شناسهٔ خبر: 29779 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جایزه مهرگان تا پایان سال برگزار می‌شود

علیرضا زرگر، مدیر و برگزار کننده جایزه مهرگان گفت: قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین جایزه خصوصی ادبی کشور یعنی جایزه مهرگان تا پایان امسال برگزار می‌شود. در سال‌های گذشته و در دولت دهم بنا به دلایل مختلف برنامه جایزه مهرگان لغو می‌شد و امسال امیدواریم این جایزه برپا شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ زرگر در گفت‌وگو با عنوان کرد: مهرگان قدیمی‌ترین و نخستین جایزه بخش خصوصی ایران است که سال ۱۳۷۶ و ۱۳۷۷ کار خود را شروع کرد. در حال حاضر برندگان چهاردهمین دوره این جایزه مشخص شده‌اند و دوره های ۱۵ و ۱۶ این جایزه نیز در مرحله مقدماتی‌اند.
 
وی افزود: در میان جوایزی که آغاز دهه ۷۰ راه‌اندازی شد؛ یعنی جایزه بنیاد گلشیری، یلدا و منتقدان مطبوعات برخی‌ از آنها تا سال ۹۱ و ۹۲ به کار خود ادامه دادند اما در حال حاضر جایزه مهرگان تنها بازمانده جوایز قدیمی است که همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. البته این جایزه مانند همه جوایز ادبی که به صورت مستقل و خصوصی اداره می‌شوند با مشکلات و کاستی‌های مختلفی روبه‌روست.
 
مدیر جایزه مهرگان ادامه داد: در سال‌های آخر دولت دهم بیشترین محدودیت را بر این جایزه اعمال کردند به شکلی که حتی از برگزاری مراسم عمومی برای اهدای جوایز نیز مکرراً جلوگیری شد. مهرگان تنها جایزه‌ای است که علاوه بر بخش ادبیات داستانی در حوزه محیط زیست نیز تحت عنوان «مهرگان علم» جوایزی به نویسندگان آثار زیست محیطی و کوشندگان محیط زیست اهدا می‌کند.
 
برگزار کننده جایزه مهرگان توضیح داد: گروه بزرگی از چهره‌های شناخته شده علم و ادبیات ایران عضو هیأت داوری جایزه مهرگان بودند و هستند که از آن جمله می‌توان به زنده‌یاد کریم امامی و همچنین دکتر محمدعلی حق‌شناس، کامران فانی، صفدر تقی‌زاده، عنایت سمیعی، فتح‌الله بی نیاز، حسن میرعابدینی، فرخ امیرفریار، احمد پوری، مهدی غبرایی، علیرضا سیف‌الدینی و خانم‌ها ثریا قزل‌ایاغ، گلی امامی، پروین سلاجقه، مژده دقیقی و شهلا زرلکی در بخش مهرگان ادب اشاره کرد.
 
وی یادآور شد: آقایان رضی هیرمندی، هوشنگ مرادی کرمانی، شهرام اقبال‌زاده، علیرضا خسرونژاد به همراه خانم‌ها پروین سلاجقه، ثریا قزل‌ایاغ، در بخش کودک و نوجوان و دکتر حسنعلی لقایی، اسکندر پیروز، علی پازکی، بهرام معلمی، هوشنگ ضیایی، و خانم‌ها دکتر نسرین معظمی، مهناز مظاهری در بخش مهرگان علم در حوزه محیط زیست فعال‌اند. جایزه مهرگان ادب در بخش رمان و مجموعه داستان از دهه اول تا به امروز به صورت دو سالانه برگزار شده است.
 
زرگر گفت: تدوام کار در چارچوب اصول حرفه‌ای، احترام به حق رأی داوران و ایجاد فضای مناسب برای بی‌طرفانه و منصفانه قضاوت کردن هیأت‌های داوری از مهم‌ترین وظایفی است که در برگزاری جایزه مهرگان مورد توجه است. امسال تا قبل از پایان سال، برندگان دوره ۱۳ و ۱۴ در بخش رمان و مجموعه داستان اعلام می‌شوند و مرحله ۱۵ و ۱۶ که کار خود را شروع کرده در سال آینده برگزار خواهد شد.   
 
وی ادامه داد: پس از مشورت با هیأت امنا و داوران جایزه مهرگان و با توجه به موقعیت فعلی و موضوع لغو مکرر برنامه‌های فرهنگی و هنری مان در آخرین ساعت‌های پیش از برگزاری آن تصمیم گرفتیم که امسال هم مثل سال‌های گذشته مراسم عمومی اهدای جایزه مهرگان برگزار نشود ولی در هر حال جایزه نقدی لوح‌های تقدیر و تندیس جایزه مهرگان  ادب را در دو بخش رمان و مجموعه  داستان تا پیش از پایان سال به دست برگزیدگان آن خواهیم رساند و امیدوار می‌مانیم که در سال آینده وضعیت بهتر شود.
 
مسئول برگزاری جایزه مهرگان با رد شایعاتی که در مورد تعطیلی این جایزه به گوش می‌رسد گفت: جایزه مهرگان همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. کار برگزاری دوره ۱۵ و ۱۶ را شروع کرده‌ایم و پس از نمایشگاه کتاب سال آینده با بررسی همه کتاب‌هایی که در سال ۹۳ چاپ شده‌اند رسماً آغاز می‌شود. همچنین برای دوره‌های بعد با توجه به تحولات و فضای مجازی و نشر الکترونیک ساز و کارهایی پیش‌بینی کرده‌ایم که حقوق همه نویسندگانی که به زبان فارسی می‌نویسند رعایت شود. در این باره از سوی دبیرخانه جایزه مهرگان در سال ۹۴ اطلاع‌رسانی کاملی انجام خواهد شد.

نظر شما