شناسهٔ خبر: 29243 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سالانه حدود400 درخواست اجرا به تماشاخانه ایرانشهر می رسد

مدیرعامل خانه هنرمندان و رییس تماشاخانه ایرانشهر گفت: گروه های تئاتری سالانه حدود 400 درخواست اجرا به این تماشاخانه ارایه می کنند که با توجه به نبود تناسب میان این میزان تقاضا با تعداد سالن ها کارها اولویت بندی می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، مجید سرسنگی روز شنبه در نشست خبری و رونمایی از سایت گیشه .نت در خانه هنرمندان ایران با بیان اینکه تماشاخانه ایرانشهر جزو مجموعه های تئاتری است که با اقبال مناسبی از سوی هنرمندان برخوردار شده است ، گفت: فرایند انتخاب اولویت ها از آذرماه هر سال برای سال بعد آغاز می شود به نحوی که قراردادها با تهیه کنندگان در ماه های دی و بهمن نهایی می شود.



اعطای گواهینامه تهیه کنندگی تماشاخانه ایرانشهر 

وی اولویت برای اجرا در تماشاخانه ایرانشهر را کارگردان دانست و خاطرنشان کرد: متن در مرحله دوم اولویت قرار می گیرد، قصد داریم برای حل برخی مشکلات تئاتر به ویژه در حوزه متن مضمون هایی که جزو اولویت ها باشد را معرفی کنیم بر همین مبنا در سال ۹۴ مضمون تئاتر و رسانه های دیگر را مد نظر داریم و سال۹۵ اولویت با تئاتر و ادبیات است. 

وی از اقدامات دیگر این مجموعه در سال ۹۴ را اعطای گواهینامه تهیه کنندگی دانست و افزود: برای تثبیت جایگاه تهیه کنندگی این رویکرد انجام می شود. 

سرسنگی در ادامه از تلاش برای ایجاد استاندارد بین المللی تماشاخانه ایرانشهر برای به رسمیت شناختن کشورهای دیگر نیز سخن گفت. 

مدیرعامل تماشاخانه ایرانشهر جایزه ایرانشهر را یکی دیگر از برنامه های سال ۹۴ معرفی کرد که در قالب آن قرار است به نمایش های برتر سال که در این مجموعه اجرا رفته اند جوایزی اعطا شود و فروردین و اردیبهشت زمانی است که برای این منظور انتخاب شده است. 

به گفته وی کتاب سال تماشاخانه ایرانشهر نیز از دیگر برنامه های سال ۹۴ است که به چاپ مجموعه نمایش های اجرا شده در تماشاخانه ایرانشهر اختصاص خواهد داشت. 

در ادامه این نشست سرسنگی به ارائه برنامه اجراها در سال ۹۴ پرداخت که به گفته وی در سالن استاد سمندریان در فصل اول با دو نمایش مظلوم پنجم ار رضا صابری و کامنت از یوسف پاپیری آغاز می شود.



تئاتری با مضمون دفاع مقدس 

وی نمایش مظلوم پنجم را در قالب برنامه بازتولید تئاترهایی که به عنوان میراث تئاتر ایران شناخته می شوند دانست و افزود: این تئاتر با مضمون دفاع مقدس در دهه ۶۰ به روی صحنه رفت و با استقبال خوبی مواجه شد که از ۱۴ فروردین تا ۱۷ اردیبهشت ۹۴ به روی صحنه می رود. 

سرسنگی در ادامه اظهار داشت: دو نمایش از اینجا تا ابدیت و روال عادی نیز در تاریخ ۲۰ اردیبهشت در این سالن اجرا می شوند و از ۲۸ خرداد تا ۶ مرداد نیز مازیار میری نمایش همنام را به روی صحنه می برد که کاری مولتی مدیا است. 

به گفته رئیس تماشاخانه ایرانشهر از ۹ مرداد تا ۱۲ شهریور سال آینده ناصر کامکاری پهلوان اکبر نمی میرد و اکبر علیمراد نیز نمایش دیگری را در این سالن به روی صحنه می برند و از ۱۵ شهریور تا ۱۹ مهر نیز سهیلا گلستانی نمایشی را اجرا می کند و در کنار او نمایشی از سرسنگی با مضمون دفاع مقدس به روی صحنه خواهد رفت.



شب دهم در ماه محرم 

وی خاطرنشان کرد: در محرم و صفر سال ۹۴ حسن فتحی (کارگردان) قرار است نمایش شب دهم را اجرا ببرد که متن آن در حال نگارش است، از ۲۳ آذر تا ۲۹ دی ماه کیومرث مرادی خواب را در فنجان خالی اجرا می کند ، و از ۳۰ دی تا ۲۲ بهمن و همزمان با تئاتر فجر در حال اجراست یک کار خوب خارجی به روی صحنه می رود .

سرسنگی در ادامه این نشست خبری توضیح داد: ۲۴ بهمن تا ۲۸ اسفند سال آینده نیز پیمان معادی نمایش برف و علی شمس نمایش قصه میان رود را در سالن استاد سمندریان به روی صحنه می برند و در سالن استاد ناظرزاده از ۱۵ فروردین تا ۱۸ اردیبهشت دو نمایش ایکار از محمد ابتکار و رام کردن زن سرکش از مریم کاظمی اجرا می شود ، از ۲۲ اردیبهشت تا ۲۹ خرداد علی رضا کوشک جلالی دست نیافتنی را به روی صحنه می برد و از ۱ تیر تا ۹ مرداد نیز دو نمایش ستوان آینیش مور از حسن معجونی و یک اجرا هم از لیلی رشیدی به روی صحنه می رود .

به گفته سرسنگی از ۱۳ مرداد تا ۲۰ شهریور سال ۹۴ نیز دو اجرا از خسرو احدی و پریسا مقتدی به روی صحنه می رود.

وی از لغو نمایشی به کارگردانی ثروتی در این ایام خبر داد و گفت : از ۲ ابان تا ۱۷ آذر نیز علی سرابی نمایش برنارد مرده است را به روی صحنه می برد و از ۲۲ آذر تا ۲۸ دی نیز رضا گوران نمایش مدآ را اجرا می کند. 

به گفته وی، ۱ بهمن تا ۲۲ بهمن نیز دو نمایش از هادی حجازی فر و محمدرضا اصلی در قالب فصل جوان تئاتر به روی صحنه می رود و ۲۵ بهمن تا ۲۸ بهمن نیز اختصاص به دو نمایش از مرتضی میرمنتظمی و نسیم ملکی خواهد داشت. 



امتیازات خرید از سایت گیشه.نت 

رئیس تماشاخانه ایرانشهر در ادامه ضمن رونمایی از سایت گیشه.نت از ویژگی های این سایت برای خرید مخاطبان سخن گفت و به این نکته اشاره کرد که خرید از این سایت امتیازاتی برای خریداران بلیط خواهد داشت و سایت تماشاخانه ایرانشهر نیز از این پس اختصاص به مطالب خبری تحلیلی خواهد داشت. 

وی در پاسخ به سوالی درباره انتقادهای مطرح شده نسبت به مدیریت تماشاخانه ایرانشهر نیز به این نکته اشاره کرد که ما همیشه از انتقاد سازنده استقبال می کنیم و من از انتقاد ناراحت نمی شوم اما آنچه انتظار می رود این است که انتقادها بر اساس اطلاعات درست و دقیق انجام شود. 

نظر شما