شناسهٔ خبر: 29994 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب تخت جمشید از نگاه آنتوان سوریوگین در کاخ گلستان رونمایی می‌شود

کتاب تخت جمشید از نگاه آنتوان سوریوگین چهارشنبه 20 اسفند در کاخ گلستان تهران رونمایی می‌شود. این کتاب مشتمل بر مجموعه تصاویر آثار باستانی تخت جمشید از دوران قاجار است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ داریوش نویدگویی، مدیر انتشارات نویدشیراز گفت: این کتاب که مشتمل بر مجموعه تصاویر آثار باستانی تخت جمشید از دوران قاجار است، توسط طاهره اسلامی و درنا نویدگویی تدوین و ترجمه شده است.
کتاب تخت جمشید از نگاه آنتوان سوریوگین در کاخ گلستان رونمایی می‌شود
وی ادامه داد: کتاب تخت جمشید از نگاه آنتوان سوریوگین، با حمایت بنیاد پژوهشی پارسه - پاسارگاد از سوی انتشارات نوید شیراز نیز منتشر شده است.

آنتوان سوروگین، اواخر دهه ۱۸۳۰ میلادی برابر با حدود سال ۱۲۱۹ خورشیدی در سفارت روسیه در تهران از یک پدر و مادر گرجی‌تبار ارمنی زاده شد و سال‌های نخستین عمرش را در تهران گذراند. پدرش واسیلی، خاورشناس و دیپلمات سفارت روسی تزاری در تهران بود.

آنتوان، در کودکی به هنر نقاشی علاقه داشت. او پس از فوت پدرش در حادثه اسب سواری در تهران، به همراه مادر مادرش به گرجستان بازگشت. آنتوان پس از مرگ پدر برای کمک به خانواده نقاشی را کنار گذاشت و همراه با برادرانش امانوئل و کولیا نزد عکاس معروف روسی دیمتری ایوانویچ ژرماکوف در تفلیس عکاسی آموخت.

او در سال ۱۸۷۰ میلادی برابر با سال ۱۲۴۹ خورشیدی، همراه با برادرانش به تبریز آمد و در آنجا ساکن شد و به دستگاه ولیعهد مظفرالدین میرزا راه یافت و از او لقب «خانی» نیز گرفت. آنها پس از مدتی به تهران آمدند و در تهران یک استودیو عکاسی در خیابان علاءالدوله (فردوسی) کنار در شرقی میدان مشق دایر کردند. آنتوان در تهران با یک دختر ایرانی ارمنی نژاد ازدواج کرد که حاصل این ازدواج هفت فرزند بود.

این عکاس دوره قاجار برای کامل کردن مجموعه عکس‌های خود به اکثر نقاط ایران سفر کرد و از سوژه‌های گوناگون بهترین تصاویر را تهیه کرد. مردم، مناظر، بناهای تاریخی، آداب و رسوم، مشاغل و حرفه‌ها، اشیاء و سرانجام تمام زوایای زندگی ایرانیان سوژه عکاسی او بود.

آنتوان سوریوگین از عکاسانی بود که از سوی دربار برای عکاسی از بناهای باستانی به تخت جمشید فرستاده شد. عکس‌های این عکاس همگی پیش از شروع حفاری در تخت جمشید گرفته شده است و تصاویری متفاوت از آنچه امروز علاقه‌مندان تاریخ باستان را به فارس می‌کشاند به ما نشان می‌دهد.

وی، سرانجام در سال ۱۹۳۳ (میلادی) برابر با سال ۱۳۱۲ خورشیدی بر اثر عفونت کلیه در تهران درگذشت و در گورستان ارامنه تهران به خاک سپرده شد.

کتاب تخت جمشید از نگاه آنتوان سوریوگین چهارشنبه ۲۰ اسفندماه ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح در کاخ گلستان تهران رونمایی خواهد شد.

نظر شما