شناسهٔ خبر: 29936 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اله‌کرم: اثبات تخلف استادان چندان ساده نیست

سعیدرضا اله‌کرم، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان این مطلب که تخلفات احتمالی در همکاری مشترک استاد و دانشجو در تولید کتاب از سوی دانشگاه قابل پیگیری است، گفت: اثبات تخلف حذف نام دانشجو در فرایند تولید کتاب از سوی مدرس دانشگاه چندان ساده نیست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دکتر سعیدرضا اله‌کرم، پژوهشگر برتر کشور در سال 93 درباره وضعیت همکاری استاد و دانشجو در حوزه تولید کتاب اظهار کرد: مشارکت بین مدرس دانشگاه و دانشجو در حوزه ترجمه یا تألیف کتاب، یک همکاری اخلاقی است و به عبارتی دیگر، هر دو طرف نسبت به یکدیگر تعهد اخلاقی دارند.
 
وی درباره حذف نام دانشجو از سوی استاد به‌عنوان تخلفی در فرایند این همکاری افزود: اگر تخلفی در این رابطه ایجاد شود، نیازمند پیگیری دانشگاه است. البته اثبات این تخلف چندان ساده نیست و با طرح ادعای دانشجو، امکان خدشه‌دار شدن آبروی حرفه‌ای استاد وجود دارد.
 
ارائه سمینار یا تحقیق کلاسی، جزو وظایف دانشجوست 
اله‌کرم با تأکید بر لزوم بررسی ادعای دانشجویان در وجود تخلف از سوی مدرس دانشگاه در فرایند تولید کتاب مشترک ادامه داد: گاهی مدرسان دانشگاه براساس موضوع پروژه دانشجویی، به تألیف کتاب اقدام می‌کنند و بعد از انتشار کتاب، دانشجو مدعی آن می‌شود؛ این در حالی است که ارائه سمینار یا تحقیق کلاسی، جزو وظایف دانشجو است و نمی‌تواند خود را صاحب کتابی بداند که هیچ سهمی در آن ندارد.
 
مؤلف کتاب «فولادهای زنگ نزن دوپلکس» با اشاره به تجربه همکاری مشترک با دانشجویان در انتشار کتاب گفت: دانشجویان مقطع کارشناسی، از نظر علمی در جایگاهی نیستند که با مدرس دانشگاه برای تولید کتاب همکاری داشته‌ باشند. در مقطع کار‌شناسی‌ارشد نیز مدرس باید با دقت نسبت به انتخاب دانشجویان توانمند برای تولید کتاب اقدام کند و به‌عبارتی دیگر مدرس حداکثر یک یا دو نفر را برای ترجمه یا تألیف یک کتاب انتخاب می‌کند و با پایبندی به اصول اخلاقی فرایند تولید کتاب را دنبال می‌کنند.
 
حذف نام دانشجو از شناسنامه کتاب منطقی نیست 
پژوهشگر برتر کشور در سال 93، در ادامه با اشاره به تجربه شخصی‌اش در همکاری با دانشجو در حوزه نشر اظهار کرد: حداکثر با یک یا دو دانشجو به تولید کتاب اقدام کرده‌ام و در نهایت اسم دانشجو را کنار اسم خودم گنجاند‌ه‌ام. حذف نام دانشجو از شناسنامه یک کتاب که نتیجه یک همکاری دانشگاهی است، به هیچ وجه منطقی نیست، چراکه یک مدرس دانشگاه با توجه به کمبود زمان و مشغله‌های مختلف نمی‌تواند مدعی شود به تنهایی به ترجمه کتاب اقدام کرده است.
 
وی درباره دیدگاه برخی مدرسان دانشگاه، درباره توانمند نبودن دانشجو در تولید کتاب گفت: به‌‌نظر می‌رسد که دانشجویان مقاطع کار‌شناسی‌ارشد یا دکترا از توانمندی لازم برای ورود به عرصه تألیف با ترجمه کتاب برخوردار نیستند. توانمندی علمی به تنهایی کفایت نمی‌‌کند، بلکه برای حصول نتیجه معقول، وجود تجربه ضروری است.  
 
لزوم تمرکز دانشجو بر پژوهش و تحقیقات
عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی متالورژی و مواد دانشگاه تهران در ادامه عنوان کرد: اگر دانشجو زمان پژوهش و تحقیقات خود را برای انتشار کتاب صرف کند، چندان حرکت جدی در مسیر فعالیت‌های علمی نداشته است.
 
اله‌کرم ادامه داد: به‌عنوان یک مدرس دانشگاه در بررسی سابقه پژوهشی دانشجوی متقاضی ورود به مقطع دکترا، چندان به کتاب‌های تألیفی وی توجه ندارم و برای پذیرش آن اقدام نمی‌کنم، چراکه این شخص به‌ جای تمرکز بر پژوهش و مطالعه و بررسی مقالات علمی، به انتشار کتاب توجه داشته که اهمیتی نیز ندارند.
 
مترجم کتاب «خوردگی و حفاظت کاتدی خطوط لوله» تأکید کرد: معقدم یک دانشجو کارشناسی‌ارشد و دکترا باید در زمان تحصیل فقط به پژوهش و کسب دانش متمرکز شود و به‌صورت مشارکتی به تولید کتاب اقدام کند.

نظر شما