شناسهٔ خبر: 29895 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

متن كامل بيانيه هيأت داوران جايزه مهرگان ادب

هیأت داوران مهرگان ادب از میان 143 رمان، نوولت و داستان بلند كه در سال‌های 1390 و 1391 در ایران منتشر شده است و همچنین از میان 168 مجموعه داستان كوتاه كه در سال‌های مذكور انتشار یافته برندگان نهایی جایزه مهرگان ادب (دوسالانه 1391-1390) را برگزیده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سيزدهمين و چهاردهمين دوره جايزه مهرگاه شب گذشته پنجشنبه برگزار شد و مهدي غبرايي، بيان هيات داوران را براي حاضران قرائت كرد. غبرايي در اين بيانيه گفت: هیأت داوران اشاره به این نكته را ضروری می‌داند كه در این دوره نیز همچون سال‌های قبل تنگناها و محدودیت‌های قابل توجهی در راه انتشار ادبیات داستانی معاصر وجود داشته و بروز و ظهور سلیقه‌ها و دیدگاه‌های متفاوت و گاه متضادِ هم، شرایط دشواری برای بعضی نویسندگان پدید آورده است، بدون شک چنانچه فضای حاکم بر ممیزی کتاب تغییر کند و محدودیت‌ها کاهش یابد می‌توان امیدوار بود كه آثار درخشان‌تری چاپ و منتشر شود. در هر حال گزینش هیأت داوران محدود به بررسی آثار منتشر شده در طول دوره است.
 
در بخش رمان، نوولت و داستان بلند هیأت داوران با اکثریت آرا رمان «مردگان جزیره موریس» نوشته فرهاد کشوری از نشر زاوش را به دلیل برخورد آمیخته به تخیل با رویدادهای تاریخی و تأکید ضمنی بر ارزش ادبیات و نوشتن خاطرات، به عنوان بهترین رمان فارسی انتخاب کرده و شایسته دریافت تندیس مهرگان ادب و جایزه نقدی دانسته است. هیأت داوران در انتخاب این رمان، علاوه بر نقاط قوت آن، تلاش‌های مستمر و چندین ساله نویسنده را در روایت داستان‌های متنوع مد نظر داشته است.
 
هیأت داوران هم‌چنین با اکثریت آرا رمان «گراف گربه» را نوشته هادی تقی‌زاده از نشر روزنه به دلیل نوآوری در فضاهای علمی و تخیلی و امر خیالی شایسته دریافت لوح تقدیر مهرگان ادب و عنوان رمان تحسین شده هیأت داوران دانسته است.
 
در بخش مجموعه داستان کوتاه هیأت داوران به اتفاق آرا مجموعه داستان «سمفونی قورباغه‌ها» نوشته کرم رضا تاج مهر (دریکوندی) از نشر قطره را به دلیل اجرای فرم‌های متنوع روایت، رعایت ایجاز مصون از حذف و ارایه تصاویری زیباشناختی از دردها و امیدهای انسان به عنوان بهترین مجموعه داستان کوتاه انتخاب کرده و شایسته دریافت تندیس مهرگان ادب و جایزه نقدی دانسته است.
 
هیأت داوران مجموعه داستان فوق‌الذكر را به عنوان یکی از درخشان‌ترین مجموعه داستان‌های منتشر شده در یک دهه اخیر دانسته و خشنودی خود را از دست به قلم شدن نویسنده‌ای جوان و با استعداد در شهری کوچک و دور از تهران پنهان نمی‌دارد.
 
در میان دیگر مجموعه داستان‌ها، تک داستان‌های درخشان و زیبایی وجود داشت که هر یک می‌توانست موجب برکشیدن و انتخاب یک مجموعه داستان شود، ولی توجه هیأت داوران به همه داستان‌های یک مجموعه و کلیت اثر بود و به همین دلیل هیأت داوران به اتفاق آرا از میان مجموعه داستان‌ها مجموعه داستان «نوروز آقای اسدی» نوشته محمد کلباسی از نشر چشمه را به دلیل رویكردهای ارزشمند معنایی و گزینش زاویه دید مطلوب و تمركز بدون حاشیه روی كانون روایت، به عنوان اولین مجموعه داستان تحسین‌شده هیأت داوران و مجموعه داستان «آن‌ها کم از ماهی‌ها نداشتند» را نوشته شیوا مقانلو از نشر ثالث به دلیل توازن نقل و تصویر در بازنمایی امر درونی انسان به عنوان دومین مجموعه داستان تحسین شده هیأت داوران انتخاب کرده و هر دو مجموعه داستان را شایسته دریافت لوح تقدیر مهرگان ادب و عنوان مجموعه داستان تحسین شده هیأت داوران دانسته است.
 
هیأت داوران هم‌چنین دو مجموعه داستان «امروز شنبه» نوشته یوسف انصاری از نشر افراز و «بوی قیر داغ» نوشته علی‌اکبر حیدری از نشر روزنه را شایسته تقدیر می‌داند.
 
         
هیأت داوران مهرگان ادب
دوره‌های سیزدهم و چهاردهم- اسفندماه ۱۳۹۳
فتح الله بي‌نياز، علیرضا سیف‌الدینی و مهدی غبرایی
 

نظر شما