شناسهٔ خبر: 29486 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مدیر حوزه‌های علمیه کشور: حوزه می‌تواند پاسخگوی نیازهای فکری نظام باشد

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: حوزه می‌تواند پاسخگوی نیازهای فکری و نظری نظام باشد و به عنوان یک عقبه سنگین فکری می‌تواند از نظام و دولت پشتیبانی کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری شامگاه چهارشنبه در دیدار رئیس جمهور با علما و فضلای حوزه‌های علمیه اظهار کرد: امشب می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ پرافتخار حوزه‌های علمیه باشد؛ فرزندی از حوزه بعد از سالیانی این بار در کسوت خدمتگزار انقلاب اسلامی به شهر قم آمده است.

وی با بیان اینکه شهر قم نیاز به تعریف ندارد، ظهار کرد: این جمله کوتاه ولی پرمضمون امام صادق(ع) خیلی پرمعناست که فرمودند: خاک قم مقدس است و اهل قم از ما اهل بیت هستند و ما از آنان هستیم.

عضو خبرگان رهبری با تشریح ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه اظهار کرد: رئیس جمهور آنچنان زیبا از قم و حوزه و مرجعیت سخن گفته‌اند ولی من وضع حوزه امروز را بیشتر تشریح می‌کنم.

وی اضافه کرد: حوزه امروز بیش از ۸۰ هزار نفر محصل، محقق و مولف و بیش از ۳ هزار استاد در زمینه فقه و اصول، فلسفه، تاریخ، تفسیر و مباحت مختلف دیگر در حوزه اشتغال دارند.

وی با بیان اینکه قم بیش از ۱۵۰ مرکز تحقیقاتی و پژوهشی دارد، گفت: ۱۲۲ مجله علمی و تخصصی و پژوهشی به قلم حوزویان منتشر می‌شود.

آیت‌الله حسینی بوشهری بیش از ۲۵ مرکز تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزوی، ۱۹ انجمن علمی با عضویت بیش از ۲۵۰۰ صاحبنظر حوزوی، مراکز متعدد پاسخگویی به سئوالات و حضور طلاب غیرایرانی از بیش از ۱۰۰ کشور را از دیگر ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه برشمرد.

وی تاکید کرد: بانوان طلبه در عرصه‌های مختلف نقش آفرینی می‌کنند و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه مسئولیت خطیر خدمات رسانی به طلاب را دارد.

حوزه می‌تواند پاسخگوی نیازهای فکری نظام باشد

وی در مورد تعامل حوزه و نظام اظهار کرد: حوزه می‌تواند پاسخگوی نیازهای فکری و نظری نظام باشد و به عنوان یک عقبه سنگین فکری می‌تواند از نظام حمایت و پشتیبانی کند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه حوزه ما در بخش بین المللی به ویژه دیپلماسی بین المللی تاثیرگذار است، تاکید کرد: حوزه در فرصت‌های تبلیغی که نظام اسلامی نیاز دارد در کنار نظام است.

مدیر حوزه‌های علمیه خطاب به رئیس جمهور گفت: شما از این حوزه بزرگ برخاسته‌اید و سخنرانی‌های شما قبل از پیروزی انقلاب در مسجد امام خیلی زیبا بود. ما انتظار زیادی نداریم؛ فقط این انتظار در رابطه با خود شما و دولت و نظام است که ساز و کار درستی باید بین حوزه و دولت ایجاد شود.

وی تاکید کرد: مراجع تقلید و حوزویان ما در طول دوران پس از انقلاب همواره حامی دولت‌ها و نظام بودند و اگر حوزویان تذکری دادند در راستای خیرخواهی و دلسوزی بوده و این نشان دهنده استقلال حوزه است.

دستور ویژه برای رفع مشکلات قم بدهید

آیت‌الله حسینی بوشهری در مورد مسائل مربوط به قم اظهار کرد: قم پایگاه انقلاب بوده و هست و خواهد بود و از نظر موقعیت جغرافیایی محل تلاقی استان‌های متعدد و محور تردد زائران کریمه اهل بیت از سراسر جهان است.

عضو جامعه مدرسین ادامه داد: در طول سی و شش سال پیروزی انقلاب گام‌های خوبی برای توسعه قم برداشته شده اما این فعالیت‌ها کافی نیست.

وی کمبودهای بهداشتی و درمانی، کمبود آب، بیکاری، مسکن و... را از مشکلات قم ذکر کرد و یادآور شد: از شما انتظار می‌رود با نگاه عمیق و ژرف و دستور خاص و ویژه دستور فرمایید به مشکلات استان قم رسیدگی شود.

لزوم تقویت اعتماد مردم به روحانیت

آیت‌الله حسینی بوشهری خطاب به رئیس جمهور گفت: شما به سفرهای رسمی بسنده نکنید بلکه سفرهای غیررسمی به قم داشته باشید چراکه زمینه ارتباط شما با حوزویان وجود دارد و فضلا و طلاب می‌توانند راه‌های برون رفت از مشکلات را مطرح کنند و برای اعتلای نظام گام‌های بلندی برداریم.

عضو خبرگان رهبری اضافه کرد: ما دوست داریم روحانیِ روحانی ما خود پرچمدار نماز، امر به معروف و نهی از منکر باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان خاطره‌ای گفت: در انتخابات ریاست جمهور مردم به شما رای دادند و همه ما از خدا بخواهیم اعتماد مردم نسبت به روحانیت و نظام اسلامی حفظ شود.

وی ادامه داد: در سفری که به عمره می‌رفتم فردی که گذرنامه را مهر می‌زد به ما نگاه کرد و گفت: نتیجه انتخابات را شنیدید. به عمامه ما نگاه کرد و گفت ما به این عمامه اعتماد کردیم. بنابراین مردم به روحانیت عشق می‌ورزند. هنر ما این باشد که این اعتماد را بیشتر کنیم.

به گزارش مهر، آیت‌الله مرتضی مقتدایی قائم مقام جامعه مدرسین و رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه، آیت‌الله سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه و جامعه مدرسین و حجج اسلام والمسلمین مروی معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری، جمشیدی مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، اختری، احمدی فقیه، پورمحمدی وزیر دادگستری، علوی وزیر اطلاعات و انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور و چیت چیان وزیر نیرو و جمعی از علما و نخبگان حوزه‌های علمیه در این دیدار حضور داشتند.

برچسب‌ها:

نظر شما