شناسهٔ خبر: 29613 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

محمدرضا مریدی: صاحب‌نظران را به پژوهش درباره اقتصاد هنر ترغیب کنیم

محمدرضا مریدی، دبیر همایش «اقتصاد هنر ایران» در برنامه افتتاحیه این همایش ضمن بیان زمان انتشار کتاب مجموعه مقالات گفت که به دلیل فقر منابع پژوهشی- کاربردی در موضوع اقتصاد هنر در ایران، باید صاحب‌نظران را به پژوهش درباره این موضوع ترغیب کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقلنخستین روز از همایش دو روزه «اقتصاد هنر ایران» عصر دیروز، شنبه 9 اسفند 1393، با حضور و سخنرانی محمدرضا مریدی، جامعه‌شناس، عضو هیات علمی دانشگاه هنر و دبیر علمی این همایش، خلیل ارجمندی، رییس صندوق حمایت از هنرمندان، علی معلم دامغانی، رییس فرهنگستان هنر، محمدحسین ایمانی خوشخو، رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی و هانس ابینگ، نویسنده کتاب «چرا هنرمندان فقیرند؟؛ درآمدی بر اقتصاد استثنایی هنر» و استاد بازنشسته دانشگاه اراسموس در روتردام و با اجرای کاوه تیموری، هنرمند و پژوهشگر حوزه خوشنویسی، در تالار ایران زمین فرهنگستان هنر برگزار شد.

 

 محمدرضا مریدی

صاحب‌نظران درباره اقتصاد هنر ایران پژوهش کنند
محمدرضا مریدی در بخشی از سخنرانی خود در این همایش گفت: رابطه هنر و بازار، رابطه عشق و نفرت است. نظام معیشتی، هنرمند را به بازار هنر وارد می‌کند و این البته رویداد خوبی است که اثر هنرمند دیده و خریداری شود و به خانه‌ها و زندگی مردم راه باز کند. برخی با شیفتگی به ارقام بالای فروش نگاه می‌کنند و برخی با نگرانی از قدرت‌نمایی پول در ساحت هنر صحبت می‌کنند.

وی افزود: اقتصاد هنر از یک جهت به جنبه‌های اقتصادی همچون تولید، اشتغال و عایدی کالاهای فرهنگی و هنری مربوط است و از جهت دیگر به جنبه‌های اجتماعی، مانند تقاضای فرهنگی، دسترسی و مصرف کننده ربط دارد. بر همین اساس در برنامه‌ریزی اجتماعی و مباحث توسعه فرهنگی باید به طور ویژه‌ به تعامل اقتصاد و هنر پرداخت. با همین دغدغه همایش «اقتصاد هنر ایران» پیشنهاد شد و به سرانجام رسید. برای اینکه گستره وسیع‌تری از مباحث اقتصاد هنر مطرح شود و همچنین صاحب‌نظران و محققان دانشگاهی به پژوهش در موضوع «اقتصاد هنر» ایران ترغیب شوند.



مریدی در ادامه درباره مقاله‌های ارسال شده به این همایش گفت: پس از اعلام فراخوان همایش در عرض دو ماه 192 چکیده به دبیرخانه همایش ارسال شد که 136 چکیده مورد پذیرش شورای علمی قرار گرفت. در مرحله بعد 89 اصل مقاله به دبیرخانه ارسال شد که برای چاپ در کتاب مجموعه مقالات مورد تایید قرار گرفت. نویسندگان در اغلب مقاله‌ها در پی اثبات اقتصادی هنرها بودند.

کتاب مجموعه مقالات این همایش در دو جلد تا مهر سال آینده (1394) از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر، منتشر می‌شود. با توجه به کمبود منابع مطالعاتی در موضوع اقتصاد هنر، این کتاب می‌تواند به عنوان یک منبع معتبر مورد استفاده دانشجویان و علاقه‌مندان قرار بگیرد.

نیازمند پژوهش‌های بسیار در موضوع اقتصاد هنر در ایران هستیم
محمدحسین ایمانی خوشخو نیز در بخشی از سخنرانی خود در این همایش گفت: در زمینه اقتصاد هنر در ایران، تاکنون کار چندانی انجام نشده و این در صورتی است که ما نیازمند پژوهش‌های بسیار در این حوزه هستیم.

وی افزود: باید صاحب‌نظران در حوزه جامعه شناسی و اقتصاد هنر به دولت تشکیل کارگروه «اقتصاد هنر» را در شورای برنامه‌ریزی کشور، پیشنهاد بدهند و این کارگروه بیاید «الگوی ایرانی ـــ اسلامی» اقتصاد هنر را تبیین کند.

در میان مخاطبان این همایش نیز چهره‌هایی چون حجت‌الاسلام سیدحسین شاهمرادی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، دکتر محمدمهدی هراتی، از هنرمندان نگارگر و پژوهشگر هنر، دکتر بهنام کامرانی، عضو هیات علمی گروه هنرهای تجسمی دانشگاه هنر و سجاد باغبان، معاون آموزشی و پژوهشی خانه هنرمندان حضور داشتند.

همایش دو روزه اقتصاد هنر ایران با همکاری فرهنگستان هنر و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) برپا شده است. دومین روز این همایش، فردا یکشنبه 10 اسفند در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در شیراز برگزار می‌شود.

برنامه پنل‌های تخصصی همایش در شیراز به این شرح اعلام شده است:

پنل اول با مدیریت اعظم راودراد
سخنرانان:‌ فرانسوا بنهامو با موضوع «بازار نسخه‌های کپی»، فرناز کربلایی حسن با موضوع «تحلیلی بر نقش اقتصادی تئاتر در ایران»، زهرا شاکری با موضوع «نظریه اولین فروش آثار ادبی و هنری روزنه‌ای به فروش و رقابت و مصرف کننده» و مژده دالایی با موضوع «تجارت غیرقانونی میراث فرهنگی ایران و سازوکارهای کنترل آن».

پنل دوم با مدیریت میثم موسایی
سخنرانان: علی حسین صمدی با موضوع «نگرشی سیستمی بر موانع و مشکلات بازار کالاهای هنری: کاربرد رهیافت پویایی شناسی سیستم»، رضا صمیم «شناخت فضای اجتماعی تولید و مصرف هنر در ایران»، زینب پوراسکندریان با موضوع «مزیت نسبی و توان رقابتی گبه دستباف ایران» و نوشین خانی قریه گپی با موضوع «تحلیل اقتصادی المان‌ها و یادمان‌های هنری شهری».

کتابچه «مجموعه چکیده مقالات» این همایش نیز به کوشش مریدی، با شمارگان هزار نسخه، 204 صفحه از سوی موسسه متن فرهنگستان هنر منتشر شد

نظر شما