شناسهٔ خبر: 29217 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی: مشکل امروز کشور هجوم ریزگردها نیست؛ زیست فرهنگی است

سید رضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و عضو هیأت داوران جشنواره پایتخت کتاب ایران در آئین اختتامیه جشنواره روستاهای دوستدار کتاب و انتخاب پایتخت کتاب ایران گفت: در راستای رسیدن به توسعه فرهنگی باید به این نکته توجه کرد که کتاب هم بستر و هم هدف توسعه فرهنگی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سید رضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در آئین اختتامیه جشنواره پایتخت کتاب ایران گفت: اگر باور داشته باشیم توسعه بدون توسعه فرهنگی به کج راهه می‌رود، سخن گزافی نگفته‌ایم؛ باید باور کنیم که جوهر توسعه، توسعه فرهنگی است.

وی ادامه داد: هدف همه آنچه که به عنوان اخلاق و فرهنگ در جامعه مطرح می‌شود توسعه انسانی است که جوهره آن توسعه فرهنگی به شمار می‌آید؛ تنها توصیه ما این است که افراد جامعه و علاقه‌مندان به مبحث توسعه بدانند که راه رسیدن به توسعه از مسیر فرهنگ می‌گذرد.

صالحی با تأکید بر اهمیت توسعه فرهنگی افزود: اگر بناست در آینده حرکت بزرگی در جامعه صورت بگیرد، باید جامعه از مسیر فرهنگ بگذرد و به تعبیر مقام معظم رهبری، جامعه‌ای که فرهنگ ندارد، در واقع اکسیژن برای نفس کشیدن ندارد.

وی گفت: تنفس در فضای فرهنگی به معنی زیست فرهنکی است و زیست فرهنگی نیازمند تولید فرهنگی است؛ در راستای تولید سرمایه‌های فرهنگی باید در مرحله نخست به مبحث دانش، دانایی، مؤلف، پژوهشگر، نخبگان و فرهیختگان جامعه توجه کرد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی اظهار کرد: در مرحله دوم حاملان فرهنگ که کتاب و قلم به شمار میآید باید مورد توجه قرار گیرد؛ کتاب هم بستر و هم هدف توسعه فرهنگی است و در این راه توجه به شخصیت‌های افرادی که این آثار را خلق کرده‌اند نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

صالحی با اشاره به دیپلماسی فرهنگی افزود: اگر بنا باشد که فرهنگ ایرانی را در دنیا معرفی کنیم، باید مجرای فرهنگی را که در واقع همان کتاب است، تقویت کنیم. و این فضا نیازمند تولید فرهنگی است.

وی ادامه داد: امروز مشکل کشور هجوم ریزگردها نیست، بلکه مشکل اساسی کشور، زیست فرهنگی است که باید آن را حل کنیم. و این اتفاق بزرگ ممکن نیست، مگر این که بار فرهنگی کشور در میان سایر نهادها و امور اجرایی فرهنگی تقسیم شود.

صالحی افزود: این نشست یکی از نمونه کارهای اجرایی فرهنگی است که در آن انسجام فرهنگی به نمایش گذاشته شده است.

رئیس کتابخانه ملی در پایان سخنانش گفت: در این نشست همه کشور جمع شده و فرهنگ ملی را پاس می دارند. ما برای رسیدن به توسعه باید به کتاب و خالق کتاب توجه کنیم. و قدردانی از کتاب و خالق آن نه تنها در شعار بلکه در عمل امکان پذیر است. و امیدواریم نسل ما بتواند در این راستا قدم بردارد.

نظر شما