شناسهٔ خبر: 30088 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همایون شجریان: اصرار ندارم بگویم کارهایم سنتی است

مراسم رونمایی آلبوم مستور و مست اثر مشترک ژانو باقومیان و همایون شجریان صبح امروز 19 اسفند در خانه هنرمندان برگزار شد. شجریان در این نشست گفت: هرگز اصراری ندارم که بگویم کارهایم کاملا سنتی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسکانیوز؛ در این نشست که مجری آن ژاله صادقیان بود و با تأخیر یک ساعته شروع شد، ژانوباغومیان آهنگساز اثر در ابتدای سخنانش گفت: واقعیت این است که بیشتر تجربه من در زمینه موسیقی بی کلام بود و در حال حاضر نمی توانم بگویم که این اثر خوب است یا بد. منتظریم تا بازخورد مخاطبان را ببینیم.


باغومیان خاطر نشان کرد: برای اولین بار صدای همایون شجریان را در آلبوم سیمرغ شنیدم و از جنس لطیف صدای سرکش او بسیار لذت بردم و وقتی همایون شجریان اثر ساخته شده من را شنید از آن بسیار خوشش آمد و مایل شد که با ما همکاری بکند.

در این قسمت ژانوباغومیان در پاسخ به پرسش خبرنگار موسیقی ایسکانیوز مبنی بر اینکه آیا همایون شجریان بر روی اثری ساخته شده خوانده است یا خیر گفت: بله. همایون شجریان بر روی اثر تصنیفی من آواز خوانده است.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار موسیقی ایسکانیوز مبنی بر اینکه نگاه آهنگساز بیشتر کنترپوانتیک بوده یا هارمونیک گفت: بیشتر نگاه کنترپوانتیک داشتم.

در ادامه این نشست همایون شجریان گفت: در جلسه آشنایی من با ژانو متوجه شدم او با فرهنگ ایرانی و عرفان شرقی بسیار آشناست و تسلط او به این مفاهیم باعث می شود که آثار ژانو شنیدنی تر شود.

همایون شجریان در ادامه گفت: در آهنگسازی ایرانی اغلب با خطوط ملودی و تحریرها می توان به عظمت شعر ایرانی رسید اما ژانو موفق شده عظمت عرفانی فرهنگ شرقی مستتر در اشعار ایرانی را با سازبندی و موسیقی حماسی غربی به خوبی نشان داده است. هر چند در برخی از قسمت ها خطوط ملودی مقداری تفکر غربی داشت نخواستیم به اصالت شخصی اثر ژانو لطمه ای وارد کنیم.

ژانوباغومیان در ادامه این نشست گفت: کارهایی که در ایران تولید می شود بیشتر موسیقی و وکال به گونه ای است که خواننده و محوریت صدای خواننده تحت تأثیر قرار نگیرد اما در این اثر موسیقی کاملا غیرخطی است.

وی که از نگاه آهنگسازان ایرانی به ساخته های ارکسترال با عنوانی قدیمی یاد کرد، گفت: نگاه آهنگسازان ایرانی به ارکستر قدیمی است. امروز در دنیا ارکسترها با سیستم های دیجیتال و آنالوگ در هم آمیخته اند.

در این قسمت از نشست ژانوباقومیان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر اینکه چند درصد کار در قسمت آهنگسازی آکوستیک نوشته شده است گفت: به هر شکل هیچ سیستم دیجیتالی توانایی بیان احساس نوازندگی زنده سازهای زهی، بادی را ندارد اما در مجموع پروژه به سختی می توان گفت چند درصد آکوستیک و چند درصد دیجیتال است.

در ادامه باغومیان در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر اینکه ارکستر آکوستیک شما بیشتر سمفونیک بود یا فیلارمونیک گفت: با توجه به تعدد سازها امکان ضبط زنده ارکسترال را نداشتیم.نوازندگان در جاهای مختلفی از دنیا خطوط ملودیک را ضبط کرده و نهایتا فایل های ارسالی در استودیو تنظیم و میکس و مسترینگ شد.

در ادامه شجریان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر نحوه برخوردش با انتقادات احتمالی گفت: هرگز از این انتقادات نترسیدم و از انتقادات بجا استقبال کرده ام اما چون این اثر با سلیقه مخاطب به نسبت کار "آرایش غلیظ" نزدیک تر است کمتر احتمال می دهم موج انتقادی آلبوم آرایش غلیظ در این اثر هم ایجاد شود.

او در ادامه خاطر نشان ساخت: هرگز اصراری ندارم که بگویم کارهایم کاملا سنتی است.

در ادامه ژانوباغومیان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر اینکه فصل مشترک نگاه عرفانی شما و شجریان در این اثر به گفته خودتان عرفانی چیست گفت: جنگ درونی انسان با نفس خویش رسما یک حماسه است. این جنگ درونی انسان با خودش فصل مشترک من و همایون بود.

در پایان همایون شجریان ضمن اشاره به همکاری نزدیکش با حسین توتونچیان مدیر موسسه ققنوس گفت: با ایشان بسیار راحتم و به هم اعتماد داریم که تا کنون هم خلاف آن ثابت نشده است. تصمیم داریم با هم ادامه دهیم و این به این معنا نیست که بنا به دلایل خاصی با شرکت دل آواز قطع همکاری کرده ام.

نظر شما