شناسهٔ خبر: 29923 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آیا کمال تبریزی می‌تواند مردم را با محیط‌زیست آشتی دهد؟

فیلم «طعم شیرین خیال» در جشنواره نظر منتقدان و علاقمندان به آثار تبریزی را به خود جلب نکرد اما محمد علی حسین نژاد، تهیه کننده «طعم شیرین خیال» معتقد است که این فیلم عامه پسند ساخته شده تا مخاطبان بیشتری برای دیدن آن به سالن های سینما بروند و به حمایت از محیط زیست ترغیب شوند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسکانیوز؛ کمال تبریزی امسال با فیلم «طعم شیرین خیال» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت، فیلمی با موضوع حمایت از محیط زیست و استفاده هرچه بیشتر از انرژی خورشیدی. این فیلم در جشنواره نظر منتقدان و علاقمندان به آثار تبریزی را به خود جلب نکرد اما محمد علی حسین نژاد، تهیه کننده «طعم شیرین خیال» معتقد است که این فیلم عامه پسند ساخته شده تا مخاطبان بیشتری برای دیدن آن به سالن های سینما بروند و به حمایت از محیط زیست ترغیب شوند. حال «طعم شیرین خیال» یکی از فیلم هایی است که در برنامه اکران نوروزی قرار گرفته است.

حضور حجت الله ایوبی در حاشیه رونمایی از فیلمهای جشنواره فجر (10)

محمدعلی حسین‌نژاد در مورد سفارشی بودن «طعم شیرین خیال» گفت: همه پس از دیدن فیلم تصور می کنند که با حمایت سازمان محیط زیست ساخته شده، اما این سازمان نه حمایت مالی از آن انجام داده و نه حمایت مشاوره ای. قبل از ساخت «طعم شیرین خیال» با معصومه ابتکار جلسه داشتیم برای حمایت های مالی و مشاوره ای ، ایشان از ساخت چنین فیلمی استقبال کردند اما گفتند  امکان حمایت مالی وجود ندارد چون بودجه ای که برای انجام فعالیت های فرهنگی در اختیار این سازمان قرار دارد محدود است اما قول دادند که کارشناسانشان را در اختیار ما قرار دهند برای بحث های مشاوره ای فیلم، اما متاسفانه این کار را هم انجام ندادند.

او در این مورد افزود: ما درخواست هایی را برای مشاوره های کارشناسی سازمان محیط زیست ارائه دادیم اما این سازمان حتی کمک های مشاوره ای هم در راستای حمایت از «طعم شیرین خیال» انجام نداد، به همین دلیل زمانی که کمال تبریزی از من خواست تا معصومه ابتکار برای اکران فیلم در برج میلاد دعوت شود،  من استقبال نکردم.

حسین نژاد در ادامه از همراهی نکردن وزارت نیرو با این پروژه چنین گفت: در بعضی از صحنه ها نیاز به پنل های خورشیدی داشتیم، از وزارت نیرو درخواست کردیم تا پنل خورشیدی در اختیار ما قرار دهد اما متاسفانه وزارت نیرو پنل ها را در اختیار ما نگذاشت برای همین مجبور شدیم برخی از پنل ها را از شرکت های خارجی تهیه کنیم و بعضی دیگر را به وسیله نرم افزارهای کامپیوتری طراحی کنیم که هزینه ساخت فیلم را بالا برد.در واقع هر جا که ما نیازمند کمک کارشناسان بودیم ما را یاری نکردند.

او با اشاره به شعاری نبودن «طعم شیرین خیال» گفت: ما به عنوان یک گروه فیلمساز تصمیم گرفتیم که مسئله محیط زیست را در سینما بسیار جدی مطرح کنیم به شکلی که شعاری نباشد و بیننده با دیدن آن به طبیعت بیشتر توجه کند.

محمد علی حسین نژاد درباره حرکت جالب کمال تبریزی در هنگام اکران این فیلم در برج میلاد گفت: حرف کمال تبریزی در آن زمان این بود که فیلم در جشنواره به شکل اکران عموم نیست که همه بتوانند آن را ببینند و جشنواره برای قشری است که سینما برایش جدی تر است پس بهتر است که فیلم سانسور نشود و در زمان اکران عموم اگر تغییری لازم بود انجام شود.

او در این مورد افزود: در زمان ساخت « طعم شیرین خیال» به سیاسی بودن مسئله انرژی اتمی توجه نداشتیم و تنها توجه ما براین بود که انرژی خورشیدی جایگزین  مناسب تری برای سوخت های فسیلی نسبت به انرژی اتمی است به طوری که انرژی اتمی در کشورهای دیگر در حال از رده خارج شدن است اما بعد از پذیرش فیلم در جشنواره، با توجه به کشمکش های موجود در مورد موضوع هسته ای موافق به تغییر آن دیالوگ در فیلم شدیم.

او در مورد ایده ساخت «طعم شیرین خیال» گفت: ایده ساخت این فیلم از یک مجمع جهانی که من در آن حضور داشتم شکل گرفت، بحثی که در این مجمع مطرح شد حول این محور بود که چرا سینما در بحران های زیست محیطی دنیای امروز کمتر وارد می شود. زیرا این بحران ها تهدیدی جدی برای کل حیات بشر هستند به همین دلیل باید توجه ویژه ای برای حل آنها شود و این در حالی است که یکی از مهم ترین این معضلات بحث بحران آب و انرژی های پاک است که کمتر به آن پرداخته می شود و سینما در این زمینه بسیار می تواند رسانه مفیدی باشد.

حسین نژاد در مورد تاثیر گذاری سینما برای حل این بحران گفت: فیلم های مستند فراوانی درباره محیط زیست و حمایت از آن ساخته شده ولی کمتر موثر واقع شده اما فیلم های داستانی در این زمینه بسیار می توانند مسمر ثمر واقع شوند زیرا سینما تاثیرگذاری بیشتری دارد.

او درباره تحقیقات صورت گرفته برای ساخت این فیلم گفت: دوسال تحقیقات انجام شد در زمینه مشکلات زیست محیطی و بعد از آن فیلمنامه نوشته شد، در نوشتن فیلمنامه به مواردی مثل عامه پسند بودن و تاثیر گذاری آن توجه ویژه ای شد و در فضا سازی به سمت یک داستان کمدی رفتیم تا مردم بیشتر با آن ارتباط برقرار کنند تادر قالب یک داستان شیرین بتوانیم مردم را به حمایت از محیط زیست ترغیب کنیم.

او در پایان با درخواست از سازمان محیط زیست برای حمایت از این فیلم در زمان اکرن گفت: قطعا انتظار داریم که معصومه ابتکار در زمان اکران فیلم برای تبلیغات شهری ما را حمایت کند تا مردم استقبال بیشتری داشته باشند از این فیلم و با دیدن آن به طبیعت و محیط زیست اهمیت بیشتری دهند.

نظر شما