شناسهٔ خبر: 29234 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

داعش 8 هزار جلد کتاب خطی کمیاب را در موصل سوزاند

گروه تروریستی داعش با آتش زدن کتابخانه مرکزی شهر موصل بیش از هشت هزار جلد کتاب و نسخه خطی کمیاب را سوزاند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از  ایرنا، یک مقام محلی در استان نینوا با اعلام این مطلب افزود: شماری از عناصر مسلح داعش عصر شنبه، کتابخانه موصل در منطقه الفیصله در مرکز شهر را به آتش کشیدند.

وی، نسخه های خطی را مربوط به دوره های مختلف تاریخ دانست و گفت: کتابخانه موصل از قدیمی ترین کتابخانه های تاریخی در استان نینوا بود.

وی افزود: شماری از مردم تلاش کردند مانع از آتش زدن کتابخانه موصل به دست داعش شوند اما موفق نشدند.

شهر موصل از ۱۰ ژوئن ۲۰۱۴ (۲۰ خرداد) در کنترل داعش استَ؛ این شهر به دلیل دیدگاه های افراطی این گروه، از بحران امنیتی و انسانی رنج می برد.

تروریست های داعش پیش از این، در حمله به کتابخانه مرکزی موصل، حدود ۲ هزار جلد کتاب از جمله کتاب های داستان کودکان، شعر، فلسفه و ورزشی را در کیسه های آرد ریخته و خطاب به مردم گفتند: این کتابها مروج کفر و سرپیچی از خداوند هستند و باید سوزانده شوند.

درعین حال، تروریست های داعش در حمله به کتابخانه مرکزی موصل، مجموعه ارزشمندی از روزنامه های عراق که قدمت برخی از آنها به اوایل قرن بیستم میلادی می رسید را به همراه کتابها و نقشه های باقیمانده از امپراتوری عثمانی نابود کردند.

همچنین تکفیری های داعش به کتابخانه دانشگاه موصل حمله کرده و صدها جلد کتاب با موضوع های علوم و فرهنگ را در مقابل چشمان دانشجویان دانشگاه در آتش سوزانده و به تلی از خاکستر تبدیل کردند.

قرن ها پیش نیز مغول ها بعد از حمله و تصرف بغداد، کتاب های کتابخانه این شهر را به رودخانه دجله ریختند.

نظر شما