شناسهٔ خبر: 29329 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

عجیب‌ترین اتفاقات اسکار در شب شکست جنگ‌طلبان

شرکت‌کنندگان در مراسم اعطای جوایز اسکار امسال شاهد رخدادهای عجیب و شوکه‌کننده‌ای بودند که برهنه روی صحنه آمدن مجری و متهم شدن «شون پن» به نژادپرستی، نمونه‌هایی از آن است در شبی که فیلم مورد حمایت جنگ‌طلبان آمریکایی ناکام ماند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ «نیل پاتریک‌هریس» کمدین معروف هالیوود با اولین حضورش روی صحنه مراسم رسمی معرفی برندگان اسکار همه حضار را شگفت‌زده کرد. مجری این مراسم در حالی که تنها یک لباس زیر به تن داشت با وقاحت تمام روی سن آمد! آن هم در مراسمی که نوع پوشش شرکت‌کنندگان حساسیت بسیار بالایی دارد.

لباس‌های میهمانان مراسم فرش قرمز و اعطای جوایز، از مدت‌ها پیش تعریف و تعیین شده و حتی در برخی جشنواره‌های درجه یک از جمله کن؛ خانم‌ها بدون به‌پا داشتن کفش پاشنه بلند، حق عبور از فرش قرمز را ندارند.

با این حال پاتریک‌هریس در مراسم اسکار با بدنی عریان جلوی دوربین‌ها ظاهر شد و همه را به تعجب واداشت. چهره متعجب و سردرگم «اپرا وینفری» مجری سرشناس تلویزیون که از شخصیت‌های شناخته‌شده جهانی است، در لحظه ورود نیل پاتریک‌هریس، از طریق شبکه‌های اجتماعی پخش شد.

 

نیل پاتریک‌هریس

 

***

از دیگر حواشی مراسم اسکار 2015 معرفی «مرد پرنده» ساخته «آلخاندرو گونزالز ایناریتو»ی مکزیکی از سوی «شون پن» ستاره فیلم «21 گرم» به عنوان برنده بخش بهترین فیلم بود. «شون پن» پشت میکروفن قرار گرفت، پاکت حاوی نام اثر برگزیده را باز کرد و گفت: «کی به این حرومزاده کارت سبز داده؟!»؛ «ایناریتو» سپس روی سن آمد و جایزه‌اش را به هم‌وطنان مکزیکی خود تقدیم کرد.

اما این داستان به همین جا ختم نشد و اظهارات شون پن با واکنش سریع و تند کاربران اینترنتی روبه‌رو شد. افرادی که از طرق مختلف شاهد اجرای این مراسم بودند، بلافاصله در فضای مجازی این اقدام را با خشم محکوم کردند و نوشتند: «واقعا حالم به هم خورد!»، «نژادپرستی و توهین مسلم»، «کاملا زننده!!»، «این جوک بود یا نه؟؟».

گزارشگران و خبرنگاران هم سکوت اختیار نکردند و به این سخنان واکنش نشان دادند؛ «نینا تررو» خبرنگار «اینترتیننمت‌ویکلی» در این‌باره نوشت: واقعا شوکه شده‌ام و از اظهارنظر منزجرکننده پن عصبانی و ناراحتم. دیگر هرگز برای دیدن فیلمی از پن پول نمی‌دهم.

 

ایناریتو و شون پن

 

«دریک کلیفتون» روزنامه‌نگار «میک‌نیوز» هم نوشت: یک کارگردان رنگین‌پوست بدون این که مضحکه یک نژادپرست شود، نمی‌تواند اسکار بگیرد. ایناریتو اما در پشت‌صحنه مراسم، گفته است که شوخی «شون پن» اصلا به او برنخورده و حرفش به نظر او «خنده‌دار» آمده است.

این در حالی است که برخی از رسانه‌ها، حرف پن را به حساب دوستی چندین و چند ساله او با ایناریتو گذاشتند و نژادپرست بودن بازیگر «میلک» و «رودخانه مرموز» را زیر سوال بردند.

