شناسهٔ خبر: 30043 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حدادعادل: اسدالله علم هرگز تصور نابودی پهلوی به این زودی را نداشت

رئیس فرهنگستان زبان فارسی گفت: مطمئناً اگر اسدالله علم می دانست 10 ماه بعد از مرگش رژیم پهلوی از بین می رود هرگز اجازه چاپ کتابش را نمی داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، غلامعلی حدادعادل عصر دوشنبه در مراسم رونمایی از تازه ترین کتابش با عنوان محض اطلاع که در فروشگاه ترنجستان برگزار شد، گفت: علم به گمان اینکه رژیم پهلوی سال های زیادی بعد از مرگ او روی کار خواهد ماند، کتاب خاطراتش را نوشت و این اثر بسیار خوبی درباره اتفاقات دوران پهلوی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی یک واقعیت تاریخی است، گفت: بنابراین تحلیل و فهم انقلاب از علم تاریخ جدا نیست و باید بیش از بیش مورد توجه قرار گیرد.

وی نگاه به تاریخ در ایران را ضعیف و سطحی دانست و افزود: متاسفانه ما به مسائل کمتر از منظر تاریخی نگاه می کنیم. مثلا اگر بخواهیم در مورد پروین اعتصامی که در سال ۱۳۲۰ فوت کرده اسنادی جمع آوری کنیم متوجه می شویم که چیزی در دست نداریم.

به گفته حدادعادل ما اگر تاریخ را ننویسیم دیگران تاریخ را به دروغ برایمان می نویسند بنابراین اگر می خواهیم تاریخ قبل از انقلاب تجدید نشود باید آن را خواند. 

رئیس فرهنگستان زبان فارسی در بخش دیگری از سخنانش به گذشت ۳۶سال از انقلاب اشاره کرد و گفت: الان احساس می کنم نیاز ما به تاریخ بیش از اول انقلاب است. 

وی تاکید کرد: جوان ۲۵ ساله ما که هیچ چیزی از انقلاب را ندیده و درک نکرده است الان مورد توجه غرب قرار گرفته تا آنها را به هر طریق که شده از آرمان های انقلاب خارج کند.

این عضو مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وقتی ۱۲۰ شبکه ماهواره ای راه اندازی شده یعنی نسل جوان را هدف گرفته اند. شبکه های من و تو یا بی بی سی دائما به دنبال ساخت مستندهای مختلف برای درست نشان دادن سلطنت پهلوی هستند و تحلیل های غلط به خورد ملت داده می شود. 

حداد عادل در بخش دیگری از سخنانش گفت: بر این اساس احساس وظیفه کردم که کاری در حوزه تاریخ کنم هر چند در حوزه تاریخ درس نخوانده ام .

وی در ادامه به کتاب هفت جلدی یادداشت های اسدالله علم اشاره کرد و آن را از جمله آثار خوب در حوزه تاریخ پهلوی دانست و گفت: علم در کشتار ۱۵خرداد ۴۲ میداندار بود و با قاطعیت از آن کشتار یاد می کند. 

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: من شش جلد اول کتاب خاطرات علم را دقیق خوانده ام و به دوستان توصیه کردم که قدر آنها را بدانند زیرا آنها اعترافات صریح علم است.

وی گفت: خاطرات امثال پرویز ثابتی نشان می دهد که انقلاب ایران هیچ دلیلی نداشت و تنها بحث شهادت طلبی موجب سرنگونی پهلوی شد و حتی گفته است در ساواک کسی شکنجه نمی شد اما خودم شاهد مدیریت شکنجه گری در ساواک از سوی ثابتی بودم.

حدادعادل در ادامه افزود: از میان ۷ جلد خاطرات علم یک جلد و از میان ۲۰ موضوع این کتاب ۵ موضوع را برای این کتاب برگزیدم تا خواننده بتواند نتیجه گیری کند اما دلم نیامد خاطرات کسانی چون عزتشاهی، معصومه آباد و ... که مورد آزار قرار گرفته اند را در این کتاب نیاورم.

