شناسهٔ خبر: 30006 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

قانون مالیاتی جدید اتحادیه اروپا برای کتاب‌های الکترونیکی

اتحادیه اروپا در قانونی جدید تصویب کرد کتاب‌های الکترونیکی/ e-Book یک سرویس الکترونیکی محسوب شده و مالکان آن باید بیشتر از نرخ معمول برای کتاب‌های چاپی مالیات پرداخت کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان، دادگاه اروپا حکم داد نرخ مالیاتی روی کتاب‌های الکترونیکی باید همان نرخ استاندارد برای سایر کالاها باشد و قانون حداقل مالیات که اکنون در مورد کتاب‌های چاپی سنتی اعمال می‌شود، شامل حال کتاب‌های الکترونیکی نخواهد شد.

این دادگاه همچنین حکم صادر کرد که کتاب‌های الکترونیکی قابل دانلود از طریق سایت یک سرویس تأمین به صورت الکترونیکی است و سرویس کتاب چاپی نیست و بنابراین نمی‌توان قوانین تخفیف مالیاتی که درباره کتاب چاپی با روش موسوم به VAT reduced rate اجرا می‌شود را برای کتاب‌های الکترونیکی در نظر گرفت.

مدت‌هاست کشورهایی مانند انگلیس و آلمان که نرخ استاندارد مالیات را برای هر دو نوع کتاب رعایت می‌کنند، علیه تخفیف‌های مالیاتی برای کتاب‌های الکترونیکی توسط فرانسه و لوکزامبورگ موضع گرفته و شکایت خود را به‌طور رسمی مطرح کرده بودند.

از سوی دیگر ناشران و توزیع‌کنندگان بزرگی مانند آمازون با در نظر گرفتن این اختلاف، مقر فعالیت‌های خود را به لوکزامبورگ منتقل کرده تا بتوانند در سایه تخفیف‌های گسترده به فعالیت تجاری خود ادامه دهند اما با حکم جدید تصویب‌شده همه کشورها باید از قانون نرخ مالیاتی استاندارد برای کتاب‌های الکترونیکی تبعیت کنند و این یعنی بهشت اقتصادی برای آمازون تمام می‌شود.

بنابراین فروش کتاب الکترونیکی به‌عنوان‌مثال در فرانسه که با ۵.۵ درصد تخفیف انجام می‌شود زین پس باید با نرخ مالیاتی ۲۰ درصد و در لوکزامبورگ نیز که با نرخ ۳.۵ درصد فروخته می‌شود با رقم ۱۷ درصد به فروش رود.(گفتنی است در کشورهای اروپایی تخفیف مالیاتی روی کتاب چاپی گاهی به صفر درصد هم می‌رسد و انگلیس به عنوان مثال نهایتا ۳ درصد مالیات روی کتاب چاپی سنتی اخذ می‌کند.)

کمپانی‌های آمریکایی از بابت قانون قبلی سود خوبی به جیب زده‌اند و حالا مجبور می‌شوند تا با یکسان‌سازی نرخ مالیات کتاب‌های الکترونیکی با سایر کالاها رقم بیشتری بپردازند، هرچند تخفیف مالیاتی برای کتاب‌های چاپی سنتی همچنان به قوت خود باقی است.

قانون جدید نه‌تنها کتاب الکترونیکی بلکه هر نوع محتوای دیجیتال را شامل می‌شود و بنابراین کمپانی‌های دیگری مانند مایکروسافت، نت فلیکس و اسکایپ از بابت این قانون نمی‌توانند مانند گذشته کسب درامد کرده و از دادن مالیات فرار کنند.

از سوی دیگر تصمیم بعدی در زیرمجموعه این حکم این است که سرور و رایانه مرکزی برای دانلود به صورت کشوری تعریف می‌شود و هیچ کمپانی نمی‌تواند با استدلال دیگری نرخ‌های فروش خود را جابجا کند.

در حال حاضر فروش کتاب‌های الکترونیکی در اروپا ۴.۵ درصد از مجموع کل فروش کتاب را در برمی‌گیرد که پیش‌بینی‌شده این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۵ درصد برسد.

نظر شما