شناسهٔ خبر: 29471 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سند جامع قرآن و فضای مجازی در مرحله تصویب است

رییس سازمان دارالقرآن الکریم از تصویب سند جامع قرآن و فضای مجازی در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: این سند اکنون در مرحله تصویب است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، از سازمان دارالقرآن الکریم مهدی قره شیخلو در جمع معاونان فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی سراسر کشور، افق های پیش رو و دستاوردهای سازمان دارالقرآن الکریم را حول محور فعالیت های موثر قرآنی تشریح کرد و گفت: باتوجه به ماموریت ابلاغی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی سند جامع قرآن و فضای مجازی مراحل تصویب را می گذراند.

وی با اشاره به اینکه حرکت به سوی فضای مجازی باعث کاهش هزینه های آموزشی به میزان قابل توجهی خواهد بود، افزود: توسعه فضای مجازی قرآنی یکی از افق های موردنظر سند راهبردی سازمان دارالقرآن است.

وی همچنین از راه اندازی پورتال جامع موسسات قرآن برای تبدیل آنها به شبکه اجتماعی خبر داد و با اشاره به اینکه امکان مجازی کردن 50 هزار دوره موجود آموزش قرآن وجود دارد، گفت: در این راستا پورتال سازمان نیز با فضای و گرافیکی جدید در اوایل سال 94 رونمایی خواهد شد.

این قاری بین المللی قرآن افزود: سند راهبردی سازمان دارالقرآن با محوریت تربیت و سبک زندگی قرآنی است و تمام فعالیت های قرآنی در هر سه بخش آموزش، پژوهش و تبلیغ و ترویج، در صورت تاثیرگذاری در زندگی مردم موفق خواهد بود.

 

سازمان تبلیغات اسلامی، پردیسی از بخش های گوناگون فرهنگی

وی تعامل با دستگاه های حاکمیتی و حوزه مردمی را از دیگر محورهای سند راهبردی سازمان نام برد و با اشاره به اینکه این تعامل باید از درون خود سازمان تبلیغات آغاز شود، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی در دوران مدیریت حجت الاسلام خاموشی تبدیل به پردیسی متشکل از بخش های گوناگون فرهنگی شده است که باتوجه به نزدیکی با فضای قرآنی این دو بخش باید کمک ویژه ای به یکدیگر کنند.

قره شیخلو با اشاره به امضای تفاهم نامه ای بین سازمان دارالقرآن و معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: براساس این تفاهم نامه، فعالیت های قرآنی در 90 هزار هیات مذهبی توسعه خواهد یافت.



تربیت 105 هزار مربی قرآن

این داور قرآن کادرسازی در حوزه های آموزش، مدیریت قرآنی و سایر حوزه های مرتبط با فعالیت های قرآنی را یکی دیگر از افق های پیش روی این سازمان دانست و گفت: برای تربیت چنین نیروهایی نیاز به شناسایی آنها داریم و سازمان دارالقرآن الکریم تاکنون توانسته 105 هزار مربی قرآن را تربیت کند.

وی با عظیم توصیف کردن این ظرفیت از امکانات جدیدی که در سازمان دارالقرآن ایجاد شده است خبر داد و افزود: با استفاده از فضای آموزشی موجود و اسکان شبانه روزی افراد، می توان در هر دوره 50 نفر را تحت آموزش قرار داد.



شبکه قرآنی کشور را باید با مشارکت مردم توسعه داد

قره شیخلو سازماندهی 2 هزار و 100 موسسه قرآنی مردمی و بیش از چهار هزار خانه قرآن شهری و روستایی و حمایت از چهار هزار جلسه قرآن را بخشی دیگر از دستاوردهای سازمان دارالقرآن معرفی کرد و گفت: این شبکه عظیم باید توسط مردم و با هزینه آنان گسترش یابد و لذا گسترش شبکه تشکیلات مردمی قرآن از افق های پیش روی سند راهبردی ماست.

وی همچنین تصویب استقرار دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور موسسات را در سازمان دارالقرآن، فرصتی مناسب برای رسیدگی به امور موسسات قرآنی کشور دانست.



ضرورت توسعه پژوهش در فعالیت های قرآنی 

قره شیخلو گفت: فعالیت های قرآنی کشور در زمینه های مختلف، نیازمند پژوهش های دقیق است و با توجه به اینکه بخشی از فعالیت های معاونین فرهنگی سازمان تبلیغات در استان ها در این زمینه است لذا یاری رساندن به سازمان دارالقرآن در این زمینه ضروری به نظر می رسد.



انجمن قاریان نخبه و مستعد کشور تشکیل می شود

وی تشکیل انجمن های نخبگان قرآنی در حوزه های گوناگون فعالیت های قرآنی را از دیگر برنامه های سازمان دارالقرآن اعلام کرد و با اشاره به شناسایی و تحت آموزش قرار دادن 100 نوجوان مستعد در زمینه قرائت قرآن گفت: با این حرکت در واقع انجمن قاریان تشکیل شده است.

قره شیخلو تولید 70 عنوان کتاب، نرم افزار و بسته آموزشی را از دستاوردهای پنج سال اخیر سازمان دارالقرآن معرفی کرد و گفت: سیاست ما در این حوزه تهیه بسته های آموزشی متعدد برای سلایق و ذائقه های گوناگون مردم است.



سازمان دارالقرآن نهادی تصمیم ساز در عرصه قرآنی کشور است

قره شیخلو تقویت جایگاه سازمان دارالقرآن در تصمیم سازی های قرآنی کشور را دستاوردی دیگر برای این سازمان دانست و با اشاره به پذیرفتن ماموریت های مانند اعطای مدرک تخصصی به حافظان، استقرار دبیرخانه هیات رسیدگی به امور موسسات قرآنی و تشکیل شورای سیاستگذاری فعالیت های قرآنی دستگاه های فرهنگی کشور، آنها را نشانگر ظرفیت های بالای موجود در سازمان دارالقرآن دانست.

وی افزود: اخیراً تفاهم نامه ای با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به امضا رسانده ایم که ظرفیت های موجود در دارالقرآن را به فضای بین المللی عرضه خواهیم کرد.
 

نظر شما