شناسهٔ خبر: 29076 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

علوم انسانی می تواند با فناوری هایی مانند IT ترکیب شود

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: علوم انسانی حوزه ای است که می تواند با فناوری هایی چون حوزه IT، ترکیب شود و نتیجه آن به دستاوردهای فناوری تبدیل شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، سورنا ستاری امروز در مراسم تقدیر از اساتید و دانشجویان برتر آموزشی و پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) از مرحوم آیت الله مهدوی کنی به عنوان پایه گذار نخستین نهاد علمی برآمده از انقلاب اسلامی یاد کرد و با تاکید بر تبیین نقش علوم انسانی در اقتصاد دانش بنیان گفت: پژوهشگاه های دولتی ما مملو از فناوری هایی هستند که هنوز وارد عرصه زندگی مردم نشده اند. همچنان نتوانسته ایم ثابت کنیم پژوهش خصوصا در حوزه علوم انسانی درآمدزا است.

وی با اشاره به اینکه جایگاه علوم انسانی در تولید فناوری و تحقق اقتصاد دانش بنیان می بایست باز تعریف شود، افزود: علوم انسانی حوزه ای است که می تواند با فناوری هایی چون حوزه IT، ترکیب شود و نتیجه آن به دستاوردهای فناوری تبدیل شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر اینکه دانشگاه باید محل زایش فناوری از دل علوم انسانی باشد، ابراز کرد: ساختار فکری طی چند سال گذشته بدین گونه بوده است که تصور می کردیم اگر صرفا یک دفتر ارتباط با صنعت در دانشگاه شکل بگیرد مشکلات تولید فناوری از دل دانشگاه حل می شود. اما این تفکر باعث شده است که دامنه نفوذ دانشگاه فراتر از دیوارهای خود دانشگاه نرود اما با تغییر نگرش، می توان در مسیر تولید فناوری به موفقیت دست یافت.

ستاری اظهار داشت: مراکز رشد، پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان باید در مسیر تبدیل ایده ها در حوزه هایی همچون علوم انسانی، به فناوری و تولید محصول اثرگذار باشند.

وی با اشاره به نقش علوم انسانی در توسعه فرهنگ و تبیین جایگاه اقتصاد دانش بنیان، گفت: پایه توانمندی در فناوری، علوم انسانی است. اگر به جایگاه علوم انسانی در تولید فناوری و تجاری سازی نگاه جدی نشود، پایه های اقتصاد دانش بنیان مستحکم نخواهد بود.

رئیس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی با بیان اینکه دانشگاه امام صادق(ع) می تواند به صورت پایلوت در حرکت توسعه فرهنگ تجاری سازی بر پایه علوم انسانی قرار بگیرد، گفت: قطعا بودجه پژوهشی دانشگاه ها برای رسیدن به عرصه تجاری کافی نیست و برای جهت گیری صحیح باید حوزه های پژوهش مرز دانش و تجاری از هم تفکیک شوند. وجه بارز پژوهش های تجاری این است که دارای مشتری است و مردم برای آن هزینه پرداخت می کنند. محصول فرهنگی زمانی می تواند جریان ساز و فرهنگ ساز باشد که به خوبی جایگاه خود را پیدا کند و دارای مشتری باشند و مردم برای آن هزینه کنند. می باید توسعه فرهنگ ایران- اسلامی و علوم انسانی از راه تجاری سازی و فروش محصولات دانش بنیان در این حوزه محقق شود.

ستاری فرهنگ اقتصاد دانش بنیان در حوزه علوم انسانی را نیازمند حمایت و توجه ویژه دانست و تاکید کرد: قطعا در گذشته نیز به این جهت گیری توجه شده اما تحت یک ساختار منسجم محقق نشده است.

وی گفت: باید در حوزه علوم انسانی نگرانی های جدی داشته باشیم. چرا نباید محصولاتی فرهنگی داشته باشیم که در آن نشانی از ایرانی - اسلامی بودن داشته باشند؟ تولیدات حوزه علوم انسانی، صرفا مقالات و کتاب نیست.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اظهار داشت: با همکاری بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه امام صادق(ع) در آینده می توانیم نمونه ای موفق از توسعه علوم انسانی بر مبنای تولید فناوری و محصولات دانش بنیان و ایجاد مدل پژوهشی جدید در حوزه علوم انسانی را محقق کنیم.

در پایان این مراسم و با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و آیت الله محمدباقر باقری کنی سرپرست دانشگاه امام صادق(ع)، از اساتید و دانشجویان برتر دانشکده های دانشگاه امام صادق(ع) با اهدای نشان علمی دانشگاه تقدیر شد. بازدید از نمایشگاه دستاوردهای علوم انسانی این دانشگاه نیز از دیگر برنامه های حضور ستاری در دانشگاه امام صادق (ع) بود.

نظر شما