شناسهٔ خبر: 29365 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فرصتی که «سقراط» به مخاطبان غیر تهرانی می‌دهد

کارگردان نمایش «سقراط» گفت: این نمایش همزمان با روز جهانی تئاتر در فروردین‌ماه و با تغییراتی در جهت افزایش کیفیت کار در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

829-3.jpgبه گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسکانیوز؛ حمیدرضا نعیمی درباره اجرای نمایش «سقراط» که برای سومین بار در یک سال‌و نیم گذشته روی صحنه می‌رود،در گفت‌و گو با خبرنگار تئاتر ایسنا بیان کرد: بعد از استقبال گسترده‌ای که از سوی منتقدان، اهالی فرهنگ، هنر و ادب و بویژه از سوی تماشاگران از اجرای نمایش «سقراط» صورت گرفت و حدود 50 هزار نفر در طول 52 اجرا، آن را دیدند متوجه شدیم این کار اتفاق خوبی برای تئاتر ایران بوده است که البته یک پیام برای مسوولان تئاتر محسوب می‌شد تا آن‌ها بدانند تماشاگران این هنر نه تنها کم نشده‌اند، بلکه اگر تئاتری درخور بیابند از آن استقبال خواهند کرد.

او با اشاره به اینکه همچنان مشکل بزرگ تئاتر ایران سالن اجرای مناسب و البته کافی برای هنرمندان و تماشاگران فهیم این مملکت است، ادامه داد: از مسوولان بنیاد رودکی درخواست کرده بودم که برای سال آینده نمایشنامه «شوایک» را که اقتباسی از رمانی به همین نام به نوشته «یاروسلاو هاشک» است اجرا کنم، اما به نتیجه‌ای که می‌خواستیم نرسیدیم.

وی افزود: طی این مذاکرات با توجه به بررسی‌هایی که مسوولان این بنیاد انجام داده بودند و نیز با توجه به اینکه از یک سال قبل متوجه شدیم همچنان تماشاگران زیادی حتی آن‌هایی که چند بار این نمایش را دیدند، خواستار تماشای دوباره «سقراط» هستند، تصمیم بر اجرای دوباره آن گرفته شد.

نعیمی خاطرنشان کرد: از آنجا که طی چند سال اخیر متأسفانه دولت بودجه و برنامه روشنی برای تئاتر نداشته و ندارد و برنامه‌های خود را صرفا با عنوان تئاتر خصوصی یا حمایت از تئاتر خودگردان پیش برده است، گروه تئاتر «شایا» تصمیم گرفت بر مبنای مبحث عرضه و تقاضا بار دیگر نمایش «سقراط» را به اجرا بگذارد. البته از آنجا که روحیه جست‌وجو، تجربه و تغییر در تمام نمایش‌هایی که کار می‌کنیم، وجود دارد این بار نیز تغییراتی را در نمایش «سقراط» ایجاد کرده‌ایم.

نویسنده وکارگردان نمایش «سقراط» درباره این تغییرات توضیح داد: استفاده از فتومونتاژهای نوری و تصویری جدید بویژه برای صحنه «مده‌آ» یکی از تغییرات مدنظر ما است که یک تیم حرفه‌ای و بزرگ در حال آماده‌سازی قطعات این بخش هستند و به شکل سه بعدی انجام خواهد گرفت. همچنین شرکت همه بازیگران نمایش در صحنه کرال اثر و تغییر در چند صحنه خاص موسیقی، تغییر در چند صحنه نمایش به منظور تصویری‌تر شدن آن‌ها، چاپ کتاب نمایشنامه «سقراط» به دو زبان فارسی و انگلیسی همراه با ضمیمه عکس‌ها به صورت نفیس و عرضه آن همزمان با اجرا به تماشاگران و مخاطبان، اختصاص بخشی از فروش به انجمن‌های خیریه و تجلیل و قدردانی از چهره‌های بزرگ ملی، فرهنگی، هنری و ادبی در تمام شب‌های اجرا از دیگر تغییراتی است که نسبت به دو اجرای قبلی این نمایش رخ خواهد داد.

