شناسهٔ خبر: 29546 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«خودکشی» دورکیم برای سومین‌بار منتشر شد

کتاب «خودکشی» اثر امیل دورکیم از سوی مرکز انتشارات دانشگاه علامه‌طباطبایی برای سومین بار منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «خودکشی» اثر معروف و کلاسیک دورکهیم، جامعه‌شناس فرانسوی است که نخستین‌بار در سال 1897 در فرانسه منتشر شد و امروز 100 سال پس از دومین انتشار آن در سال 1998 (1377) از سوی انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی به چاپ سوم رسیده است.

کتاب حاضر به قلم دکتر نادر سالار‌زاده امیری ترجمه شده و دکتر غلامعباس توسلی، استاد پیشکسوت جامعه‌شناسی آن‌را ویراستاری کرده و مقدمه‌‌ای بر آن نوشته است.

«خودکشی» در سه بخش تدوین و منتشر شده است. بخش نخست با عنوان « عوامل فرا اجتماعی» به موضوعاتی مانند خودکشی و حالت‌های روان‌پریشی، خودکشی و حالت‌‌های روان‌شناختی طبیعی و نیز خودکشی و عوامل محیط طبیعی و نیز تقلید اختصاص دارد.

«علل اجتماعی خودکشی و انواع اجتماعی» عنوان بخش دوم از کتاب است که در آن دورکهیم روش‌های تشخیص علل و انواع اجتماعی خودکشی ناشی از خودخواهی و خودکشی دگرخواهانه را بررسی کرده است.

در بخش سوم و پایانی این کتاب، نویسنده خودکشی را به مثابه پدیده اجتماعی کلی دانسته و بررسی کرده است. این بخش به عنصر اجتماعی خودکشی، روابط خودکشی با سایر پدیده‌های اجتماعی و نتایج عملی آن اشاره دارد.

هدف دورکهیم از نگارش این کتاب، پرداختن به یک مشکل مبتلا‌به جامعه مدرن است که به ظاهر منشا فردی دارد. به‌نظر این جامعه‌شناس، این موضوع مساله‌ای به غایت اجتماعی  است، به هیمن دلیل این اندیشمند درصدد ارائه راه‌حل‌های عملی برای رفع آن در جوامع مدرن است.

فراهم ساختن یک چارچوب نظری جامعه‌شناختی در موضوع ناهنجاری‌های اجتماعی و به‌کارگیری روش‌های علمی در شناخت پدیده‌های اجتماعی به‌ویژه «خودکشی» این کتاب را هنوز هم یک الگوی معتبر و ارزشمند برای تحقیقات اجتماعی به‌ویژه ناهنجارهای اجتماعی معرفی می‌کند که دست‌کم پژوهش‌های انجام شده از این‌دست (نظریه‌های جامعه‌شناختی و روش‌سناختی) که دورکهیم به آن وسیله داده‌ها را برای آزمون خود به‌کار برده، قابل رقابت با آثار او نیستند.

مرکز انتشارات دانشگاه علامه‌طباطبایی کتاب «خودکشی» را  در 483 صفحه، به بهای 18 هزار تومان به چاپ سوم رسانده است.

نظر شما