شناسهٔ خبر: 29910 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار مجموعه آثار سه نویسنده مطرح جهانی

مجموعه آثار بریل بینبریج، پیتر کری و برایان اِوِنسن، سه نویسنده‌ی مطرح جهانی، در ایران منتشر می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ مجموعه آثار بریل بینبریج، نویسنده‌ی مطرح انگلیسی، با ترجمه‌ی سلما رضوان‌جو و آزاده فانی به چاپ می‌رسد. آثاری که از بریل بینبریج در نشر شورآفرین در دست انتشار و ترجمه‌اند عبارت‌اند از: وقت‌ِ هرز، روز گردش در کارخانه، استاد جورجی، هر کس برای خودش، خیاط زنانه، یک اتفاق بسیار بسیار بزرگ، پسران روز تولد، بنا به گفته‌ی کویینی، و دختری با پیرهنِ گُلدار.

ناشر در معرفی این نویسنده نوشته است: بریل بینبریج (1932-2010) نویسنده‌ی بزرگ بریتانیایی که از او با عنوان «جواهر ملت انگلیس» یاد می‌شود و بیش‌تر او را به خاطر داستان‌های روانشناسانه‌اش می‌شناسند، بیش‌ترین نامزدی جایزه‌ی بوکر را در کارنامه‌ی خود دارد: پنج بار. بینبریج سال 2010 به پاس همین حضور پیوسته در نامزدی نهایی جایزه‌ی بوکر، از سوی آکادامی بوکر مورد تقدیر قرار گرفت. بینبریج در سال 2009 نیز نامزد دریافت جایزه‌ی نوبل شده بود. همچنین بینبریج دو بار جایزه‌ی ویتبرد (جایزه‌ای که در سال‌های 1971 تا 2005 در انگلستان به آثاری که هم از حیث ارزش ادبی برتر بودند و هم لذت‌بخش و خوش‌خوان به حساب می‌آمدند اعطا شده است) را در سال‌های ١٩٧٧ و ١٩٩٦ برای نوشتن بهترین رمان کسب کرد: رمان‌های «هرکس برای خودش» و «وقتِ هرز». رمان «روز گردش در کارخانه‌ی شراب‌سازی» نیز علاوه بر نامزدی بوکر، برنده‌ی جایزه‌ی داستان‌نویسی گاردین شد و در روزنامه‌ی انگلیسی مشهور آبزِروِر در فهرست صد رمان برتر دنیا جای گرفت. سال ٢٠٠٨، روزنامه‌ی تایمز، بریل بینبریج را در فهرست خود به عنوان ٥٠ نویسنده‌ی بزرگ بریتانیایی از سال ١٩٤٥ تا 2008 قرار داد.

 

**

بعد از انتشار رمان «طوطی و اُلیور در آمریکا»، مجموعه‌ آثار پیتر کری، نویسنده‌ی مطرح استرالیایی، با ترجمه‌ی ملیحه قدرتی و سارا شجیرات منتشر می‌شود. این آثار عبارت‌اند از: طوطی و اُلیور در آمریکا، اُسکار و لوسیندا، سرگذشت واقعی دارودسته‌ی کلی، جک مگز، زندگی غیرعادی تریستان اسمیت، خوشبختی، ایلی واکر، کیمیای اشک، زندگی جعلی من، و فراموشی.

ناشر در معرفی این نویسنده هم نوشته است: پیتر کری (-1943)، بزرگ‌ترین نویسنده‌ی تاریخ استرالیا، یکی از سه نویسنده‌ای است که تاکنون توانسته دو بار جایزه‌ی بوکر را از آن خود کند؛ کری نخستین جایزه‌ی بوکر خود را در سال 1988 برای رمان «اسکار و لوسیندا» و دومین جایزه را برای رمان «سرگذشت واقعی دارودسته‌ی کِلی» در سال 2001 دریافت کرد و برای رمان «طوطی و اُلیور در آمریکا» در سال 2010 نامزد نهایی جایزه‌ی بوکر شد. علاوه بر بوکر، کری تاکنون سه بار برنده‌ی جایزه‌ی ادبی مایلز فرانکلین شده و بارها نیز به عنوان برنده‌ی بعدی دریافت جایزه‌ی ادبی نوبل از او نام برده شده است.

پیتر کری تاکنون به دریافت سه رتبه‌ی افتخاری نائل آمده؛ عضو برگزیده در انجمن پادشاهی ادبیات انگلستان (1989)، عضویت افتخاری آکادمی علوم انسانی استرالیا (2001) و عضویت در آکادمی علوم و هنر آمریکا (2003). همچنین در سال 2010، تصویر پیتر کری، روی دو تمبر پُستی استرالیا، از سری تمبرهایی که به «اسطوره‌های استرالیایی» اختصاص دارد، نقش بست. کری در 11 ژوئن 2012، «به خاطر خدمات برجسته‌اش در عرصه‌ی ادبیات، در مقام یک رمان‌نویس، و به دلیل ارتقای سطح بین‌المللی هویت استرالیا، در مقام استاد و مرشدی برای نویسندگان نوظهور»، به‌عنوان و درجه‌ی سلحشوری استرالیا رسید.

 

**

بعد از انتشار «انجمن اُخوت ناقص‌العضوها»، مجموعه آثار برایان اِوِنسن، نویسنده‌ی مطرح ژانر وحشت آمریکا، با ترجمه‌ی وحیداله ‌موسوی منتشر می‌شود.

نشر شورآفرین که این کتاب را منتشر می‌کند در معرفی این نویسنده عنوان کرده است: برایان اِوِنسن (-1966) در زمره‌ی نویسندگان آمریکایی تاثیرگذار و چیره‌دست در حوزه‌ی «دارک فیکشن» darkfiction (آثاری برخوردار از سازمایه‌های وحشت که بیرون از تعاریف معیار ادبیات وحشت جای می‌گیرند) و ادامه‌دهنده‌ی سبک سوررئال و کافکایی است. اِوِنسن تاکنون سه ‌بار جایزه اُ. هنری را از آن خود کرده، که یکی از آن‌ها برای نخستین کتابش «زبان آلتمن» در سال 1998 بود. موفقیت «زبان آلتمن» تا آن‌جا بود که ژیل دلوز فیلسوف بزرگ فرانسوی درباره‌ی این کتاب نوشت: «کتاب زبان آلتمن به‌دلیل شیوه‌ی زبانی و سبک غیرمعمولی‌اش، و به‌دلیل خشونت و قدرت واژ‌گانش، آن‌چنان نظرم را جلب کرد که ناگزیر به ستایش آن هستم.» اِوِنسن، بعد از موفقیت چشم‌گیر «زبان آلتمن»، توانست با انتشار «چاقوی لرزان»، جایزه‌ی IHG برای بهترین مجموعه‌ داستان، با «انجمن اُخوت ناقص‌العضوها» عنوان نویسنده‌ی بهترین رمان وحشت سال 2010 آمریکا و برترین کتاب‌های 2010 نیویورک تایم اوت را از آن خود کند. همچنین «پرده‌ی باز» دیگر کتاب او به مرحله‌ی‌ نهایی جایزه‌ی ادگار آلن پو و IHG رسید.

مجموعه آثار برایان اونسن به این شرح است: انجمن اُخوت ناقص‌العضوها، زبان آلتمن، پدر دروغ‌ها، چاقوی لرزان و پرده‌ی باز.

نظر شما