شناسهٔ خبر: 29653 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بزرگداشت مقام علمی و فرهنگی ایزُتسُو برگزار می‌شود

یکصد و نود و دومین شب از سلسله شب‌های بخارا به بزرگداشت مقام «توشی هیکو ایزُوتسُو» زبان‌شناس، قرآن‌پژوه، اسلام‌شناس و فیلسوف ژاپنی اختصاص دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ علی دهباشی، سردبیر مجله بخارا درباره برگزاری این مراسم گفت: «شب ایزتسو» برنامه‌ای است که از سوی مجله بخارا برگزار می‌شود. در این مراسم شین نوموتو، مهدی محقق، غلامرضا اعوانی، نصرالله پورجوادی و بهمن ذکی‌پور درباره این اسلام‌شناس ژاپنی سخنرانی می‌کنند.
 بزرگداشت مقام علمی و فرهنگی ایزُتسُو برگزار می‌شود
توشی هیکو ایزوتسو زبان‌شناس، قرآن‌پژوه، اسلام‌شناس و فیلسوف ژاپنی، در چهارم ماه مه سال ۱۹۱۴ در توکیو به‌دنیا آمد. در ۱۹۶۰ دکتری خود را در رشته ادبیات دریافت کرد و پس از تکمیل تحصیلات آکادمیک در ژاپن، مدتی در دانشگاه کیو در توکیو به تدریس مشغول شد و در این زمان، زبان عربی را فراگرفت و مدتی مدرس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در ایران بود.
 
ایزوتسو در ۲۶سالگی کتابی به زبان ژاپنی با نام تاریخ اندیشه عربی و پس از آن کتابی دیگر درباره فلسفه و عرفان، با تأکید بر فسلفه نوافلاطونی و عرفان یونانی در ۳۴سالگی تالیف کرد و نیز کتابی در همین دوران درباره پیامبر اسلام به زبان ژاپنی نوشت. علاقه فراوان ایزوتسو به قرآن باعث شد که او برای اولین بار قرآن را به زبان ژاپنی ترجمه کند. این اثر در سه مجلد و طی سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۸ تکمیل شد.
 
ممارست ایزوتسو در فلسفه و تسلط به زبان عربی، وی را با آثار غزالی و کلام اشعری و هم‌چنین آثار ابن‌سینا آشنا ساخت و در مؤسسه مطالعات اسلامی مک‌گیل، به تدریس ابن‌سینا و غزالی مشغول شد و در ۱۳۴۴ خورشیدی که دکتر مهدی محقق به تدریس کلام شیعه و فلسفه اسلامی ـ ایرانی در آن مؤسسه پرداخت، ایزوتسو با تفکر فلسفی شیعی و حکمای شیعه آشنا شد و در این زمینه به تحقیق پرداخت. ازاین‌رو، وی با همکاری دکتر محقق «سلسله دانش ایرانی» را در آن موسسه ژاپنی بنیان نهاد.
مراسم بزرگداشت ایزتسو سه‌‌شنبه، دوازدهم اسفندماه ساعت ۱۷ در محل کنون زبان فارسی واقع در خیابان ولیعصر، سه‌راه زعفرانیه، کوچه عارف‌نسب، شماره ۱۲ بزگزار می‌شود.

نظر شما