شناسهٔ خبر: 29860 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

صنعت و دانشگاه نیازمند یک زبان مشترک هستند

مدیر دفتر اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: در حال حاضر به نظر می رسد که ارتباط خوبی میان صنعت و دانشگاه ایجاد نشده چراکه نتوانسته ایم به زبان مشترکی میان این دو برسیم. اگر این دو بخش بتوانند به زبان مشترکی دست پیدا کنند این ارتباط به صورت موثری برقرار خواهد شد و بهبود خواهد یافت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ محمدرضا آقاجانی با بیان اینکه استان مرکزی در عرصه هایی همچون خدمات و کسب و کارهای اینترنتی ضعیف است و این در حالی است که اینگونه کسب و کارها به راحت ترین شکل و با صرف کمترین هزینه قابلیت راه اندازی دارند و بیشترین درآمد را می توان از این محل کسب کرد گفت: این رشته ها در سراسر جهان نیز جایگاه ویژه دارند.

وی افزود: در استان مرکزی ۲۸۰۰ واحد صنعتی وجود دارد. باید دانشجویانی که رشته های تحصیلی آنها مرتبط با صنعت است شناسایی شده و آسیبب شناسی در اشتغال آنها صورت بگیرد تا راهکارهای بکارگیری آنها براساس ظرفیت هایی که در صنعت وجود دارد مشخص شود.

آقاجانی همچنین افزود: بخشی از صنایع ما یا کامل فعالیت نمی کنند یا نیمه کامل هستند؛ می توان با شناسایی بخش هایی که کامل نشده دانش آموختگان، دانشجویان و افراد جویای کار را به سمت این بخش ها هدایت کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه ارتباط میان صنعت و دانشگاه در مسیر استمرار برگزاری این نمایشگاه ها اتفاق خواهد افتاد گفت:برای بهبود ارتباط باید روی شناسایی و گزینش غرفه‌داران در نمایشگاه بیشتر دقت شود. اگر به دنبال ارتباط صنعت و دانشگاه هستیم باید درخصوص برنامه هایی که بعنوان برنامه های اصلی و فرعی نمایشگاه تدوین می شود تفکر و تعمق صورت گرفته و در حقیقت یک برنامه ریزی شش ماهه را تدوین و اجرا کنیم در اینصورت این نمایشگاه می تواند در مسیر برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه نقش موثری را ایفا کند.

آقاجانی افزود: در دانشگاه با افرادی مواجه هستیم که صاحب علم هستند و براساس آموخته هایشان از یک دیدگاه ویژه برخوردارند و در صنعت نیز با افرادی مواجه هستیم که در کنار علم بر تجربه هم تکیه دارند و می توان گفت تجرربه در صنعت جایگاه مهمتری را نسبت به مباحث علمی به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر به نظر می رسد که ارتباط خوبی میان این دو بخش ایجاد نشده چراکه نتوانسته ایم به زبان مشترکی میان این دو برسیم. اگر این دو بخش بتوانند به زبان مشترکی دست پیدا کنند این ارتباط به صورت موثری برقرار خواهد شد و بهبود خواهد یافت.

آقاجانی بر لزوم حضور دانشجویان به عنوان بازدید کننده در این نمایشگاه جهت آشنایی با اصول کارآفرینی و فرصت های شغلی تاکید کرد و گفت: باید روی دانش آموزان نیز برنامه ریزی کنیم. دانش آموز امروز دانشجوی فرداست همانطور که دانشجوی امروز فارغ التحصیل فرداست و باید چرخ های این کشور را بچرخاند براین اساس باید روی جامعه دانش آموزی بویژه دبیرستان فکر و برنامه ریزی کنیم.

وی اظهار کرد: اگر به این دو قشر به عنوان سرمایه های اصلی توجه کنیم اهداف آینده تحقق خواهد یافت.

نظر شما