شناسهٔ خبر: 29814 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

احتمال توبیخ ایران از سوی یونسکو بابت اجرا نشدن تعهدات ایران در قبال هنر تعزیه

عضو هیأت مدیره انجمن تعزیه ایرانیان با اشاره به احتمال توبیخ ایران از سوی یونسکو بابت اجرا نشدن تعهدات ایران در قبال هنر ثبت شده تعزیه، متذکر شد: هنوز بنیاد تعزیه تأسیس نشده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمدحسین ناصربخت عضو هیأت مدیره انجمن تعزیه ایرانیان درباره وضعیت تعزیه به عنوان هنر ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو و تعهداتی که باید ایران در قبال این هنر انجام می‌داد به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه هیچ برنامه‌ای در قبال حمایت از هنر تعزیه انجام نشده است و حداقل چیزی که وجود دارد این است که از سوی سازمان جهانی یونسکو به خاطر اجرایی نشدن تعهدات مدنظر برای فعالیت مستمر تعزیه به عنوان میراث هنری ایران که ثبت جهانی شده، توبیخ شویم.

وی یادآور شد: این در حالی است که اگر ما اقداماتی را انجام می‌دادیم سازمان جهانی یونسکو هم به ما برای تداوم این اقدامات کمک می‌کرد. تنها برنامه‌ای که در حمایت از تعزیه انجام می‌شود، اقدامی است که ما در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی برای تعزیه انجام می‌دهیم و البته در برخی سوگواری‌ها هم مجالس تعزیه برگزار می‌شود که این اقدامات کافی نیست.

این فعال و پژوهشگر نمایش‌های آیینی و سنتی متذکر شد: متأسفانه هنوز خبری از راه‌اندازی بنیاد و پژوهشکده تعزیه نیست، در حالیکه اقدام به راه‌اندازی بنیاد و پژوهشکده از تعهدات اصلی ما و مدنظر یونسکو است.

ناصربخت با اشاره به اینکه مسئول مستقیم پروژه ثبت جهانی تعزیه در یونسکو سازمان میراث فرهنگی است، افزود: متأسفانه در دوره گذشته مدیریت این سازمان هیچ اقدامی در راستای حمایت از هنر تعزیه نشد ولی با دوره جدید مدیریتی در سازمان امیدواریم با نگاهی دغدغه‌مند این موضوع پیگیری شود.

عضو کانون نمایش‌های آیینی و سنتی در پایان تأکید کرد: از طریق کانون نیز تا جایی که بتوانیم در هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از هنر تعزیه حمایت خواهیم کرد.

نظر شما