شناسهٔ خبر: 29446 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جنجال بر سر داستان صد ساله شرلوک هولمز

یکی از داستان‌های شرلوک هولمز به نام «کشف مناطق مرزی» که سال‌ها پیش مفقود و فراموش شده بود، در یک اتاق زیر شیروانی پیدا شده اما بسیاری معتقدند این داستان نمی‌‍‌‌‌‌تواند نوشته «سر آرتور کانن دویل» باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ گفته می‌شود این کتاب برای جمع‌آوری پول بیشتر در مراسم خیریه‌ای که در سال ۱۹۰۴ به مناسبت بازسازی پل سلکرک در اسکاتلند برپا شده بود، توسط کانن دویل مهمان افتخاری این بازار خیریه، نوشته شده است.

«والتر الیوت» مورخ که سال‌هاست مالک این کتاب است در گفتگو با تلگراف گفت فراموش کرده که این کتاب را چگونه به دست آورده اما به تازگی به فکر رونمایی از این اثر صد ساله افتاده و آن را به نمایش گذاشته است.

اما درمورد نویسندگی این کتاب که آن را به کانن دویل نسبت داده‌اند، شک و تردیدهایی وجود دارد. «ماتیاس بوستروم» نویسنده سوئدی و کارشناس داستان‌های هولمز اشاره می‌کند که در سوابق تبلیغاتی و بازارهای خیریه آن زمان هیچ نامی از کانن دویل و شرکت او در چنین مراسمی دیده نمی‌شود و طرفداران هولمز نیز چنین استدلال می‌کنند که نثر متکلف و ادیبانه این کتاب هیچ شباهتی با سبک نگارش موجز و روان کانن دویل ندارد. همچنین در خود داستان نیز هیچ نشانه یا امضایی که مربوط به کانن دویل باشد وجود ندارد و این به شک و تردیدها دامن زده است.

با این حال الیوت که اعتقاد راسخ دارد این داستان نوشته کان دویل است در گفتگو با گاردین گفت: "من یک متخصص نیستم اما به نظر می‌رسد واژگان این داستان بسیار نزدیک به سبک نگارش کانن دویل است و من مطمئنم این کتاب نوشته خود اوست."

داستان «کشف مناطق مرزی» دارای لایه‌های استعاری است که در آن یک روزنامه‌نگار با اصرار سردیبر مبنی بر نوشتن داستانی درباره هولمز برخوردی تخیلی با هولمز و واتسون پیدا می‌کند. راوی خود را در حضور هولمز تصور می‌کند و رمز و رازی کوچک حول موضوع مناسب و جالب داستان می‌چرخد.

در سال‌های اخیر با ساخت فیلم‌های «شرلوک» با بازی «بندیکت کامبریچ» و «شرلوک هولمز» که «رابرت داونی» نقش هولمز را ایفا کرده، کارآگاه باذکاوت کانن دویل بار دیگر به اوج شهرت خود بازگشته است. استقبال از فیلم‌‎های مشابه نشان می‌دهد که برای طرفداران داستان‌های پلیسی، حضور ثابت هولمز به تغییر نویسنده آن (فردی غیر از کانن دویل) ارجحیت دارد، حتی اگر این داستان‌های جدید تخیلی‌تر و غیرواقعی‌تر از داستان‌های کانن دویل باشند.

در نهایت این موضوع که چه کسی واقعاً «کشف مناطق مرزی» را نوشته رازی است که شاید فقط شرلوک هولمز بتواند آن را حل کند!

نظر شما