شناسهٔ خبر: 29715 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برداشت‌هایی از جامعه پیشامدرن اسلامی در یک کتاب

کتاب «خواب و رویا، فراسوی مرزها» با ویراستاری لوئیز مارلو، ترجمه مریم وتر به مولفه‌ای مهم و قابل توجه همه فرهنگ‌ها پرداخته که همیشه ذهن انسان را به خود مشغول داشته اما درباره آن کمتر پژوهشی اساسی انجام شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «خواب و رویا، فراسوی مرزها» با ویراستاری لوئیز مارلو، ترجمه مریم وتر  منتشر شد. این کتاب مجموعه مقاله‌هایی است که به تعبیر خواب در سرزمین‌های اسلامی می‌پردازد.
 
کتاب از مطالبی همچون «رویا همچون ابزار روایتگری در شاهنامه»، «حکایت‌های رویا در وقایع‌نگاری دوره ممالیک»، «رویاهای شیخ صفی الدین در وقایع نامه‌های اواخر صفویان»، «با خوداندیشی و توبه در رویاهای خودشرح حال انگارانه مسلمانان» و «تصاویری برای پیشگویی: دو فالنامه توپکایی» تشکیل شده است.
 
این کتاب حاوی دوازده مقاله و مجموعه‌ای از مطالعات دقیق درباره حکایت‌های رویاست که هر یک در بافت ادبی و تاریخی خود جای داده می‌شود و کارکردهای متنوع رویاها شامل پیشگویی، پیش‌بینی، با خوداندیشی، گره گشایی و استدلال کلامی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

کتاب «خواب و رویا، فراسوی مرزها» یک پروژه پژوهشی از سوی بنیاد آیلکس است که خود را مروج (مطالعه سنت‌های مردم‌گرایانه که ریشه در تمدن‌های مدیترانه و خاور نزدیک، از هزاره دوم پیش از میلاد تا زمان حاضر، دارند) معرفی کرده است و خودش را متعهد به اشاعه فعالانه پژوهش‌هایی که این ماموریت موجب می‌شود، می‌داند.
 
موضوع کتاب یکی از مقوله‌هایی است که کمتر درباره آن پژوهشی صورت گرفته است، هر چند مولفه مهم و قابل توجه همه فرهنگ‌هاست و همیشه ذهن انسان را به خود مشغول داشته است. از طرفی لوئیز مارلو، ویراستار در بخشی از کتاب به شخصی به نام محسن آشتیانی اشاره می‌کند که برای نخستین بار در کنفرانس سال ۲۰۰۳ موسسه مطالعات خاورمیانه که در آنکوریج، آلاسکا پنج مقاله این کتاب در آنجا ارائه شد و همچنین میزگردی تشکیل شد که به تعبیر خواب اختصاص داشت. این آشتیانی بود که فکر پژوهش در این مجموعه را به ذهنش خطور و مقاله‌نویسان را دعوت به نوشتن درباره آن کرد.
 
در پشت جلد کتاب آمده است: «ادبیات خاور نزدیک و آفریقای شمالی سرشار از حکایت‌های رویاست. حکایت‌هایی همراه با بحث‌هایی درباره اهمیت رویاها و تعبیرشان در انواع گوناگونی از نوشته‌های ادبی، تاریخی، فلسفی، مذهبی و پزشکی شرح داده شده می‌شود. از جمله مضامینی که در این مقاله‌ها وارسی می‌شوند عبارتند از دریافت و تغییر برخوردهای یونانی و هلنی با رویاها، نقش رویاها در توجه و گاهی اوقات حل دیدگاه‌های تعارض‌آمیز کلامی، رویاها همچون وسیله‌ای برای ارتباط با مردگان و نقش پیش‌بینی کننده و مشروعیت‌دهنده رویای فرمانروایان، پیش از آغاز دوران حکمراوایی یک خاندان یا سلسله جدید نویسندگان این مقاله‌ها در فحوای باخوداندیشی‌ها، تفکرات کلامی جاه طلبی‌های سیاسی متفاوت، که غالبا رابطه دورنی نزدیک دارند، برداشت‌های جالب توجهی را از تاریخ اجتماعی و تنوع فرهنگی چند جامعه پیشامدرن اسلامی ارائه می‌کنند.»  

کتاب «خواب و رویا، فراسوی مرزها» با ویراستاری لوئیز مارلو، برگردان مریم وتر در ۴۲۲ صفحه، شمارگان یک‌هزار و ۱۰۰ نسخه و به بهای ۲۳ هزار تومان از سوی نشر کویر روانه بازار کتاب شده است. 

نظر شما