شناسهٔ خبر: 29204 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اهالی فرهنگ از رئیس رسانه ملی چه انتظاراتی دارند؟

گروه هنر و رسانه ایبنا طی پرونده‌ای با عنوان «انتظارات اهالی کتاب از ریاست جدید صدا و سیما» نظرات، انتقادات و پیشنهادهای 14 تن از چهره‌های پُرکار و شناخته‌شده پژوهش و نگارش در حوزه‌های گوناگون را منتشر کرده است. این گزارش مروری اجمالی بر این مجموعه دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ايبنا؛‌ ناگفته پیداست که رادیو و تلویزیون به عنوان رسانه‌های ملی کشورمان، در سال‌های اخیر تلاش و تمرکز ناچیزی بر اختصاص فضایی درخور به پدیده‌ «کتاب» و بیان و بهره‌گیری از جایگاه منحصر به فرد آن در فرهنگ‌سازی، روشنگری و حتی شادمانی عمومی داشته است.

سریال‌ها، تله‌فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی حداکثر از حضور فیزیکی کتاب در کتابخانه‌های خانگی به عنوان اشیایی دکوراتیو بهره برده‌اند و موضوع مطالعه به مثابه یک رفتار روزمره انسانی به کلی یا نادیده گرفته یا انکار شده است.

از سوی دیگر برنامه‌های اختصاصی کتاب نیز، چه در رادیو و چه در تلویزیون، به دلیل ساعات پخش نامناسب و نداشتن ساختار و کارشناسانِ به‌راستی آشنا به موضوع، هیچ‌گاه نتوانستد، کمینه تایید اهل قلم را دریافت کنند.

غیاب نخبگان فرهنگی کشور و آثارشان در رسانه ملی و معرفی گذرای برخی کتاب‌ها و آثار دست چندم و به گفته برخی «سفارشی» سبب شده‌اند، هر چه بیشتر موضوع مطالعه و تفکر در اذهان مخاطبان این رسانه ، به عنوان یک رفتار تجمّلی و «کتاب» به عنوان یک شیء لوکس تعریف شود. به گفته برخی پژوهشگران حداقل کار، تقلید از  رسانه‌های کشورهای دیگر می‌توانست باشد؛ الگوهای بسیاری برای تولید و ساخت برنامه‌های معرفی و نقد کتاب در تلویزیون‌های معتبر دنیا وجود دارد که هیچ‌گاه مطالعه نشده‌اند.

چنین موضوعاتی در گفت‌وگو با این ۱۴ تن مطرح و بسیاری مباحث و جزئیات کارگشا و راهبردی از زبان آنها منعکس شد.

بدیهی است این سلسله گفت‌وگوها می‌توانست و باید تا انعکاس نظرات افراد بسیار بیشتری ادامه یابد، اما ناامیدی بسیاری از اهالی قلم از سیاست‌های صداوسیما و در نتیجه خودداری از بیان نظرات خود و سال‌ها تماشانکردن این برنامه‌ها و درنتیجه بی‌اطلاعی از آنها، انجام این گفت‌وگوها را دشوارتر و دایره آن را محدود کرده است. به هر روی حتی اگر مُشت نمونه خروار هم نباشد، بخشی از آن که هست. امید است انتشار این مجموعه مباحث، مدیریت و مدیران جدید صدا و سیما را به تاملاتی دوباره و جدّی‌تر درباره سیاست‌های فرهنگی این سازمان وادارد.



جدول زیر مختصری است از گفتگوهای انجام شده که با کلیلک‌کردن بر روی نام اشخاص متن کامل مصاحبه آنها قابل مشاهده خواهد بود.

نظر شما