شناسهٔ خبر: 29918 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی:گرفتار چالش علم‌زدگی هستیم

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: تمدن غرب نقطه مزیت خود را علم و فناوری می‌داند، در حالی که ما هنوز در چالش اتکا به این فرهنگ یا استقلال از علم غرب هستیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم  درباره دیدگاه‌های علم زده داخل کشور و ترویج این دیدگاه‌ها توسط شبکه‌های اپوزیسیونی و همینطور نگاه‌هایی که در انقلاب اسلامی ایران در مواجهه با این دیدگاه‌ها شایع است، عنوان کرد: این از بحث‌های قدیمی است که هیچ گاه هم کهنه نمی‌شود، بحث مواجهه انقلاب اسلامی با  تمدن جدید که بنیانگذارش نیز غرب است، از همان ابتدای انقلاب وجود داشته است.

 وی در ادامه افزود: طبعاً تمدن غرب هم بنیان و نقطه مزیت خود را علم و فناوری‌اش می‌داند یا به عبارتی علم و فناوری خود را نقطه برتری خود به حساب می‌آورد به همین جهت این سؤال که چه اندازه انقلاب اسلامی ایران حیات خود را با اتکا بر همین علم و فناوری باید ادامه بدهد یا خیر، بحث چالش برانگیزی است، متأسفانه ما گاهی از این راه فاصله گرفتیم و مطرح کردیم که ما بنا نیست اتکای ما به علم و فناوری غرب باشد، و گاهی هم به آن نزدیک شدیم و طرح کردیم که اتفاقاً نقطه اشکال ما همین است که باید به ترجمه و کارهای غربیان بیشتر توجه کنیم!

حجت‌الاسلام پیروزمند با تأکید بر اینکه جامعه ایران همیشه در این کشاکش بوده و هست، افزود: الان همین بحث را ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مطرح کرده و در قالب اثری کار کردیم در واقع به نوعی در این بحث ورود پیدا کردیم.

وی درباره فعالیت‌های مکتوب اخیر خود توضیح داد: چند اثر در این ارتباط منتشر کردیم که یکی همان «مناسبات دین و فرهنگ» است که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی هم منتشر شده و دیگری تحت عنوان «ولایت فقیه؛ نظام معقول» که در چاپ جدید مقدمه مفصلی هم بدان افزودیم تحت عنوان «روشنفکری بیمار، جنگ نرم، ولایت فقیه» تدوین شده است.

قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم افزود: در این بخش سعی کردیم جریان فتنه در ایران را غیر مستقیم به روشنفکری بیمار ربط دهیم، این کتاب در ادامه جنگ نرم را نیز توضیح داده که از چه قاعده‌ای پیروی کرده و ما باید در این حوزه چه هوشیاری از خود نشان دهیم. یک اثر دیگری هم که کار کردیم به رابطه دین و علم یا به عبارتی رابطه منطقی دین و علوم کاربردی می‌پردازد که از مباحث روز جامعه است. بحث دیگر هم تحول حوزه علمیه با عنوان «حوزه علمیه، گذشته و حال» است.

نظر شما