شناسهٔ خبر: 29016 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حمایت جنتی برای راه اندازی پارک فناوری علمی کاربردی فرهنگ و هنر

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هرگونه حمایت و کمک برای راه اندازی پارک فناوری علمی کاربردی فرهنگ و هنر دریغ نمی کند و آمادگی هرگونه همکاری با شهرداری تهران و سایر نهادها در این زمینه را دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ آیین اختتامیه دومین جشنواره آثار و تولیدات دانشجویی فرهنگ و هنر سراسر کشور، بعدازظهر امروز (۲۷ بهمن‌ماه) با حضور دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با تجلیل از مقالات پژوهشی برتر و برگزاری نمایشگاه جانبی آثار فرهنگی در تالار وحدت برگزار شد.

"علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در آیین پایانی دومین جشنواره آثار و تولیدات دانشجویی فرهنگ و هنر سراسر کشور که در تالار وحدت برگزار شد؛ با تاکید بر این مطلب گفت: ما ملتی هستیم با سابقه دیرینه فرهنگی و تمدنی که شاخصه اصلی ملت ایران است و همه ملت های دنیا امروز به آن اذعان و اعتراف دارند بنابراین همه باید سعی کنیم تا کاروان عظیم فرهنگ و هنر کشورمان را همچنان در مسیر پیشرونده خود هدایت و کمک کنیم.

جنتی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر حمایت جشنواره های فرهنگی و هنری به عنوان یک پدیده فکری، ذوقی و معنوی و گسترش آن به سایر نقاط تاکید دارد و خوشبختانه حوزه فرهنگ و تمدن ایران آنقدر گسترده است که آثار فرهنگی و هنری ما در کشورهای همسایه از جمله سمرقند، بخارا، هرات، هند، بدخشان و بسیاری از دیگر کشورها از دیرباز وجود داشته و دارد.

وی گفت: نسل جدیدی که پا به عرصه فرهنگ و هنر گذاشته است باید حمایت و کمک شود تا بتواند راه اساتید و پیشکسوتان این حوزه را ادامه دهد.
جنتی ادامه داد: در دولت یازدهم سعی شد تا به اقتصاد فرهنگ و هنر که متاسفانه مغفول مانده بود توجه بیشتری شود زیرا امروزه در دنیا یکی از موضوعاتی که در حوزه فرهنگی و هنری مطرح است موضوع اقتصاد خلاق است.

وی گفت: امروزه در دنیا میزان تبادل محصولات فرهنگی وهنری در بین کشورها مجموعا بیش از ۸ میلیارد دلار است. سهمی که محصولات و خدمات فرهنگی وهنری در دنیا به خود اختصاص داده است سهم قابل توجهی است که متاسفانه در کشور ما خیلی به آن توجهی نشده است.

وزیر فرهنگ دولت تدبیر و امید افزود: بسیاری از پیشکسوتان، اساتید و هنرمندانی هستند که آثار برجسته و فاخری خلق کرده اند ولی متاسفانه در امرار و معاش خود دارای مشکلاتی هستند و این برای ما افتخار نیست بنابراین باید همه خدمات و توانایی های عرصه فرهنگ و هنر را به میدان آوریم زیرا عرصه فرهنگ و هنر نقش موثری می تواند دراقتصاد کشور ایفا کند.

جنتی گفت: اصولا هنر صحنه ای است که باید بین استاد و شاگرد با مهارت هایش ایجاد شود و خلاقیت های آن رشد یابد و شکوفا شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ویژگی خاصی که موسسات علمی و کاربردی فرهنگ و هنر دارند تلفیق آموزش های رسمی با تجربیات اساتید مجربی است که سالیان طولانی در این حوزه تلاش داشته اند و صاحب آثار برجسته ای بوده اند.
وی افزود: امروز بعد از ۳۵ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی، کشورمان در کارنامه فعالیت های خود دارای میزان زیادی از آثار و خلاقیت های مختلف در حوزه های گوناگون بوده است که برای ما افتخار آفرین است.

