شناسهٔ خبر: 29698 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

زمینه‌های اجتماعی انقلاب ایران

زمینه‌های اجتماعی انقلاب ایران یکی از کتاب‌های مهمی که درباره بررسی پدیده­ انقلاب در ایران صورت گرفته کتاب دکتر «حسین بشیریه»، استاد ایرانی دانشگاه سیراکیوز است که می‌کوشد از زاویه­ کاملا جدیدی به انقلاب سال 1357 بنگرد.

زمینه‌های اجتماعی انقلاب ایران
حسین بشیریه
ناشر: نگاه معاصر
تعداد صفحات: ۲۸۴ صفحه
قیمت: ۱۶ هزار تومان

 

حسین بشریه یکی از چهره‌های مهم و تأثیرگذار در حوزه جامعه‌شناسی و علوم سیاسی ایران است. سال ۱۹۸۴ بود که انتشارات سن‌مارتین کتابی از او با نام «دولت و انقلاب در ایران» منتشر کرد که در واقع نتیجه و برآیند پژوهش‌های مربوط به تز دکترای او بود. و موضوع آن تحلیل علل سیاسی و اجتماعی‌ای بود که منجر به انقلاب ۱۳۵۷ شد. یکی از کتاب‌های مهمی که به بررسی انقلاب پرداخته است.  او با وام‌گیری نظری از متفکرانی چون نیکلاس پولانتزاس، آنتونیو گرامشی و کرین برینتون تحلیلی چندسویه از انقلاب ارائه داده و با کاربست مفاهیمی چون «بلوک قدرت»، «نیروی هژمونیک»، «دولت پاتریمونیال» و «دوره ترمیدور» ‌ابزارهای کارآمدی برای وارسی یک انقلاب پیچیده فراهم می‌سازد.

سی سال از چاپ اول این کتاب می‌گذرد و امروز ترجمه آن به فارسی با نام «زمینه‌های اجتماعی انقلاب ایران»، آن را در لیست پرفروش‌های کتابفروشی‌های ایران قرار داده است. علی اردستانی،‌ مترجم این کتاب در توضیح آن می‌گوید «طی 200 سال اخیر، ما با چند شورش اجتماعی مهم و دو انقلاب روبه‌رو بوده‌ایم؛ انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی... اگرچه درباره تمام این تحولات کارهای قابل اعتنایی صورت گرفته، اما به نظر می‌رسد هنوز گوشه­‌ها و زوایای پنهان مهم دیگری از این پدیده مهم اجتماعی وجود دارد که نیازمند تامل و تعمق جدی است... یکی از کتاب‌های مهمی که درباره بررسی پدیده­ انقلاب در ایران صورت گرفته کتاب دکتر «حسین بشیریه»، استاد ایرانی دانشگاه سیراکیوز است که می‌کوشد از زاویه­ کاملا جدیدی به انقلاب سال 1357 بنگرد.»

او آن را از معدودترین کتاب‌هایی می‌داند که با التزام به دیسیپلین جامعه‌شناسی سیاسی می‌کوشد با حرکت بر فراز علایق فکری و روشن‌فکری به تبیینی عینی و علمی از امر انقلاب مبادرت ورزد و در تمام فصول کتاب، مولف می‌کوشد به چند سوال مهم پاسخ دهد این‌که «انقلاب اسلامی چگونه حادث شد؟»، «ماهيت منافع گروه­‌ها و  دسته­‌جات دخيل در انقلاب چیست؟»، «دولت برآمده از منازعات داخلي از چه ويژگي­‌ها و مشخصاتي برخوردار است؟»، «رابطه­ دولت با طبقات و گروه­‌ها چگونه بوده است؟» و اساسا «آيا منازعات سياسي دروني تاثيري بر ساخت دولت داشته است يا خير؟»

«تحول ساختار دولت»، «رژيم قديم: حکومت پادشاهی»، «خيزش ايدئولوژي انقلاب: احياي ناسيوناليسم اسلامي»، «بحران اقتصادی و بحران ديكتاتوري»، «بحران اقتصادی و بحران ديكتاتوري»، «به سوي بازسازي دولت» از فصل‌های این کتاب است.

