شناسهٔ خبر: 29679 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

تاریخ هشتادساله دانشکده فنی دانشگاه تهران

تاریخ هشتاد ساله تاریخ دانشکده فنی دانشگاه تهران، تاریخ یک دانشکده و یک دانشگاه نیست، تاریخ یک سرزمین و یک ملت است. تاریخ سیاست و مدنیت و مدرنیت ایرانی است. تاریخی است نه فقط از اراده معطوف به دانستن، بلکه توانستن. تاریخ خردورزی و آزادی‌خواهی

تاریخ هشتادساله دانشکده فنی دانشگاه تهران
مقصود فراستخواه
ناشر: نی
تعداد صفحات: ۴۸۸ صفحه
قیمت: ۲۸ هزار تومان

نخستین زمینه‌ها و شرایط پیدایی دانشکده فنی و سوابق آن چه بود؟ سیر تاریخی تطورات دانشکده قبل و بعد از انقلاب چگونه بود؟ ادوار مهم حیات و فعالیت دانشکده از چه قرار بود؟ دانشکده در ادوار مختلف حیات و فعالیت خود چه عملکردی داشت و منشأ چه آثاری شد؟ چه عوامل اجتماعی و زمینه‌ای در فراز و فرودهای دانشکده فنی طی ادوار گوناگون آن تأثیر گذاشته است و از این، چه درس‌ها و دلالت‌هایی می‌توان برای حال و آینده دانشکده به دست آورد؟ عملکرد دانشکده فنی در ادوار مختلف چه تأثیرات اجتماعی بر جای نهاده است؟
کتاب «تاریخ هشتادساله دانشکده فنی دانشگاه تهران» که به تازگی از سوی نشر نی منتشر شده است، در پی پاسخ به این پرسش‌ها است. این کتاب همزمان با هشتادمین سال تصویب قانون تأسیس دانشگاه تهران و از سوی کانون فارغ‌التحصیلان دانشکده فنی و به قلم مقصود فراستخواه به رشته تحریر درآمده است.

در معرفی این کتاب آمده است: «تاریخ دانشکده فنی دانشگاه تهران، تاریخ یک دانشکده و یک دانشگاه نیست، تاریخ یک سرزمین و یک ملت است. تاریخ سیاست و مدنیت و مدرنیت ایرانی است. تاریخی است نه فقط از اراده معطوف به دانستن، بلکه توانستن. تاریخ خردورزی و آزادی‌خواهی. تاریخی که صدها نکته پنهان در دل دارد. ناگفته‌ها و نانوشته‌های بسیاری در این بخش از حیات آکادمیک ما خاموش فروخفته است. این تحقیق درصدد آن است که شمع حقیری روشن بکند برای کاوش در ردپاهای چندین نسل مهندسی در کوره‌راه‌های پرسنگلاخ تاریخ معاصر ایران.»

تاریخ هشتاد ساله دانشکده فنی، در هفت بخشِ «پیشینه آموزش مهندسی در ایران و تاسیس دانشکده فنی»، «تصویر ایام آموزشی و پژوهشی»، «هیئت علمی و تدریس»، «دانشجویان و جنب‌و‌جوش آن‌ها»، «سازمان مدیریت و زیرساخت‌ها»، «تأثیر اجتماعی دانشکده» و «تحلیل اجتماعی و زمینه‌کاوی تحولات دوره‌های هفت‌گانه در حیات دانشکده» تدوین یافته است.

 

 

 

نظر شما