شناسهٔ خبر: 29749 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کیهان کلهر و سندیپ داس باهم روی صحنه رفتند

کمانچه کیهان کلهر و طبلای سندیپ داس بار دیگر جلوه‌ای از موسیقی ایران و هند را به همراه گروه جاده ابریشم در سطح بین المللی نمایاند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ کیهان کلهر و سندیپ داس با دو پیشینه موسیقایی متفاوت یکدیگر را کامل کردند و در کنار یک ویلن و ویلنسل برنامه‌ای درخشان را رقم زدند.

 واشنگتن پست در شماره امروز خود نوشت، یویوما نوازنده برجسته ویلنسل، گروه جاده ابریشم را  با موسیقی‌دانان بین المللی همچون کیهان کلهر برای تلفیق سنت‌ها و سبک‌های مختلف موسیقی شرق و هر از گاه در تلفیق با موسیقی غربی بنیان نهاد. این گروه یکشنبه در سالن کنسرت کندی سنتر به بهانه پانزدهمین سال تورهای این گروه به اجرا پرداخت.

بعضی قطعات موفق‌تر از دیگر قطعات بودند. قطعه «side in side out» از کوجیرو اومه‌زاکی تلاشی بود برای دربرگیری تمام پروژه جاده ابریشم با اجرایی اقتباسی و گوش نواز با اینترلود کوتاه با سازهای ژاپنی. در همه آثار اجرا شده توسط تمام گروه، صدای سازهای غربی بیش از سازهای شرقی به گوش می‌آمد و این مشکلی‌ است که با بلندی صدا نیز حل نمی‌شود.

بسیار موفق‌تر از آن، قطعه «taranta project» از جیووانی سولیما بود که ترکیبی از کوارتت زهی به همراه یک ساز کوبه‌ای اجرا شد. در این اجرا دو طرف بطور کامل در تلفیق درست به اجرا پرداخته و هریک به دیگری اجازه هنرنمایی می‌دادند. از مهمترین و بهترین بخش‌های این کنسرت، اجرای کیهان کلهر با همنوازی سندیپ داس بود.

دو نوازنده بین المللی با دو پیشینه موسیقایی از فرهنگ‌هایی متفاوت به ترتیب از ایران و هند. طبلای هندی که سازی کوبه‌ای و از دو درام تشکیل شده به همراه کمانچه که سازی زهی ایرانی است، یکدیگر را به خوبی تکمیل کردند. به همراه این دو نوازنده، ویلن و ویلنسل نیز همراهی کننده این اجرا بودند.

 قطعه آرام آغاز می‌شد و با تکرار چند موتیف به اوج می‌رسید. این بخش از اجرا بسیار رضایتمند توصیف گردید. قطعه پایانی این کنسرت کاری از ادوارد پرز با نام «لاتین سوییت شش هشتم» بود. گذری بر موسیقی آمریکای لاتین و مجالی برای درخشش دیگر نوازندگان این گروه

نظر شما