***

سومین مسأله تعجب‌برانگیز اسکار این دوره، بی‌توجهی این آکادمی سینمایی به فیلم ضداسلامی «تک‌تیرانداز آمریکایی» است. «کلینت ایست‌وود» امسال با ساخت این فیلم حواشی بسیاری را به خود جلب کرد و حتی باعث شد مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌های خود به این فیلم اشاره کنند. ایشان در جمع نمایندگان اقلیت‌های مذهبی در مجلس شورای اسلامی فرمودند:

«بحث این نیست که چرا مسلمان‌ها آزادی لازم را در بسیاری از این کشورها ندارند؛ بحث بر سر این است که چرا امنیت جانی ندارند. یعنی حقیقتا این‌جوری است. همین فیلم «تک‌تیرانداز» که حالا سروصدایش بلند شده و هالیوود آن را درست کرده، تشویق می‌کند یک جوان، مثلا فرض کنید مسیحی یا غیرمسلمان را که تا آن‌جایی که می‌تواند و از دستش برمی‌آید، مسلمان را اذیت بکند، اصلا تشویق می‌کند این معنا را؛ آن‌طور که نقل کردند، ما که این فیلم را ندیدیم. این روش، روش مورد پسند اسلام نیست؛ اسلام معتقد است به انصاف، امیرالمومنین (ع) در آن قضیه می‌فرماید: «بلغنی ان الرجل منهم لیدخل المراه المسلمه و الاخری المعاهده» من شنیده‌ام این افرادی که حمله کردند به این شهر، وارد خانه زن مسلمان و زن غیرمسلمان - معاهده یعنی یهود و نصارایی که پیمان دارند و در زیر سایه حکومت اسلامی زندگی می‌کنند - می‌شود و «یأخذ حجلها» و اذیت می‌کنند این‌ها را، آزار می‌کنند، ظلم می‌کنند، بعد حضرت می‌فرمایند که اگر مسلمان از این غم بمیرد، مورد ملامت نیست.»

 

تک‌تیرانداز آمریکایی

 

اما نکته جالب توجه این است که ایست‌وود که کارگردانی جمهوری‌خواه است، در دوره حکومت دموکرات‌ها در دولت آمریکا چنین فیلمی را در راستای سیاست‌های اسلام‌ستیزی غرب ساخته، اما آکادمی علوم و هنرهای اسکار وقعی به او ننهاده و تنها جایزه بهترین صدابرداری را به او اعطا کرده است.

اگر در سابقه کاری این فیلمساز کمی دقت کنیم، شاهد سفرهای متعدد او با «جورج دبلیو. بوش» رییس‌جمهور سابق آمریکا به مکان‌های مختلف و میل او به سیاست‌های جنگ‌افروزانه دولت جمهوری‌خواه خواهیم بود.

وی در سال 2002 به همراه «تام کروز» بازیگر سرشناس مجموعه فیلم‌های «مامورت غیرممکن» ‌ اذعان داشت که جنگ آمریکا علیه عراق، غیرقابل اجتناب بوده است.

او در یک نشست رسانه‌ای گفت: اگر بوش اطلاعات قابل اعتمادی درباره ساخت سلاح‌های کشتار جمعی صدام حسین در دست دارد که به باور من دارد، پس من نمی‌توانم از نظام عراقی حمایت کنم.

فیلم «تک‌تیرانداز آمریکایی» از ژانویه سال 2015 اکران شده است. این فیلم براساس کتابی به همین نام نوشته «کریس کایل» ساخته شده و داستان زندگی واقعی نویسنده کتاب است که سرباز نیروی دریایی آمریکا بوده و به مرور تبدیل به ماشین آدم‌کشی ارتش آمریکا می‌شود و رکورد بیشترین کشتن در جنگ به عنوان تک‌تیرانداز را از آن خود می‌کند!

نظر شما