شناسهٔ خبر: 29632 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سلطانی‌فر پیشنهاد داد؛

ایران امانتدار آثار تاریخی عراق می‌شود

سیزدهمین همایش سالانه باستان‌شناسی ایران با توصیه‌های سلطانی‌فر به پژوهشکده باستان‌شناسی با حضور باستان‌شناسان ایرانی و بین‌المللی صبح امروز یکشنبه (10 اسفندماه) در سالن اجتماعات موزه ملی ایران آغاز به کار کرد.

1425188353681_afp10.jpgبه گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ در مراسم افتتاح این همایش، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نخست با ابراز تأسف نسبت به اتفاق رخ داده برای موزه موصل توسط گروه خشونت‌طلب داعش، از ارسال نامه‌ای جداگانه به وزیر گردشگری و فرهنگ عراق برای اعلام آمادگی توان ایران با هدف حفاظت از میراث فرهنگی ارزشمند عراق خبر داد.

وی با اشاره به نامه‌ای که به «ایرینا بووکوا»، رئیس سازمان یونسکو برای انجام اقدامات بین‌المللی با توجه به ظرفیت‌های موجود و کنوانسیون‌های بین‌المللی برای حفظ میراث فرهنگی عراق و سوریه نوشته است به سفر هفته گذشته خود به عراق و دیدار با وزیر گردشگری و فرهنگ این کشور اشاره کرد و گفت: در آن بازدید سندی را مبادله کردیم که تبیین کننده چگونگی همکاری‌های فی‌مابین ما و عراق در زمینه حفظ میراث فرهنگی و بخش گردشگری بود.

او گفت: در نامه‌ای که امروز به وزیر گردشگری عراق می‌فرستیم، اعلام آمادگی کرده‌ایم که اشیای در معرض تهدید عراق را به نقاط امن ایران منتقل کنیم. همچنین از وزرای فرهنگ و گردشگری کشورهای عضو کنفرانس اسلامی آیسسکو نیز خواستیم از تمام توان خود در این زمینه استفاده کند.

سلطانی‌فر در ادامه با اشاره به برپایی دوازدهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی که اردیبهشت امسال برگزار شد، گفت: با برگزاری سیزدهمین گردهمایی سالانه که امروز افتتاح شد به این فکر افتادم که پتانسیل‌هایمان آنقدر هست که بتوانیم دو گردهمایی سالانه در یک سالن داشته باشیم. هر چند متأسفانه سال گذشته موفق به برگزاری این گردهمایی نشده بودیم و با تأخیری چند ماهه در اردیبهشت‌ه 93،‌ دوازهمین گردهمایی را برپا کردیم.

وی اظهار کرد: دولت جدید در کنار بسیاری چالش‌های درون و برون‌مرزی، ملی و بین‌المللی و در کنار برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی-عمرانی و زیرساختی به توسعه‌ای از فرهنگ و حفاظت از میراث فرهنگی نیز اهتمام دارد.

او با تأکید بر اینکه پژوهشگاه میراث فرهنگی پس از چند سال سکون و بی‌تحرکی جان تازه‌ای گرفته و مانند قلب تپنده مجموعه میراث فرهنگی در برنامه‌ریزی‌های آینده نقش و جایگاه سزاوار و شایسته خود را پیدا می‌کند، با دست گذاشتن در دست زبان‌شناسان، مردم‌شناسان و باستان‌شناسان گنجی در اختیار خواهیم داشت که با آن‌ها همه قله‌های بلند فرهنگی را می‌توانیم فتح کنیم.

سلطانی‌فر داشته‌ها و ثروت‌های معنوی را اعتبار ایران دانست و گفت: باستان‌شناسی، شناسنامه و گذر و اعتبارنامه ملی و بین‌المللی ما را ممهور خویش کرده است و در حال حاضر برای ادامه یافتن این مسیر نیاز به تعامل دوستانه و محترمانه با یکدیگر داریم.

سلطانی‌فر یکی از سرمایه‌های کلان فرهنگی برای گفت‌وگو را باستان‌شناسی دانست و گفت: باستان‌شناسی فهم فرهنگی بین‌المللی ما را گسترش داده و تعمیق می‌دهد. این علم بهانه و مجالی است تا در آوردگاه‌های بین‌المللی بیشتر و عمیق‌تر شناخته شویم.

معاون رئیس جمهور تأکید کرد: مطمئنا در باستان‌شناسی مانند دیگر عرصه‌های علمی باید به روزترین دانش و روش‌های علمی این رشته دست یافت و تجهیز شد تا بتوان تمام قد در عرصه‌های علمی بین‌المللی حضور داشت و تعامل و همکاری‌های علمی بین‌المللی هدفمند با حفظ منافع ملی کشور در این چارچوب از توصیه‌های من به پژوهشکده باستان‌شناسی است.

نظر شما