جنتی ادامه داد: امسال در جشنواره های مختلف فجر آثار خوبی ارایه شده، بسیاری از فیلم هایی که در جشنواره امسال عرضه شد محصول کار و تلاش جوانانی بود که به تازگی وارد عرصه سینما شده بودند. در فصل نگاه نو این دوره از جشنواره فیلم فجر بسیاری از فیلم ها جزو فیلم اولی ها بود که در عین حال برخی از آنها بسیار فاخر بود.

وی با اشاره به فیلم حضرت محمد (ص) ساخته مجید مجیدی افزود: امیدوارم این فیلم در آینده ای نزدیک اکران شود زیرا در آن خواهید دید چه میزان استعداد به کار رفته است و قطعا در اکران جهانی نیز جزو افتخارات جمهوری اسلامی خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حوزه های مختلف دیگر از جمله موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی و .... آثار ارزنده و برجسته ای داشته ایم و اگر بخواهیم فرهنگ و هنر کشورمان را ارتقا دهیم باید تمام توانمان دراین حوزه را به کار گیریم و نیروهای جوان خود را رشد دهیم تا ازمیان آنها عناصر و هنرمندان برجسته ای ظهور کنند و برایمان در تمامی عرصه ها افتخار بیافرینند.

جنتی بااشاره به راه اندازی هنرستان کمال الملک افزود: تجربه ارزشمند این هنرستان نشان داد که تربیت دانش آموزان وهنرجویان در این حوزه به رشد فرهنگ وهنر کمک بسیاری کرد و بسیاری از هنرجویان آن از سرآمدان فرهنگ و هنر کشور شدند.

وی اظهار کرد: فلسفه وجودی مراکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر این است که در کنار آموزش نظری به مهارت های کاربردی نیز می پردازد تا هنرجویان و دانشجویان از این طریق آماده ورود به بازار کار و هنر شوند.
جنتی گفت: دولت تدبیر و امید جوانان را باور دارد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگی و هنری کمک می کند تا استعدادهای آنها رشد یابد و شرایط لازم برای ارتقای فرهنگ و هنر کشور را در حوزه های مختلف فراهم می آورد.

عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر تربیت نیروی انسانی با توجه به نیاز و ظرفیت کشور ادامه داد: یکی از وظایف دولت این است تا رشته های تحصیلی را به گونه ای طراحی کند تا دانش آموختگان آن بتوانند با مهارت هایی که کسب می کنند به راحتی در بازار فعالیت های فرهنگ و هنر جذب شوند.

وی افزود: در این میان دانشجویان نیز لازم است فقط به آموزش های رسمی و آکادمیک اکتفا نکنند زیرا برای رسیدن به قله باید از هفت شهر عشق عبور کرد. بنابراین باید تمام ذوق و استعداد خود را به کار گیرند و باید به این امر نیز توجه داشت که ارزش های هنری یک شبه به دست نمی آید و یک عمر تلاش لازم است تا انسان بتواند اثر ارزشمندی را عرضه کند.

جنتی با تاکید بر داشتن خودباوری و اعتماد به نفس میان دانشجویان ادامه داد: دانشجویان باید بر طرح ها و ایده های خود باور داشته باشند و آنچه دوست دارند را انجام دهند نه آنچه به آنها می گویند زیرا هنری ارزشمند است که ازدورن بجوشد و منطبق با ذوق افراد باشد نه بر اساس تقلید کورکورانه.

وی گفت: لازم است موضوع اقتصاد خلاق به عنوان یکی از سرفصل های دروس مراکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر قرار گیرد و توجه ویژه ای به آن داشت.
در این مراسم از واحدهای برگزیده مراکز علمی و کاربردی فرهنگ وهنر از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر شد.

در پایان مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه جمعی از مدیران خود از جمله "حمید شاه آبادی"مشاور وزیر و سرپرست مرکز علمی وکاربردی فرهنگ و هنر، "غلامرضا خلیل ارجمند" مدیر عامل موسسه اعتباری هنر و ... از غرفه های مختلف آثار و تولیدات فرهنگی و هنری دانشجویان مراکز علمی وکاربردی فرهنگ وهنر سراسر کشور بازدید کرد.

نظر شما