شناسهٔ خبر: 30060 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سکه چقدر به شناخت تاریخ کمک می‌کند؟

رسول جعفریان، استاد حوزه تاریخ در آیین رونمایی از کتاب «سکه‌های ایران در دوره اسلامی؛ از آغاز تا برآمدن سلجوقیان» با بیان این‌که ما امروز با یک اثر عالمانه و حساب‌شده در حوزه سکه‌شناسی مواجه هستیم، گفت: با انتشار این کتاب، برای نخستین‌بار حس کردم که چقدر سکه می‌تواند به شناخت تاریخ کمک کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ آیین رونمایی از کتاب «سکه‌های ایران در دوره اسلامی؛ از آغاز تا برآمدن سلجوقیان» دقایقی پیش با حضور حسن رضایی باغ‌بیدی، مؤلف اثر، رسول جعفریان، استاد حوزه تاریخ، حسینی، مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک و جمعی از محققان و پژوهشگران در محل این کتابخانه برگزار شد.
 
جعفریان در این مراسم اظهار کرد: در طول سال کتاب‌های زیادی منتشر می‌شوند و هر بار که سری به این کتاب‌ها در کتابفروشی‌ها می‌زنیم عناوین بسیار متعدد و فراوانی را می‌بینیم که البته بسیار خوشحال‌کننده است چرا که آدمی با مشاهده فعالیت‌های علمی و این همه تکاپو در حوزه علم لذت می‌برد.
 
وی ادامه داد: طبعاً از میان این همه کتاب‌ها، برخی از عناوین بیشتر چشم انسان را می‌گیرد و با آنها ارتباط برقرار می‌کند. من به ویژه از سال‌ها پیش که دستی در معرفی کتاب داشتم همواره بر خود تکلیف می‌دیدم که کارهای خوب را معرفی کنم و اکنون که امکانات بیشتر شده است از سایر دوستان نیز این انتظار می‌رود که وارد این عرصه شوند و با توجه به گستردگی فضاهای الکترونیکی مانند وایبر، واتساپ و ... روزانه یک کتاب را معرفی کنند.
 
استاد حوزه تاریخ عنوان کرد: در میان کتاب‌های منتشر شده همواره توجه خاص من به کتاب‌هایی است که کمتر مورد توجه واقع شده، نوشته می‌شوند. به ویژه کتاب‌هایی توجه مرا جلب می‌کنند که سنگ‌بنای یک حوزه مطالعاتی را می‌گذارند و علمی را تولید می‌کنند.
 
جعفریان افزود: فضاهای عمومی در درست کردن یا خراب کردن علم و به مراتب تولید کتاب‌های ارزشمند و خوب بسیار مؤثرند؛ متأسفانه ما فضای عمومی خوبی برای درست کردن علم نداریم و بارها به عجله کاری را آغاز کرده‌ایم اما چون ریشه‌ای نبوده، زمین خورده‌ایم و دچار سرخوردگی شده‌ایم.
 
وی در ادامه سخنانش گفت: اکنون در حوزه پزشکی بر روال مشخصی پیش رفته‌ایم اما در حوزه‌های خاص این‌طور نیستیم و به شدت مبتدی و در آغاز راه هستیم. در برخی حوزه‌ها مانند حوزه علوم انسانی، وقتی آثار را مطالعه می‌کنیم اصلاً در آن تولید علم نمی‌بینیم و چیزی جز الفاظ در آنها دیده نمی‌شود.

رئیس سابق کتابخانه مجلس با اشاره به اهمیت کتاب «سکه‌های ایران در دوره اسلامی؛ از آغاز تا برآمدن سلجوقیان» گفت: ما امروز با یک اثر عالمانه و حساب‌شده در حوزه سکه‌شناسی رو به رو هستیم. این اثر برای ما ایرانیان هم به لحاظ بالا بردن سطح پژوهش دراین حوزه و هم به لحاظ این‌که مربوط به ایران می‌شود، قابل توجه و با ارزش است.
 
جعفریان اظهار کرد: سال‌هاست که ما به تاریخ می‌پردازیم اما متأسفانه حس می‌کنیم در ایران استفاده لازم از سکه‌ها نمی‌شود؛ این کتاب که منتشر شد برای نخستین‌بار احساس کردم که چقدر سکه می‌تواند برای شناخت تاریخ کمک کند. این اثر منهای یک سلسله آثار دیگر که در نوع خودشان ارزشمند هستند، کار بسیار شایسته و جانانه‌ای است چرا که دوره طولانی یعنی از دوره بعد از اسلام تا دوره سلجوقی را دربردارد.
 
وی در ادامه سخنانش گفت: همچنین ویژگی منحصر به فرد این اثر این است که تغییرات سکه را پا به پای تاریخ بیان کرده است. مؤلف این کتاب به‌خوبی منابع تاریخی را می‌شناسد اما چاپ این کتاب به‌گونه‌ای است که متأسفانه حق کتاب را ادا نکرده است؛ به نظرم انتشارات سمت می توانست بهتر از این کار کند. من در این اثر غلطی ندیدم اما متأسفانه بی‌کیفیت چاپ شده است.
 
حسن رضایی باغ‌بیدی، مؤلف کتاب «سکه‌های ایران در دوره اسلامی؛ از آغاز تا برآمدن سلجوقیان» در بخش دیگر این نشست با ارائه مثال‌های موجود در این کتاب به بیان فواید و کارایی سکه‌ در علوم مختلف مانند تاریخ، هنر، باستان‌شناسی، اقتصاد، مقیاس‌ها، علوم سیاسی، زمین‌شناسی، تصحیح متون و .... پرداخت.

نظر شما