نظرات مخاطبان 1 23

  • ۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۰۰:۱۵فیروزه ملک احمدی 0 64

    با توجه به شهرت نام دکتر بشیریه، برای من این سوال وجود دارد که این کتاب چرا تا حالا به فارسی ترجمه نشده بود. 
                                
  • ۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۰۰:۲۰علی اسدپور 5 43

    از گرداندگان متدین و انقلابی سایت  یا مجله فرهنگ امروز این انتظار بحق می رود که به بررسی همه جانبه این کتاب بپردازند و نقاط ضعف و قوت آن را برای خوانندگان توضیح دهند.
                                
  • ۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۰۰:۲۶منصور 0 73

    بالاخره انتظار تمام شاگردان دکتر بشیریه به پایان رسید و این کتاب منتشر شد. به نوبه خودم از شما بابت معرفی این کتاب تشکر می کنم. دکتر بشیریه گردن خیلی ها حق دارد و این کمترین کار است!
                                
  • ۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۲:۱۵اکرم متین پور 0 56

    من سال ها پیش شاگرد دکتر بشیریه بودم و  خیلی خوشحالم که بالاخره این کتاب منتشر شد. همین که دوباره نام ایشان با انتشار کتاب جدیدشان دوباره مطرح گردیده جای بسی خوشحالی است!
                                
  • ۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۳:۴۴علیرضا نامداری 0 62

    این کتاب منسجم ترین کار بشیریه است و به خوبی توانسته تحلیلی مناسب از فراز و فرود انقلاب اسلامی ارائه دهد. به نظر من فقط یک جا اشتباه در ارقام وجود دارد و آن هم مربوط به تعداد کشته های 17 شهریور مربوط می شود که با توجه به پژوهش آقای باقی نادرست است!
                                
  • ۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۳:۴۸پژمان اسکندری 25 7

    بشیریه در این کتاب کاملا نشان می دهد که تا چه حد تحت تاثیر ادبیات چپ به ویژه پولانتزاس است. دوره این گونه تحلیل ها گذشته است.
                                
  • ۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۴:۲۹محسن اصلانی 0 61

    از شما خواهش می شود که درصورت امکان یک پرونده مناسب برای این کتاب تدارک ببینید. زیرا هنوز درنیامده به بحث های زیادی دامن زده و هر کس در این مورد اظهارنظری می کند.
                                
  • ۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۵:۲۰هیوا نظری 0 54

    همین که یک کتاب کاملا سنگین تئوریک توانسته جزء کتاب های پرفروش ایران بشود نشان می دهد که اگر کتاب خوبی نوشته شود اقبال عمومی وجود دارد. بنابراین، اگر نویسندگان یا مترجمین کتاب های خوبی را منتشر سازند رونق هم وجود خواهد داشت. به نظر من این سنگ محک خوبی برای همه می تواند باشد.
                                
  • ۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۵:۲۶omid milani 0 55

    به نظر من بخش عمده ای از موفقیت کتاب به ترجمه روان و یکدست کتاب برمی گردد. باتوجه به این که دکتر بشیریه معمولا قلم سنگینی دارند حتما زمان زیادی صرف ترجمه آن شده است. 
                                
  • ۱۳۹۳-۱۲-۱۸ ۱۸:۳۰جاوید همایی 0 48

    به نظر من انتشار این کتاب می تواند موجب احیای جسم در حال احتضار جامعه شناسی سیاسی در ایران شود. بعد از دکتر بشیریه هیچ کسی نتوانست به تدریس اصولی و صحیح این رشته در ایران بپردازد. جا دارد به کسانی که در انتشار این کتاب کمک کرده اند یک خسته نباشید گفت!
                                
  • ۱۳۹۳-۱۲-۲۰ ۲۲:۴۹رکسانا نادری 3 38

    به نظرم دکتر طباطبایی درمورد دکتر بشیریه کم لطفی می کند و چیزهایی که می گوید چندان درست به نظر نمیاد! 
                                
  • ۱۳۹۳-۱۲-۲۰ ۲۲:۵۴حسام 0 44

    انتشار کتاب جدیدی از ایشان فی نفسه نویدبخش روزهای خوب برای مدیران وزارت محترم ارشاد است که با سعه صدر شرایط چاپ کتاب را فراهم کردند. باید این را به فال نیک گرفت! خسته نباشید!
                                
