شناسهٔ خبر: 29625 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حسین علیزاده: می‌توان هم دولت شد، هم ملت

شب گذشته نشست نهم اسفندماه برنامه آموزشی پژوهشی موسیقی دستگاهی ایران با عنوان «آوای دوست» در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. هوشنگ ظریف در این نشست گفت: امروزه برخی از نوازندگان جوان بر روی دسته سازِ تار آکروبات بازی می‌کنند و یکی دو نفر هم پیدا شده که کباب کوبیده سیخ می‌کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسکانیوز؛ شب گذشته نشست نهم اسفندماه برنامه آموزشی پژوهشی موسیقی دستگاهی ایران با عنوان «آوای دوست» در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. هوشنگ ظریف در این نشست گفت: امروزه برخی از نوازندگان جوان بر روی دسته سازِ تار آکروبات بازی می‌کنند و یکی دو نفر هم پیدا شده که کباب کوبیده سیخ می‌کنند. همچنین حسین علیزاده گفت: ما نباید همیشه منتظر دولت‌های بمانیم. بخش زیادی از کار برعهده خودِ ماست. البته دولت باید از موسیقی جدی حمایت کند، اما اگر حمایت نکرد، خودمان پیش می‌رویم؛ هم دولت می‌شویم و هم ملت.

برنامه «آوای دوست» تازه‌ترین نشست خود را به بررسی ویژگی‌های نوازندگی ساز تار و بزرگداشت فرهنگ شریف نوازنده پیشکسوت تار اختصاص داشت. از بخش‌های دیگر این برنامه سخنرانی چهره‌های شناخته شده ساز تار در برنامه بود. کسانی چون، هوشنگ ظریف، حسین علیزاده، داریوش طلایی، کیوان ساکت و رامین جزایری (سازنده ساز) در این برنامه سخنرانی کردند.
 

هوشنگ ظریف : تنها در «گامبیا» و «زامبیا» کنسرت ندادیم
نخستین سخنران این برنامه هوشنگ ظریف بود. این نوازنده و استاد ساز تار که شاگردان بسیاری را در نوازندگی این ساز تربیت کرده، در آغاز صحبت‌هایش به بیان چگونگی آشنایی‌اش با ساز تار و آغاز فعالیتش در عرصه موسیقی پرداخت.
ظریف گفت: حدود 7 یا 8 ساله بودم که برای نخستین بار صدای نوازندگی تارِ لطف الله مجد را از رادیو شنیدم و از‌‌ همان زمان به صدای ساز تار علاقه‌مند شدم. نخستین کلاس آموزشی‌ام را نزد موسی خان معروفی گذراندم. پس از آن در دانشگاه نیز نزد علی اکبر شهنازی درس گرفتم.
وی ادامه داد: معلمی را از‌‌ همان جوانی دوست داشتم. اکنون سال‌های بسیاری است که تدریس می‌کنم، البته شاگردان مبتدی را قبول نمی‌کنم. هر کسی که بخواهد نزد من آموزش ببیند، چند قطعه برایش در نظر می‌گیرم و پس از نواختنش، اگر در سطح مناسبی باشد به شاگردی قبول می‌کنم.

این نوازنده تار با اشاره به حضورش در گروه «پایور» گفت: حدود 40 سال در کنار زنده یاد پایور بودیم و کنسرت‌های بسیاری برگزار کردیم. با همین گروه به کشورهای بسیاری هم رفتیم.
ظریف که گاهی مطالبی را به شوخی بیان می‌کرد، درباره اجراهای خارجیِ گروه «پایور» گفت: ‌ ما با گروه پایور همه دنیا را گشتیم و کنسرت برگزار کردیم، تنها دو کشور دنیا را نرفتیم، اگر می‌دانید آن دو کشور کدامند بگویید؟
وی ادامه داد: ما تنها در «گامبیا» و «زامبیا» کنسرت ندادیم (این جمله خنده‌های حاضران در ارسباران و خودِ ظریف را در پی داشت)

ظریف درباره جایگاه ساز تار در موسیقی ایران گفت: تار مادر سازهای ایرانی است. امروزه نوازندگی این ساز تفاوت کرده است. الان دیگر نوازندگان بر روی دسته ساز آکروبات بازی می‌کنند و یکی دو نفر هم پیدا شده که کباب کوبیده سیخ می‌کنند (این گفته‌ها لحنی طعنه آمیز و در عین حال طنز گونه داشت که با استقبال حاضران و تشویق آن‌ها همراه شد)
وی تاکید کرد: اصالت نوازندگی ساز تار باید حفظ شود. تکنیک باید با اصالت‌ها همخوانی داشته باشد. متاسفانه امروز در نوازندگی برخی از جوانان صدای سازهای هندی و ترکی شنیده می‌شود.
 

موسیقی سطحی و عامه پسند از نگاه حسین علیزاده

دومین سخنران این برنامه حسین علیزاده بود. علیزاده به دلیل برنامه‌های کاری و سفر نتوانست در برنامه دیشب حاضر شود اما از قبل مقابل دوربین برنامه «آوای دوست» نشسته بود و به پرسش‌های این برنامه پاسخ گفته بود. حاصل صبحت‌های حسین علیزاده در قالب فیلمی در سالن ارسباران پخش شد.


حسین علیزاده

علیزاده در ابتدا از حاضران در این برنامه پوزش خواست که نتوانسته در این برنامه حاضر شود. این نوازنده تار در ادامه صحبت‌هایش درباره برگزاری نشست‌های تخصصی گفت: ما قرار نیست در این نشست‌ها کسی را رد و یا تایید کنیم. تحقیقات و پژوهش‌هایی انجام می‌شود تا ریشه‌های هنر و البته موسیقی ایران ثبت و ضبط شود. تنها با وجود این ریشه‌ها است که تحول مفهوم پیدا می‌کند.

این آهنگساز و نوازنده تار که یکی از چهره‌های نوگرای موسیقی ایران به شما می‌رود خطاب به هنرمندان جوان اظهار کرد: دوستان جوان ما باید بدانند که موسیقی و به طور کلی هنر را با ریشه باید دنبال کرد. مفهوم پیشرفت و نوآوری چیزی نیست که امروز در موسیقی ما در حال رخ دادن است.

وی ادامه داد: آنچه امروز رخ می‌دهد چیزی سطحی و عامه پسند و براساس مادیات است. اگر توصیه‌های ما را جدی بگیرید کارتان را با ریشه پیش می‌برید، در غیر این صورت تنها برای بازار کار می‌کنید.
علیزاده با اشاره به حمایت‌های دولت، گفت: ما نباید همیشه منتظر دولت‌های بمانیم. بخش زیادی از کار برعهده خودِ ماست. البته دولت باید از موسیقی جدی حمایت کند، اما اگر حمایت نکرد، خودمان پیش می‌رویم؛ هم دولت می‌شویم و هم ملت.

علیزاده در بخش‌های دیگری از صحبت‌هایش به بیان خاطره‌هایی از زمان نوجوانی و دوستی‌اش با داریوش طلایی پرداخت. وی همچنین از مقام هوشنگ ظریف که نخستین استادش در عرصه موسیقی بوده تجلیل کرد.

 

نظر شما