وی با بیان اینکه اگر استاد تاریخ بودم حتما از دانشجویان می خواستم که از خاطرات علم پایان نامه بنویسند، تاکید کرد: امیدوارم این کار نمونه ای باشد تا آنهایی که فرصت دارند سراغ سایر مجلدات بروند و کار پژوهشی روی آن انجام دهند. 

این استاد فلسفه دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: سعی کردم در این کتاب شعار ندهم و احساساتی سخن نگویم و اگر این کتاب در بوته نقد قرار گرفت این احساسات و شعارها دیده نشود البته هیچ موضوعی را بدون سند و مدرک بیان نکردم. عده ای گفتند که تالیف این کتاب برای تو سبک بود ولی من از استاد شهید مطهری الگو گرفتم که گفته بود ارزش هرکاری به تاثیر آن است و من این کتاب را به امید تاثیر نوشتم.

علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی نیز درباره این کتاب گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون از عوامل رژیم پهلوی خاطرات بسیاری منتشر شده که برخی به منظور تطهیر خاطره نویس از طریق انداختن تقصیرها گردن عوامل بالادستی نظام پهلوی و همچنین برجسته کردن اقدامات پهلوی در توسعه اقتصادی و ... بوده است. 

وی افزود: خاطرات علم با خاطرات دیگران تفاوت دارد و مربوط به دوران قبل از انقلاب است و از همین رو مطالعه خاطرات علم قابل توجه است زیرا نویسنده خاطرات دوست نزدیک محمدرضا پهلوی بوده و شبهه ناراحتی وی از محمدرضا با این مسئله منتفی می شود. 

وی ادامه داد: نویسنده این خاطرات قبل از انقلاب از دنیا رفت و از همین رو این خاطرات حاصل پرسش ها و پاسخ های بعد از انقلاب نیست و تحت فشار آنها را بیان نکرده و از همین حیث از صحت بیشتری برخوردار است. 

موسی حقانی نیز در این جلسه گفت: خاطرات علم یکی از منابع مهم و دسته اول در خصوص تاریخ پهلوی است و جلد هفتم این خاطرات در حقیقت می توانست از نظر زمانی جلد اول این کتاب باشد. 

وی افزود: کتاب خاطرات علم و خودش از این حیث که علم مسئول دربار پهلوی بوده و در خلوت و جلوت با پهلوی محشور بوده است دقایقی را ثبت کرده که شاید جای دیگری ثبت نشده باشد.

سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: بحث خاطرات شفاهی تاکنون دو گام را گذرانده است. گام اول جریان خاطرات شفاهی کسانی است که از منظر بیرونی روایت شده است که از دهه ۶۰ آغاز و در دهه هفتاد جدی شد. 

صالحی در ادامه در توضیح گام دوم گفت: گام دوم که با تأکیدات رهبر انقلاب آغاز شد از سوی افرادی بود که معتقد به نظام جمهوری اسلامی بودند و این مسیر برای ثبت تاریخ شفاهی انقلاب پدیده آمد. 

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: امروز در وزن تاریخ شفاهی جریان معتقد به نظام نه تنها عقب نیستیم بلکه با حجم تولیدات این جریان به یک میزان غنی از تاریخ شفاهی دست پیدا کرده ایم.

صالحی در تبیین گام سوم گفت: گام سوم ضد خاطرات است زیرا ما نیاز به پالایش و نقد خاطرات انقلاب داریم و در این مرحله نهضت نقد خاطرات باید آغاز شود.

به گزارش ایرنا در پایان این مراسم و با حضور غلامعلی حدادعادل نویسنده کتاب، علیرضا مختارپور رئیس نهاد کتابخانه های عمومی، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، موسی حقانی رئیس موسسه تاریخ معاصر ایران، راضیه تجار نویسنده و جمعی از شخصیت های فرهنگی در فروشگاه ترنجستان بهشت از کتاب محض طلاع رونمایی شد.
 

نظر شما