نعیمی درباره زمان اجرای نمایش «سقراط» که در تعطیلات نوروز آغاز خواهد شد هم گفت: پیش از این نمایش «نصرت‌خانم، مادرم و نوروز» کار امیر دژاکام در تعطیلات نوروز روی صحنه رفته بود، اما این روند ادامه پیدا نکرد و ما پس از چند سال این کار را همزمان با روز جهانی تئاتر در هفتم فروردین سال گذشته دنبال کردیم. امسال هم خواستیم در این روز خاص که همه دنیا در حال دیدن تئاتر هستند، چراغ تئاتر ایران روشن باشد و علاقه‌مندان به این هنر آن شب را جشن بگیرند.

او تاکید کرد: تعطیلات نوروز فرصت مناسبی است برای تماشاگران غیرتهرانی که در این مقطع زمانی فرصت دیدن در تهران را پیدا می‌کنند.

وی در ادامه این گفت‌و‌گو درباره اجرا در تالار وحدت هم توضیح داد: قطعا کسانی که در این تالار، نمایشی را اجرا کرده‌اند و نیز برخی استادانم تأیید می‌کنند که اجرای نمایش در تالار وحدت به شدت دشوار است و تماشاگران به راحتی از هر کاری در آن استقبال نخواهند کرد. یکی از ویژگی‌های چنین نمایش‌هایی که در تالار وحدت اجرا شده و با استقبال روبرو شده، وجود تئاتر الگو است؛ تئاتری که در آن همه چیز از متن، کارگردانی، طراحی صحنه و لباس، گریم، حرکت، نور و بازی بازیگران باید در حد استانداردی اجرا شود و تماشاگر از دیدن کار لذت ببرد.

نعیمی اضافه کرد: این مسئله مستلزم تهیه‌کنندگی یا به عبارتی صرف هزینه زیاد، تمرین و اجراست. در کنار همه این‌ها آرامش گروه در زمان تمرین و اجرا را هم که منوط به همکاری صمیمانه و همدل مجموعه فرهنگی بنیاد رودکی است، نمی‌توان نادیده گرفت.

وی با اشاره به همکاری مسوولان بنیاد رودکی و تالار وحدت با این گروه نمایشی گفت: در این بین باید به مسوولان شهرداری و سازمان زیباسازی شهر تهران که در اجراهای پیشین گروه «شایا» یعنی اجرای «سقراط» و «فاوست» هیچ‌گونه همکاری را با گروه نداشتند اشاره کرد، در حالی که 40 میلیون تومان بابت عوارض شهری به آن‌ها پرداخت کرده بودیم. بنابراین اکنون انتظار داریم مسوولان محترم در زمینه تبلیغات شهری و نصب بیلبورد و اطلاع‌رسانی به عموم شهروندان، همکاری لازم را با ما داشته‌ باشند، بویژه آنکه در تعطیلات 15 روزه‌ی نوروز از وجود تأثیر مطبوعات، نشریات و دیگر رسانه‌ها بی‌بهره هستیم.

او در پایان هم بیان کرد: مدیریت بنیاد رودکی ونیز مدیریت دلسوزانه تالار وحدت باعث شده که همکاری خوبی بین گروه نمایش و همه دست‌اندرکاران مجموعه تالار برقرار شود. آنچه اجرای تئاتر را در این تالار نسبت به دیگر سالن‌های نمایش متمایز می‌کند حس دلسوزی تمام همکاران و برخورد حرفه‌ای آن‌ها با مجریان گروه نمایش است که از این بابت قدردان آن‌ها هستیم.

«سقراط» یکی از پرمخاطب‌ترین نمایش‌های چند سال اخیر است که برای کارگردانش نشانِ «عبدالحسین نوشین» را به ارمغان آورد که از سوی کانون منتقدان خانه‌ی تئاتر به حمیدرضا نعیمی اهدا شد. همچنین فرهاد آییش، بازیگر نقش سقراط، برای این نمایش جایزه و نشان آکادمی استاد حمید سمندریان را گرفت و در روز «جشن بازیگر» از سوی انجمن بازیگران خانه‌ی تئاتر تقدیر شد.

نمایش «سقراط» همچنین در سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر (1392) در چهار رشته‌ی بهترین نمایشنامه و بهترین کارگردانی (حمیدرضا نعیمی)، بهترین بازیگر مرد (فرهاد آییش) و بهترین موسیقی (سیاوش لطفی) نامزد دریافت جایزه شد.

نظر شما