شناسهٔ خبر: 30003 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«جامعه شناسی شعر امروز» در ویترین کتابفروشی‌ها

کتاب «جامعه‌شناسی شعر امروز» با عنوان فرعی «بررسی دیالکتیکی اشعار شاملو، فروغ و اخوان» نوشته مهدی گوهریان و هدی فرازمند منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ در مقدمه این کتاب بحثی کلی درباره تاریخ ادبیات معاصر یا به بیان دیگر تأثیر سیاست و اجتماع بر شعر و هنر معاصر انجام می‌شود و در بخش‌های نخستین این کتاب درباره آرا و نظرهای افلاطون به عنوان نخستین جامعه‌شناسی که در حوزه ادبیات و هنر نیز نظر می‌دهد، بحث می‌شود.
 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «از عهد باستان آرای افلاطون از رابطه بین جامعه و ادبیات و اثرگذاری متقابل بین این دو خبر می‌دهد، افلاطون را با توجه به دست‌نوشته‌هایش و نظراتی که نسبت به هنرمندان بخصوص شاعران داشته است می‌توان به عنوان اولین نظریه‌پرداز در حوزه جامعه‌شناسی معرفت هنری دانست.
 
وی برای هنر به خصوص شعر خاصیتی کارکردی قائل است که حکایت از اثربخشی بر زندگی اجتماعی دارد. افلاطون در کتاب جمهوری فعالیت هنری را در کنار سایر حرفه‌ها و صنعت‌های جامعه آورده است ولی کالای هنری را نازل‌تر از کالای صنعتی دانسته است.»
 
در این کتاب با نگاهی به اشعار سه شاعر بزرگ معاصر، شاعری مانند شاملو که در شعرهایش مستقیماً موضع سیاسی می‌گرفت و شعرهای اخوان که تا حدود زیادی به طور مثال خفقان جامعه ایران را در دوران خود نشان می‌دهد و شعرهای فروغ که به میزان قابل توجهی اجتماعی است از زاویه جامعه‌شناختی بحث شده است.
 
در بخش دیگری از این کتاب تحت عنوان «تحلیل شعرها منتخب احمد شاملو» می‌خوانیم: «شاملو در شعر «بر سنگ‌فرش» مبارزان و قشر پیشرو را به ستارگانی تشبیه می‌کند که با اهدای جان خود، به مردم آگاهی می‌بخشند و آنها را از ماهیت استبدادی و خفقان جامعه آگاه می‌کنند. شاعر در این شعر فاجعه عظیم کشتار مبارزان آزادی‌خواه را گوشزد می‌کند...
 
شاعر که نسبت به مسایل جامعه بی‌تفاوت نیست و خود احساس مسوولیتی می‌کند، با دیدن صحنه‌های کشتار آزادی‌خواهان، دست به عمل می‌زند و نقش قشر پیشرو را در روشن کردن مردم و پدیدارشناسی واقعیت‌های جامعه ایفا می‌کند.»
 
کتاب «جامعه‌شناسی شعر امروز» در دو فصل و ۲۲۶ صفحه در شمارگان هزار نسخه به قیمت ۱۳ هزار تومان به تازگی از سوی انتشارات تیرگان منتشر شده است.

نظر شما