا جایی که بشود از عکاسان معاصر ایرانی باشد. پرسش­های بنیادین کارگاه عبارتند از: عکاسی از دیدگاه علوم انسانی و اجتماعی چیست؟ چه کاربردی به طور عام و چه کاربردی در پژوهش اجتماعی دارد؟ چه نیازی به عکس به طور کلی هست؟ تفاوت های عکاسی مستند و عکاسی هنری کدامند؟ و آینده عکاسی را در  جهان پسا انقلاب اطلاعاتی و در بازار عمومی عکس،  چگونه باید دید؟

برنامه جلسات

  1. آشنایی مختصر با انسان شناسی، انسان شناسی تصویری و  رویکرد عمومی نسبت به تصویر از لحاظ فرهنگی
  2. نظریه های عکاسی و فرهنگ ( افلاطون، فوئر باخ، سونتاگ، بنیامین و مکتب فرانکفورت، مکتب بیرمنگام، مکتب شیکاگو، دوبور، فوکو، بارت ، بوردیو، بودریار ...)
  3. عکس به مثابه هنر و عکس به مثابه ابزار اتنوگرافیک (مردم نگاری)
  4. رویکردهای چهارگانه انسان شناسی به عکس
  5. بازار  عکس و بازار سرمایه داری ، با تاکید بر نظریه جامعه نمایش
  6. انقلاب اطلاعاتی و عکس از دیدگاه فرهنگ
  7. عکس و وحشت: تروریسم تصویری و آینده جهان
  8. نتیجه گیری  

 

علاقمندان برای ثبت نام به سایت  انجمن معماران معاصر و یا شماره تلفن های یر تماس بگیرند

88075268- 88093355- 88364974

شهرک غرب، فاط 3، خیبان حسن سیف، کوچه دوم ، پلاک

نظر شما