شناسهٔ خبر: 29851 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب عکس «زمان سخت» تحلیل و بررسی اجتماعی می‌شود

محسن راستانی با اشاره به برگزاری مراسم نقد و بازخوانی کتاب «زمان سخت» که به عکس‌های او از بوسنی ۱۹۹۴ اختصاص دارد، گفت: در این مراسم قصد داریم تا با حضور استادان حوزه‌های میان‌رشته‌ای عکس‌های موجود در این کتاب را فارغ از استاتیک هنری، به عنوان یک سند اجتماعی و جامعه شناختی، مورد تحلیل اجتماعی قرار دهیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ راستانی از برگزاری مراسم نقد و بازخوانی کتاب عکس خود با عنوان «زمان سخت خبر داد و گفت: هدف من از برگزاری این مراسم این است که عکاسی ایرانی به گونه‌ای بتواند مورد گفت‌وگو، نقد و تعامل با مخاطبان فرهیخته و دانشگاهی و نگاه میان رشته‌ای قرار گیرد.

کتاب عکس «زمان سخت» تحلیل و بررسی اجتماعی می‌شود

وی که از عکاسان نسل اول بعد از انقلاب اسلامی است ادامه داد: عکس‌ها یک متن قابل قرائت هستند و این قابلیت را دارند که از سوی بسیاری از فعالان فرهنگی  و اجتماعی مورد بازخوانی قرار گیرند تا بتوانیم به این عکس‌ها به عنوان یک سند قرائت اجتماعی و جامعه شناختی نگاه کنیم و فارغ از استاتیک هنری، مورد تحلیل اجتماعی قرار گیرند.

راستانی با اشاره به تبعات اجتماعی جنگ بوسنی گفت: واقعه بوسنی بعد از جنگ ویتنام بزرگ‌ترین حادثه کره خاکی بوده که توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. به خصوص که این موضوع مربوط به مردمانی مسلمان است که در دل غرب اروپا جای گرفته‌اند و این پارادوکس بسیار قابل تأمل است.

وی تأکید کرد: ما در این مراسم قصد نداریم عکس‌ها را از باب هنری و یا خبری نگاه کنیم، بلکه قصد داریم تا با حضور دوستان و استادان مختلف، این موضوع را از باب میان رشته‌ای مورد بررسی قرار دهیم.

راستانی با اشاره به حضور استادان مختلف در این مراسم ادامه داد: ما از باب میان رشته‌ای حضور استادانی چون مسعود کوثری را در این مراسم داریم و همچنین محمود کلاری که نقش موثری در زیبایی شناسی تصویر سینمای ایران داشته و همچنین حسین نصرت از پیشکسوتان این رشته که شناخت مناسبی نسبت به منطقه بالکان و بوسنی دارد را در این مراسم داریم.

وی عنوان کرد: تمام تلاش من این است که تماشاگر عکس‌ها را از میان افراد گزینش کنیم که با نگاه مطالعات فرهنگی و میان‌رشته‌ای به این عکس‌ها بنگرند؛ فعالان عکاسی و میان رشته‌ای نیازمند این تعامل هستند چراکه این دو قشر از هم متفرق و بی خبرند.

 کتاب عکس «زمان سخت» شامل ۱۴۰ عکس سیاه سفید از محسن راستانی و با مقدمه‌ای از مهران کاشانی فیلم‌نامه‌نویس و تحلیل‌گر سینما، با شمارگان دوهزار نسخه به قیمت ۴۵ هزار تومان از سوی انتشارات «انجمن عکاسان دفاع مقدس» منتشر شده است.

مراسم نقد و بازخوانی کتاب عکاسی محسن راستانی از بوسنی ۱۹۹۴، با عنوان «زمان سخت» از ساعت ۱۸ تا ۲۰ پنجشنبه ۱۴ اسفند ماه، در کتابفروشی نشر ثالث برگزار می‌شود.

نظر شما