شناسهٔ خبر: 29078 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

متن‌خوانی آثار کهن در «روزگار نو»

متن‌خوانی آثار کهن در «روزگار نو» برگزار می‎شود.

فرهنگ امروز: رجوع به متون اصلي و «بازگشت به کتاب» شايد تنها راهي است که براي آموختن براي ما باقي مانده است. آنچه ما تاکنون براي آموختن آزموده‌ايم، شنيدن روايت پژوهشگران و انديشمندان و متفکران از آنچه خوانده‌اند و ديده‌اند بوده است. صورت غالب آموزش، «ارائه‌ي گزارشي از پژوهش» است. البته اين گزارش صورت‌هاي مختلفي دارد. مؤسسه روزگار نو در پنج ترم برگزاري دوره‌هاي آموزشي تلاش کرد اين گزارش، گزارشي فلسفي-تاريخي براي فهم وضعيت کنوني فکر در دوران معاصر باشد. مي‌توان غالب درس‌گفتارهاي ترم‌هاي پيشين را نوعي «روايت انديشه‌اي از تاريخ انديشه» در حوزه‌هاي فلسفه و هنر و علم قلمداد کرد. اگرچه مزيت اين نحوه‌ي آموزش به نحوه‌ي تدريس رسمي دانشگاهي روشن است، اما هردو روش چيزي را -خواسته و ناخواسته- پنهان مي‌دارند و آن خود تاريخ انديشه است! در روش رسمي دانشگاهي، افکار و آراي تک‌تک «انديشمندان مهم» در ساختاري بسته گنجانده و ارائه مي‌شود. در روش دوم اين اتفاق نه براي تک‌تک انديشمندان، بلکه براي کل انديشمندان مهم رخ مي‌دهد و ما با چينش خاصي از افکار و آرا و آثار فيلسوفان و هنرمندان مواجهيم.

ظاهراً اين اقتضاي هر آموزش فلسفه‌اي است. هرکه بخواهد فلسفه‌اي را در طرحي آموزشي بگنجاند چنين مي‌شود. اما آيا اصلاً مي‌توان انديشه را آموخت؟ آيا انديشه آموختني است؟ آيا مي‌توان به سير انديشه و فکر و وضع کنوني آن رسيد؟ شايد تنها راهي که براي ما باقي مانده است آن است که به سخن خود انديشمندان گوش دهيم و تلاش کنيم محرم آنان شويم. ما قصد داريم اين‌بار با هم بخوانيم تا از اساتيدمان «خواندن» بياموزيم؛ خواندن به‌مثابه حضور در تاريخ انديشه و هم‌سخني با انديشمند.

دور جدید دوره‌های آموزشی مؤسسه‌ی روزگار نو با محوریت «متن‌خوانی» از اسفند 93 آغاز می‌شود. در این دوره‌ها دانشجویان با محوریت اساتید به بررسی تفصیلی کتاب‌های بزرگ تاریخ اندیشه‌ی جهان و بحث و گفت‌وگو پیرامون آن خواهند پرداخت.

«شاهنامه» فردوسی با تدریس یوسفعلی میرشکاک،

«سنجش خرد ناب» کانت با تدریس دکتر محمدعلی مرادی،

«حقیقت و روش» گادامر با تدریس دکتر مهدی معین‌زاده،

«اخلاق پروتستان و روح سرمایه‌داری» وبر با تدریس دکتر منوچهر آشتیانی،

«ساختار انقلاب‌های علمی» کوهن با تدریس دکتر غلامحسین مقدم حیدری،

«آثار رمانتیک‌های آلمانی» با تدریس دکتر میثم سفیدخوش،

«جمهوری» افلاطون با تدریس دکتر یاشار جیرانی و دکتر شروین مقیمی،

«اخلاق» اسپینوزا با تدریس علی خدادادی،

و «بحران در علم اروپایی» هوسرل با تدریس علی‌نجات غلامی از جمله آثاری است که در این دوره خوانده خواهد شد.

 

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیش‌تر و ثبت‌نام می‌توانند به آدرس اینترنتی roozegareno.net مراجعه و یا با شماره تلفن 88807188 – 021 تماس حاصل فرمایند. 

نظر شما