شناسهٔ خبر: 29515 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «مجموعه تاریخ شفاهی و تصویری ایران معاصر » نقد و بررسی می‎شود

کتاب «مجموعه تاریخ شفاهی و تصویری ایران معاصر » در خانه نقد کتاب نقد و بررسی می‎شود.

فرهنگ امروز: سی و یکمین نشست خانه نقد کتاب؛

«نقد و بررسی کتاب «مجموعه تاریخ شفاهی و تصویری ایران معاصر»

 

با حضور:

حسین چیت فروش

حسین دهباشی

حبیب اله اسماعیلی

 

درباره کتاب

جلد نخست


حكمت و سياست: تاريخ شفاهي زندگي و آثار سيدحسين نصر بنيان‌گذار انجمن سلطنتي فلسفه، رئيس دانشگاه آريامهر...

جلد اول از مجموعه برنامه تاريخ شفاهي و تصويري ايران معاصر در عصر پهلوي دوم است که مجموعه‌اي از ده‌ها گفتگوي پژوهشي با تصميم سازان و بازيگران اصلي عصر پهلوي دوم بوده که با حمايت سازمان اسناد کتابخانه ملي ايران و همکاري چند نهاد پژوهشي و معتبر ديگر انجام شده است. گفت‌وگو با «دکتر نصر» در خلال چندين جلسه گفت‌وگو از اواخر سال ۱۳۸۸ تا اوايل سال ۱۳۸۹ در محل کار او در واشنگتن آمريکا، روايت دست اولي از مشاهدات وي مباحثي چون پرورش در خانواده‌اي عالم و اهل ادب و فرهنگ، آشنايي با چهره‌هاي شاخص فرهنگ و سياسي دوران پادشاهي اول و دوم، حضور متفقين در ايران، دلايل مهاجرت به آمريکا، تحصيل در دانشگاه‌هاي ام آي تي و هاروارد، تدريس در دانشگاه تهران، سياست حکومت پهلوي در برخورد با دانشجويان و انجمن‌هاي دانشگاهي و ... را شامل مي‌شود.

جلد دوم


فرماندهي و نافرماني: تاريخ شفاهي زندگي و آثار سپهبد خلبان شاپور آذربرزين معاون عملياتي و جانشين فرماندهي نيروي هوايي ارتش شاهنشاهي ايران...

جلد دوم از مجموعه «برنامه تاريخ شفاهي و تصويري ايران معاصر» در عصر پهلوي دوم است که مجموعه‌اي از ده‌ها گفتگوي پژوهشي با تصميم سازان و بازيگران اصلي عصر پهلوي دوم بوده که با حمايت سازمان اسناد کتابخانه ملي ايران و همکاري چند نهاد پژوهشي و معتبر ديگر انجام شده است. گفت‌وگو با «عبدالله آذربرزين» در خلال چندين جلسه مصاحبه در سال ۱۳۸۸ در کاليفرنياي آمريکا، روايت دسته اولي از مشاهدات وي مباحثي چون پيشينه نظامي پدرش در حکومت رضاشاه، وضعيت ايران قبل از کودتاي رضاشاه، آموزش اولين دوره خلباني در ايران، ساختار اداري و ترفيعات و ضداطلاعات و فرماندهان نيروي هوايي، واحد پروازهاي شناسايي، عمليات مخفيانه هواپيماهاي جنگنده ايران، نگراني اسرائيل و آمريکا از توافق ايران و عراق در الجزاير، نحوه مديريت شاه در برخورد با فرماندهان عالي ارتش، خريدهاي نيروي هوايي، شوروي و انگليس و آموزش خلبانان در اين کشورها و ... را شامل مي‌شود.

جلد سوم


 آيندگان و روندگان: تاريخ شفاهي زندگي و آثار داريوش همايون وزير اطلاعات و جهانگردي، قائم مقام دبير كل حزب رستاخيز، بنيان گذار روزنامه آيندگان

جلد سوم از مجموعه «برنامه تاريخ شفاهي و تصويري ايران معاصر» در عصر پهلوي دوم است که مجموعه‌اي از ده‌ها گفتگوي پژوهشي با تصميم سازان و بازيگران اصلي عصر پهلوي دوم بوده که با حمايت سازمان اسناد کتابخانه ملي ايران و همکاري چند نهاد پژوهشي و معتبر ديگر انجام شده است. اين کتاب شامل مفاد ۱۲ مصاحبه «حسين دهباشي» مشاور رياست اين سازمان با «داريوش همايون» است که بر اساس قراين يک سال قبل از مرگ «داريوش همايون» و در سال ۱۳۸۸ در ژنو سوئيس، انجام شده است. مسائل روايت شده از سوي وي تحولات و رخدادهاي مقاطع حساس تاريخ معاصر از دوره رضاشاه تا پيروزي انقلاب اسلامي است و همچنين نقش مؤثر و تأثيرگذار داريوش همايون حداقل از کودتاي ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ تا بهمن ۵۷ و سپس فرار او از زندان و اقامت بيش از ۳۰ ساله وي در سوئيس و کشورهاي ديگر و فعاليت‌هاي سياسي او در اين دوران و ... هستند.

جلد چهارم


اقتصاد و امنيت: تاريخ شفاهي زندگي و آثار علينقي عاليخاني، وزير اقتصاد، رئيس دانشگاه تهران....

جلد چهارم از مجموعه «برنامه تاريخ شفاهي و تصويري ايران معاصر» در عصر پهلوي دوم است که مجموعه‌اي از ده‌ها گفتگوي پژوهشي با تصميم سازان و بازيگران اصلي عصر پهلوي دوم بوده که با حمايت سازمان اسناد کتابخانه ملي ايران و همکاري چند نهاد پژوهشي و معتبر ديگر انجام شده است. مصاحبه با «علينقي عاليخاني»، وزير اقتصاد پهلوي دوم در «ويرجينيا» انجام شده است. دکتر «علينقي عاليخاني» فرزند «عابدين خان» درجه‌دار قزاق بود که به دليل دوستي با رضاشاه رئيس املاک او در تاکستان قزوين بود. «عاليخاني» تحصيلات خود را در دانشگاه تهران در رشته علوم سياسي به پايان رساند و سپس براي ادامه تحصيل رهسپار فرانسه شد.

 

یکشنبه دهم(۱۰) اسفند ساعت ۱۶تا۱۸

تهران، خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر، پلاک ۲، طبقه همکف

نظر شما