  • ۱۳۹۳-۱۲-۲۱ ۰۷:۴۸hassan 0 41

    دوست عزیز آقای دکتر اردستانی
    شما قطعا در میان تمام شاگردان دکتر بشیریه متفاوت بودید. ای کاش سایر شاگردان دکتر نیز مثل شما تا این حد به علم سیاست و میراث ایشان توجه داشتند. امیدوارم مشکلات موجود که سد راه تمام اهالی فرهنگ در این کشور است شما را ناامید نسازد و همچنان به کار خود ادامه دهید. از انتشار این کتاب بسی خوشحال شدم. 
                                
  • ۱۳۹۳-۱۲-۲۱ ۰۷:۵۶نوذری 0 46

    من فقط امیدوارم انتشار این کتاب عدوات و حسادت دیرینه برخی را نسبت به دکتر بشیریه دوباره زنده نکند. هیچ وقت نفهمیدم که چرا چشم دیدن او را ندارند!
                                
  • ۱۳۹۳-۱۲-۲۱ ۱۳:۰۶جعفر مقیمی 0 34

    جامعه شناسی به طور کلی و جامعه شناسی سیاسی به طور اخص در ایران مثل هر رشته دیگری بیشتر شبحی از چیزی است که در غرب وجود دارد و متاسفانه این رشته در 50 سال اخیر هیچ پیشرفت ملموسی در ایران نداشته است. به عنوان کسی که جامعه شناسی خوانده وقتی اساتید مطرح این رشته را می بینم بیشتر مایوس می شوم تا امیدوار. فکر نکنم باتوجه به ساختار معیوب آموزشی دانشگاه ها این کتاب هم بتواند تغییر چندانی به وجود بیاورد.
                                
  • ۱۳۹۳-۱۲-۲۳ ۱۳:۰۱عظیم قادری 7 14

    برخلاف نظر پژمان، به نظر من این کتاب به هیچ وجه متاثر از تحلیل های مارکسیستی نیست و این تصور اشتباه است. بشیریه را نمی توان متفکر چپ گرا دانست
                                
  • ۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۲۳:۰۰صادق جوکار 0 32

    از این که سعی می کنید بی طرفی خود را حفظ کنید و از متفکران متفاوت و بعضا متضاد مطلب می نویسید، سپاسگزارم. با این وجود، سعی کنید چنین کتاب های مهمی را مورد نقد و بررسی قرار دهید.
                                
  • ۱۳۹۳-۱۲-۲۸ ۱۸:۳۶محمد مهدی ایزدی 0 32

    به نظر من این کتاب در علوم سیاسی یک سونامی ایجاد خوهد کرد و از این به بعد هر کس که بخواهد درمورد انقلاب اسلامی مطلبی بنویسد مجبور خواهد بود علیه یا له آن موضع گیری کند. باید منتظرحواشی آن بود. 
                                
  • ۱۳۹۴-۰۱-۰۵ ۲۰:۰۳محسن شاه حسینی 0 27

    صد افسوس که قدر این متفکر بی نظیر و اخلاق مدار دانسته نشد
                                
  • ۱۳۹۴-۰۱-۳۰ ۲۱:۲۹زهرا 0 5

    ایا نقدی به این کتاب وحود دارد؟اگر هست بزارید لطفا 
                                
    پاسخ سایت: منتظر شماره 5 فرهنگ امروز باشید
                                
  • ۱۳۹۴-۰۱-۳۱ ۱۹:۴۱حبیب قاسمی 0 4

    قرار است خانه اندیشمندان علوم انسانی هم این کتاب را به نقد بگذارد.
                                
  • ۱۳۹۴-۰۳-۳۱ ۰۰:۴۴هدی موذنی 0 1

    این کتاب واقعا خواندنی است به خصوص که ترجمه خیلی از آن شده است.
                                
  • ۱۳۹۴-۰۷-۲۱ ۱۵:۰۲ایمان 0 0

    جالبترین بحث کتاب کدام فصلش هست وچرا؟ انتقادات وارده ب ابن کتاب چ مطالبی میباشد.
                                

نظر شما